Untitled-1 copy

 

شاخص تورم در شهریور ماه به عدد 4/ 525 واحد رسید که نشان می‌دهد به نسبت مردادماه 2/ 2درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه تابستان 6/ 49درصد ثبت شد. نگاهی به روند این دو شاخص نشان می‌دهد اگرچه نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان 6ماه نخست سال به نسبت دو ماه قبل‌تر کمتر بوده است، اما تورم ماهانه به نسبت تیرماه 2دهم واحد درصد افزایش داشته است. به این ترتیب درباره ادامه‌دار بودن روند کاهشی تورم نقطه‌ای تردید وجود دارد و درصورتی‌که موتور چاپ پول به حرکت درآمده باشد، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد رشد تورم نقطه‌ای خواهیم بود.

تورم 2درصدی در شهریور

مرکز آمار کشور طبق تقویم رسمی خود، تورم مصرف‌کننده را در اولین روز مهرماه منتشر کرد. براساس آمار منتشرشده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه1401 به رقم 4/ 525 واحد رسیده است که به نسبت تیرماه رشد 2/ 2درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای سال جاری رشد ماهانه تورم روندی صعودی داشت؛ به‌طوری‌که در فروردین و اردیبهشت ماه حدود 5/ 3درصد گزارش شد. اما در خرداد ماه با افزایش چشمگیر تورم ماهانه روبه‌رو بودیم؛ به‌طوری‌که تورم ماهانه در آخرین ماه بهار 2/ 12درصد ثبت شد که یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید. البته افزایش میانگین قیمت در خردادماه به‌دلیل حذف ارز 4200تومانی از کالاهای خوراکی بود که فشار زیادی بر قیمت کالاهای خوراکی تحمیل کرد.

اما در ماه‌های بعدی یعنی تیر و مرداد تورم ماهانه حدود 6/ 4درصد و 2درصد گزارش شد. بنابراین رقم تورم ماهانه در شهریور نشان می‌دهد که با افزایش 2دهم واحد درصد، روند نزولی که از خردادماه شروع شده بود، شکسته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 1/ 2درصد و 2/ 2درصد بوده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 2/ 2درصد است که نسبت به ماه قبل 2/ 0واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 2/ 2درصد بوده که نسبت به ماه قبل 5/ 0واحد درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، همچنان فشار تورمی بر خانوارهای روستایی بیشتر از شهری است.

علاوه بر این، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه قرمز و گوشت ماکیان به‌طور خاص مرغ ماشینی بوده است. تورم این گروه در شهریور ماه 3/ 5درصد بوده است. از سوی دیگر، گروه سبزیجات نیز تورم ماهانه 3/ 4درصد را ثبت کرده که به‌دلیل افزایش قیمت در کاهو، خیار و بادمجان بوده است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه هتل و رستوران نیز تورم ماهانه 9/ 4درصد را ثبت کرده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در گروه خدمات هتل‌ها و تالارهای پذیرایی اجاره‌بها بیشترین افزایش قیمت را به نسبت مرداد ماه ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، در آخرین ماه تابستان، در گروه روغن‌ها و چربی‌ها، روغن نباتی جامد و روغن مایع نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. آمارها نشان می‌دهد تنها تورم منفی در شهریور ماه به این گروه تعلق داشته است. تورم ماهانه این گروه منفی 8/ 2درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گروه حمل‌ونقل نیز قیمت‌ها به نسبت ماه قبل تغییری نداشته است.

سبقت تورم خدمات از تورم کالاها

آمارها نشان می‌دهد در آخرین ماه تابستان، تورم ماهانه کالاها 9/ 1درصد و تورم خدمات 8/ 2درصد بوده است. به عبارت دیگر تورم در شهریورماه تورم گروه خدمات بیش از کالاها بوده است. در گروه کالاها نیز گالاهای بادوام تورم در حدود صفر (منفی یک دهم درصد) و تورم ماهانه کالاهای بی دوام 2/ 2درصد بوده است. کالاهای کم‌دوام نیز تورم ماهانه 3/ 2درصدی را ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، در طبقه بندی دیگری که در این گزارش ارائه‌شده، تورم خوراکی‌ها 1/ 2درصد و تورم کالا و خدمات 1/ 1درصد بوده است. در گروه خوراکی‌ها نیز خوراکی‌های تازه تورم ماهانه 9/ 3درصد و تورم سایر خوراکی‌ها 3دهم درصد بوده است.

کاهش 5/ 2 واحد درصدی تورم نقطه‌ای

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در ششمین ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه به 6/ 49درصد رسید. روند رشد نقطه‌ای تورم نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری، روند تورم نقطه‌ای صعودی بود که در فروردین 6/ 35درصد بوده و در اردیبهشت ماه با افزایش 7/ 3واحد درصدی به 3/ 39درصد رسید. اما در خرداد روند صعودی ادامه پیدا کرد و به 5/ 52درصد رسید. در اولین ماه تابستان تورم به قله تاریخی رسید و رقم 54درصد را ثبت کرد. بعد از آن در مرداد ماه روند صعودی تغییر کرد و به رقم 2/ 52درصد رسید. به این ترتیب تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه تابستان، کاهش حدود 5/ 2واحد درصدی به نسبت مرداد ماه داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 5واحد درصدی به 4/ 75درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش 5/ 1واحد درصدی به 4/ 35درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 4/ 48درصد است که نسبت به ماه قبل 7/ 2واحد درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، این نرخ برای خانوارهای روستایی 3/ 56درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1/ 2واحد درصد کاهش داشته است.  با وجود اینکه تورم نقطه‌ای در شهریور ماه کاهشی بوده است، اما درباره ادامه‌دار بودن روند کاهشی تردید وجود دارد. به نظر می رسد تداوم روند کاهشی نیازمند کاهشی بودن روند رشد پایه پولی و نقدینگی است.

منبع