به گزارش «ایرنا»، علیرضا پیمان‌پاک در نشستی با مدیران شرکت‌های بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی که با موضوع «راهکارهای استفاده حداکثری از بازار ۱۰۰میلیارد دلاری روسیه» برگزار شد، افزود: عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران از این پس درباره صادرات به شیوه گشایش اعتبار اسنادی که برای واردات انجام می‌شود، عمل خواهد کرد. وی درباره برنامه‌ریزی انجام‌شده برای حضور ایران در بازار روسیه اظهار کرد: در بحث مشارکت‌‌‌های صنعتی در حوزه لوازم خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون دلار مشارکت مالی با طرف روسی در حال انجام است تا برندهای معتبر ایرانی جایگزین برندهای اروپایی شوند. رئیس سازمان توسعه تجارت به تحولات ژئوپلیتیکی به وجود آمده در حوزه اوراسیا و روسیه نیز اشاره کرد و افزود: ارکان دولتی و بخش خصوصی روسیه برای توسعه همکاری با طرف ایرانی در زمینه‌‌‌های مختلف عزم جدی دارند. وی با بیان اینکه در صورت تحقق این امر بازارهای جدیدی برای کشور به وجود می‌آید، تصریح کرد: اتفاقات چهارماه اخیر در حوزه کشورهای اتحادیه اوراسیا به‌ویژه روسیه اخلاق تجاری آنها را تغییر داد و موجب تمایل و گرایش روسیه برای تجارت با ایران شد.

پیمان‌پاک تغییر رفتار ژئوپلیتیکی را بهترین مسیر ترانزیتی جایگزین دانست که تکمیل راه‌آهن رشت-کاسپین و رشت-آستارا بر آن اثرگذار خواهد بود و افزود: این مزیت فرصتی را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا از فرصت حداقل ۱۰۰میلیارد دلاری خلأ بازار روسیه به بهترین نحو استفاده کند. وی وجود دوبندر کاسپین و انزلی را در بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌‌‌های رو به رشد تجاری کشورمان در توسعه روابط با اتحادیه اقتصاد اوراسیا و روسیه مهم ارزیابی و اظهار کرد: تغییر راهبرد تجاری بخش دولتی و خصوصی روسیه ناشی از برنامه‌های این کشور برای ایجاد و تقویت مسیرهای جایگزین ترانزیتی و تجاری است. پیمان‌پاک افزود: روسیه، ایران را یکی از بهترین مسیرهای پیش‌روی خود می‌‌‌داند؛ بنابراین گسترش مناسبات تجاری و صنعتی با فعالان اقتصادی کشورمان و برگزاری رویدادهایی همچون بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرویی تاریخ ایران در خارج از کشور و افزایش کمی و کیفی هیات‌های تجاری دو کشور در تاریخ مناسبات ایران و روسیه امری بی‌‌‌سابقه محسوب می‌شود.

وی بر تجهیز، نوسازی و خرید ناوگان حمل‌ونقل دریایی و در کنار آن جاده‌ای و ریلی تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و فرصت‌های موجود به ۱۰۰فروند کشتی تجاری به منظور بهره‌برداری از وضع موجود و موقعیت‌‌‌های رو به توسعه پیش‌رو نیاز داریم. رئیس سازمان توسعه تجارت کشور با بیان اینکه برای خرید پنج‌فروند کشتی تجاری توسط بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی به منظور ایجاد خط کشتیرانی و حضور مناطق آزاد در هیات‌های تجاری آمادگی داریم، تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های موجود در ترانزیت زمینی، بهترین و سریع‌‌‌ترین مسیر افزایش بیشتر مناسبات دو کشور از طریق دریا و بنادر استان گیلان، به‌ویژه بندر انزلی و کاسپین است که باید در کنار تکمیل زیرساخت ریلی نسبت به توسعه امکانات و خدمات رو به رشد بازرگانان ایرانی و روسی اقدام کنیم تا در رقابت با کشورهای همجوار، تجربه‌های گذشته تکرار نشود.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در بخش واردات و صادرات از مبادی منطقه آزاد انزلی با ۱۵۰‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: این رشد قابل افزایش است و وجود دو بندر انزلی و کاسپین با ظرفیت ۹میلیون تن و حضور ۱۶۰کارخانه فعال در شهرک صنعتی، ظرفیت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی را به چند برابر افزایش خواهد داد.  عیسی فرهادی، فلسفه وجودی مناطق آزاد را وابسته به حضور سرمایه‌گذاران دانست و افزود: اگر سرمایه‌گذار به هر دلیلی از منطقه آزاد روی برگرداند، دیگر منطقه آزادی وجود نخواهد داشت. بنابراین رفع دغدغه‌ها و تلاش به‌منظور رونق کسب‌وکار آنها، اولین و مهم‌ترین اولویت کاری سازمان منطقه آزاد انزلی است.

وی افزود: در منطقه آزاد با توجه به شرایط قانونی، تمایل و رغبت به سرمایه‌گذاری بیشتر وجود دارد؛ چون گره‌های سرمایه‌گذاران و تجار با مباحث قانونی به‌آسانی قابل رفع است. فرهادی با اشاره به فرصت‌های از دست رفته در بازارهای عراق و افغانستان ظرف سال‌های اخیر و عزم جدی و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی فرصت مناسبی است که باید از ظرفیت آن برای هم‌افزایی و بهره‌برداری حداکثری از سرمایه‌های ملی استفاده کرد.