در ابتدای این نشست، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، ضمن قدردانی از زحمات هیات‌رئیسه پیشین، دستاورد عملکرد اعضای هیات‌رئیسه قبلی را ارتقای جایگاه اتاق تهران و بخش‌خصوصی دانست و عنوان کرد که اتاق تهران در حال‌حاضر دارای بدنه ‌‌‌‌‌‌اجرایی قوی و متخصص است که می‌تواند با سیاستگذاری هیات‌رئیسه جدید، نقاط ضعف موجود را برطرف کرده و با تقویت نقاط قوت و افزایش بهره‌‌‌‌‌‌وری و خدمات‌‌‌‌‌‌دهی به اعضا و فعالان اقتصادی، اتاق تهران را به سازمانی یکپارچه‌‌‌‌‌‌تر، مستحکم‌‌‌‌‌‌تر و پیشروتر در ارائه خدمات نوین به بخش‌خصوصی کشور تبدیل کند. در ادامه این جلسه، رئیس اتاق تهران، با ارائه توضیحاتی درباره روند انتخابات، ورود احدی از نمایندگان دولت به ترکیب هیات‌رئیسه اتاق تهران را امری مسبوق‌به‌سابقه و نقطه امیدی برای تعامل بیشتر با حاکمیت دانست و گفت: اتاق تهران قصد دارد همانند گذشته، در این دوره نیز مسیر تعامل با قوای سه‌‌‌‌‌‌گانه را ادامه دهد و بهتر از گذشته نقش مشورتی خود را برای قانون‌گذاران، سیاستگذاران و مجریان ایفا کند.  محمود نجفی‌‌‌‌‌‌عرب با تجلیل از زحمات هیات‌رئیسه دوره قبل به‌ویژه مسعود خوانساری، رئیس سابق اتاق تهران، برون‌‌‌‌‌‌داد این فعالیت‌‌‌‌‌‌ها را تقویت بیش از پیش برند اتاق عنوان کرد و گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که به‌مراتب سخت‌‌‌‌‌‌تر از گذشته بوده و وضعیت متغیرها و شاخص‌های اقتصادی از قبیل رکود، تورم، نرخ تشکیل سرمایه این ادعا را تایید می‌کند. در عین حال، در جامعه نیز مشکلات جدی وجود دارد که امید به آینده را در شرایط نامساعدی قرار داده و افزایش مهاجرت را سبب ‌شده‌است. در این شرایط اگر بتوانیم یک گره از مشکلات حوزه کسب‌وکار بگشاییم، گام بزرگی برداشته‌‌‌‌‌‌ایم، در نتیجه انتظار این است که بدنه اتاق برای تحقق این امر و تسهیل هرچه بیشتر فعالیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، تا آنجا که ممکن است امور محوله را در اسرع وقت، باکیفیت بالا و در شفافیت کامل به انجام برساند. نجفی‌عرب در انتهای سخنان خود از ضرورت کاهش بوروکراسی در فرآیندهای اجرایی اتاق تهران سخن گفت.

اتاق متعامل و کنشگر

در ادامه، مهدی صادقی‌نیارکی، نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اول اتاق تهران، طی سخنانی با اشاره به اینکه اتاق تهران باید متعامل، کنشگر و تاثیرگذار در اقتصاد ملی و جهانی باشد، آینده‌نگری و شفافیت را نیز از دیگر ویژگی‌های بایسته اتاق برشمرد و گفت: دولت نیز باید از چنین نهادی پشتیبانی کرده و در جهت توانمندسازی آن گام بردارد.  او با بیان اینکه ظرف یک دهه‌گذشته، نرخ تشکیل سرمایه افول کرده و استهلاک از تشکیل سرمایه پیشی‌گرفته‌است، گفت: نباید فرصت‌ها را از دست داد. به‌طور حتم از طریق تعامل با دولت و همراهی بخش ‌‌‌‌‌‌خصوصی می‌توان موانع ایجادشده در‌برابر رشد و توسعه را از میان برداشت.  صادقی‌نیارکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بدنه کارشناسی اتاق دارای تجربیات و سوابق ارزنده‌‌‌‌‌‌ای است، بر ضرورت توجه به‌ نظرات کارشناسی کارکنان اتاق و بهره‌‌‌‌‌‌گیری از پیشنهادات و انتقادات آنها و همچنین توجه به مسوولیت‌های اجتماعی اتاق در چارچوبی نظم‌‌‌‌‌‌یافته تاکید کرد.

آغاز دوره تحول اتاق

شهاب جوانمردی، دیگر نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق تهران نیز سخنان خود را با ارزیابی رویکرد و دستاوردهای اتاق طی هشت سال‌گذشته آغاز کرد و گفت: به اعتقاد من، چهار سال‌نخست از این دوره به تثبیت برند اتاق اختصاص پیدا کرد و در چهار سال‌دوم، ما شاهد توسعه در این نهاد بودیم. انتظار این است که چهار سال‌پیش‌رو، دوره تحول اتاق باشد. وقوع تحول از این جهت حائزاهمیت است که فضای اقتصادی دنیا یک فضای پرتلاطم و متغیر است و موجودیت برخی کسب‌وکارها در آینده‌‌‌‌‌‌ای نزدیک دچار چالش خواهد بود. این تلاطم را چنانچه به شرایط داخلی کشور اضافه کنیم، درمی‌‌‌‌‌‌یابیم که راه‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌های قدیمی برای تداوم حیات کسب‌وکارها پاسخگو نیست.

او با تاکید بر ضرورت طراحی یک برنامه تحول‌‌‌‌‌‌آفرین برای ارکان مختلف کشور گفت: اتاق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای پاسخگویی به نیاز جامعه اعضای فعلی و اعضای بالقوه باید این برنامه را تدوین کند تا بتواند به شکل تحول یافته کسب‌وکارها خدمات مناسب ارائه کند. جوانمردی با اشاره به اینکه وزن اقتصاد مردمی رو به افزایش است، گفت: این اتفاقات معنایش این است که اتاق باید برای ایفای نقش‌‌‌‌‌‌های جدید آمادگی پیدا کند. به هر حال باید بپذیریم که بخش‌خصوصی این نقش را بهتر از دولت ایفا می‌کند و حصول توفیق در ایفای این مسوولیت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که اتاق برای مواجهه با تحولات پیش‌رو آمادگی کسب کند.  نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق تهران خطاب به‌کارکنان گفت: آنچه که این تحول را رقم می‌زند، هیات‌رئیسه نیست، بلکه کارکنان و بدنه اجرایی و کارشناسی اتاق است و هیات‌رئیسه نقش تسهیلگر و سیاستگذار را ایفا خواهد کرد.

منبع