ثبت‌نام دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی آغاز شده‌است و داوطلبان شرکت در انتخابات از روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه، چهارم بهمن ماه در حال ثبت‌نام هستند؛ این انتخاباتی که آغاز آن با برخی از حواشی قانونی درباره آیین‌‌‌‌‌‌‌نامه تشکیل و فعالیت همراه بود، گفته می‌شود اکنون با تعداد بالای ثبت نام‌‌‌‌‌‌‌ها آغازی مناسب داشته است.

ابراهیم بهادرانی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران درباره استقبال از این دوره انتخابات به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: استقبال از این دوره از انتخابات خوب بوده‌است و تاکنون بیش از ۱۰۰‌نفر ثبت‌نام کرده‌اند و به احتمال زیاد این تعداد افزایش نیز خواهد داشت. بهادرانی در ادامه به داوطلبان توصیه می‌کند در ثبت‌نام تعلل نکنند و کار را به‌روز آخر نیندازند تا زمان کافی برای بررسی مدارک داوطلبان وجود داشته باشد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران در پاسخ به سوالی درباره تاثیر شرایط جدید درنظر گرفته‌شده برای داوطلبان می‌گوید: قطعا این شرایط تاثیر داشته است؛ با توجه به شروطی چون ۲ سال‌سابقه عضویت در هیات‌مدیره یا پرسنل بیش از ۲۰ نفر و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای فروش ۱۵‌میلیارد‌تومانی، شرایط عمدتا برای کسانی که عضو هیات‌مدیره یک شرکت هستند، فراهم است یا برای استثنائاتی که با ارائه مستندات صادرکننده یا تولیدکننده نمونه حائز شرایط می‌شوند.

او در ادامه برآورده‌کردن این شروط را برای کسی که عضو هیات‌مدیره نبوده، یا دارای کسب‌وکاری شخصی است دشوار اعلام می‌کند و می‌افزاید: طبیعتا اکنون دیگر تغییر این شرایط ممکن نیست، چراکه اگر هیچ مشکل قانونی دیگری هم درمیان نباشد، حداقل این مشکل وجود خواهد داشت که روند این کار بسیار طولانی است و عملا غیرممکن است.

با این وجود او با مقایسه تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌‌نام کنندگان دوره پیش با تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌‌نام کنندگان این دوره استقبال را مناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در دوره قبل مجموع کاندیداهای انتخابات ۱۵۳ نفر بود که اکنون با توجه به ۱۰۰نفری که اقدام به ثبت‌‌‌‌‌‌‌نام کرده‌اند احتمالا در ادامه این تعداد از دوره گذشته بیشتر خواهد شد. او در نهایت احتمال تمدید مهلت ثبت‌نام را منتفی نمی‌داند با این وجود بار دیگر تاکید می‌کند که بهتر است اگر شخصی قصد شرکت در انتخابات را دارد هرچه زودتر و پیش از مهلت تعیین‌‌‌‌‌‌‌شده اقدام به ثبت‌نام کرده و به‌روز آخر محول نکند.

براساس این گزارش اما هم‌‌‌‌‌‌‌زمان با آغاز ثبت‌نام و حتی پیش از آن، فضای رقابتی نیز ایجاد شده‌است و بازار حواشی و شنیده‌‌‌‌‌‌‌ها کم‌‌‌‌‌‌‌کم داغ می‌شود. مهم‌ترین محرک این حواشی تغییر آیین‌‌‌‌‌‌‌نامه تشکیل و فعالیت اتاق بود که حرف و حدیث بسیاری حول آن شکل‌گرفت. برخی از اعضای کنونی اتاق از عدم‌تمایل همقطاران خود برای ثبت‌نام با توجه به شرایط جدید سخن می‌گویند و از این مساله خبر می‌دهند که برای متقاعدکردن همفکران خود در حال رایزنی هستند.

بنا به شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با وجود استقبال در حوزه تهران، شورای‌عالی نظارت با تشکیل جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به بررسی آیین‌نامه جدید انتخابات پرداخته است. هدف از این جلسه تسهیل در تفسیر آن عنوان شده است تا به این واسطه شرایط برای کاندیداتوری تعداد بیشتری از افراد فراهم شود. شرایط سختگیرانه‌ای که در این آیین‌نامه هم برای حائزین شرایط کاندیداتوری و هم انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان وجود دارد، باعث ایجاد مشکل در برخی اتاق‌های شهرستان‌ها شده ‌است. هرچند استقبال در تهران بالا است، اطلاعات رسیده نشان می‌دهد این شرایط باعث شده‌است در برخی از حوزه‌ها تنها یک نفر واجد شرایط کاندیداتوری وجود داشته باشد. این مساله از ابتدا مورد‌توجه برخی از اعضای اتاق و نیز صاحب‌نظران قرار گرفته بود، اما به هرحال این آیین‌نامه با اصرار فراوان تصویب شد. از طرف دیگر برخی رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها شرایط جدید را مناسب می‌دانند و از اثرات محدودکننده آن ابراز خرسندی می‌کنند.