همزمان با این اتفاقات اخباری از سطوح قیمت‌های جهانی مخابره و مشخص شد قیمت‌های جهانی با توجه به کاهش سختگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قرنطینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای چین به کف رسیده است، همچنین شاخص تورم آمریکا نیز برخلاف انتظارات نیم واحد ‌درصد افزایش یافت و باعث شد قیمت‌های جهانی طی سه روز اخیر روند کاهشی به خود بگیرد. در یک جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی می‌توان گفت موضوعی که بازار سهام را با بازدهی مواجه کرد در قدم اول عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی نسبت به بازارهای موازی بود، علاوه‌بر این انتظارات تورمی از ناحیه افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در هفته گذشته این رشد را در بازار سرمایه ایجاد کرد و شاهد بودیم که این رشد تقریبا در همه صنایع بورسی اتفاق افتاد و محدود به یک شرکت یا صنعت خاص نبود.

انتظار می‌رود بازار سهام در هفته‌جاری با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی روندی کاهشی به خود گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند وضعیتی متعادل داشته باشد. از طرفی  بازار سهام طی ۱۰ روز اخیر رشد ۱۰‌درصدی داشته و معمولا در این مواقع بازار یک هفته در نقاط تعادلی موردمعامله قرار می‌گیرد که به‌نظر من این موضوع باعث می‌شود ما هفته منتهی به آذر ۱۴۰۱ را با بازار تقریبا متعادل که اندکی مثبت و منفی است مواجه باشیم و بعید است شاهد ادامه روند موج افزایشی در بازار سرمایه باشیم.  از دیگر سو با توجه به اینکه احتمالا دلار بازار آزاد نیز در کانال ۳۸‌هزار‌تومان متوقف خواهد شد و به واسطه اخباری که از بحث برجام رسیده، رشد چندانی نداشته باشد، بازار از انتظارات تورمی نیز فاصله بگیرد. در این هفته بدبینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مفرط درخصوص برجام با توجه به حضور کارشناسان آژانس بین‌المللی اتمی و بحث تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام کاهش یافته است. این موضوع نیز می‌تواند در وضعیت بازار سرمایه موثر باشد و در مجموع این عوامل، بازار را در نقاط تعادلی خواهیم داشت.  در یک جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی درخصوص دلایل تعادل بازار سهام در هفته منتهی به آذر باید گفت با توجه به رشد ۱۰‌درصدی شاخص‌کل، تعدیل جو بدبینی نسبت به برجام، ثبات نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۳۸‌هزار‌تومان و احتمال کاهش آن با توجه به حضور نمایندگان آژانس و تصویب دو مورد جامانده از FATF و روزنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از توافق که می‌تواند دلار را در همین نقاط حفظ کرده و انتظارات تورمی را کاهش دهد، بازار متعادل بماند.  در این میان باید توجه داشت که کماکان بازار سرمایه مشکل نقدینگی دارد و رشدی که در بازار اتفاق‌افتاده نیز پول اهالی بازار بود و ما شاهد ورود پول از خارج بازار نبودیم. وقتی نقدینگی از خارج بازار تزریق می‌شود رشد بازار نمی‌تواند مستمر باشد و در حال‌حاضر نیز رشد بازار موقتی است و مجددا بین صنایع ممکن است یک جابه‌جایی اتفاق بیفتد که در این مواقع بازار وارد نقاط تعادلی می‌شود، بنابراین ما از لحاظ ورود نقدینگی بازار کماکان با مشکل مواجهیم و تا زمانی‌که این موضوع برطرف نشود و کسری‌بودجه دولت هم به قوت خود باقی‌بماند، وضعیت بازار سرمایه تغییر ماندگاری نخواهد کرد. همچنان شاهد این هستیم که نرخ بازدهی سالانه اوراق اسناد خزانه روند صعودی به خود گرفته و درحالی‌که تا ۲۶درصد پایین آمده بود حالا به ۲۷درصد رسیده است.

اوراق گام که توسط بانک‌ها منتشر می‌شود نیز متاسفانه در نرخ ۳۲‌درصد تنزیل شد و این موضوع نیز کماکان برای رشد بازار محدودیت ایجاد می‌کند و نه‌تنها نقدینگی خوبی از ناحیه حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صندوق‌های بازنشستگی وارد بازار نخواهد شد که بعضا منتظر فروش هستند. در چنین شرایطی مشکل نقدینگی کماکان به قوت خود باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند.  رشد بازار سهام در هفته گذشته نیز بیشتر از ناحیه افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و مقداری ترمیم جاماندگی بازار بود و با توجه به اینکه بورس کماکان نسبت به بازارهای موازی عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی دارد این موضوع باعث می‌شود بازار روند منفی به خود نگیرد و این سطوح قیمتی حفظ شود اما پتانسیل رشدی هم دست‌کم در این هفته وجود ندارد. باید دید چه اتفاقی برای دلار نیمایی خواهد افتاد. اگر دلار نیمایی بتواند سطوح افزایشی خود را حفظ کند و تا ۳۲‌هزار‌تومان افزایش پیدا کند، می‌تواند به بازار تحرک دهد در غیر ‌این‌صورت بازار در همین نقاط مورد معامله قرار خواهد گرفت.

واقعیت امر آن است که یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بازار سهام را وارد فاز جدیدی از امیدواری کند، پایان نگاه دستوری به قیمت‌گذاری دلار نیمایی است؛ به این‌صورت که با تداوم افزایش نرخ دلار نیمایی در راستای صعود قیمت ارز در بازار آزاد، بازارسهام با افزایش ارزش فروش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریالی نمادهای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور روبه‌رو خواهد شد، از این‌رو این عامل به‌صورت مستقیم با تحت‌تاثیر قراردادن دو سوم نمادهای بازار می‌تواند جاماندن خود از بازارهای رقیب را جبران کند. در این حالت افزایش رشد اکثر قیمت سهام ضمن اینکه بازار را از رخوت معاملاتی دور می‌کند، در نمادهای کوچک، بازار را نیز با افزایش تقاضای موثر مواجه خواهد کرد.

منبع