فهرست قیمت‌ها منهای 4200

اگرچه قرار است بازرسان اتاق اصناف و سازمان حمایت، بر عرضه کالاهای اساسی نظارت کنند اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی مناطق، فروشگاه‌ها به قیمت‌های اعلامی جدید وفادار نیستند و بعضا دیده می‌شود که کالاها با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند. در عین حال تولیدکنندگان کالاهای اساسی اعلام کرده‌اند که کمبودی در تولید و مواداولیه وجود ندارد و مردم نگران نباشند؛ این در حالی است که در دو روز اخیر قفسه بعضی از فروشگاه‌ها از روغن نباتی خالی ماند و صف‌هایی نیز برای خرید مرغ ایجاد شد. در همین راستا اصناف و دولتی‌ها به مردم اطمینان‌خاطر دادند که این کمبود به‌زودی برطرف خواهد شد.

قیمت‌های جدید کالاها

اتاق اصناف ایران پیرو اطلاعیه ستاد تنظیم‌بازار درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ را برای مصرف‌کننده در سراسر کشور اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه نرخ حداکثری فروش ۹قلم کالای اساسی به این شرح است: «قیمت مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳/ ۲‌درصد چربی درب دامداری ۱۲۰هزار ریال»، «قیمت مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌‌‌‌‌‌‌‌گرمی کم‌چرب ۱۵۰‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸۰‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده ماست دبه‌‌‌‌‌‌‌‌ای ۵/ ۲کیلویی کم‌چرب ۴۹۸‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰‌گرمی ۳۷۰‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰‌گرمی پخت و پز ۶۳۰‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ‌کردنی۶۲۰‌هزار ریال»، «قیمت مصرف‌کننده هر کیلو‌‌‌‌‌‌‌‌گرم مرغ گرم ۵۹۸‌هزار ریال» و «قیمت مصرف‌کننده هر کیلو‌‌‌‌‌‌‌‌گرم تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ ۳۹۸‌هزار ریال.»

همچنین در این اطلاعیه آمده است: ‌‌‌‌‌‌‌‌«به استناد این مصوبه از ۲۲ اردیبهشت هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب در تمامی شبکه‌های توزیع اعم از زنجیره‌ای، صنفی و‌ مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی و سازمان تعزیرات با اندک خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.‌»

این اتاق در اطلاعیه دیگری، نرخ حداکثری فروش انواع روغن خوراکی را برای مصرف‌کننده در سراسر کشور مطابق با یک جدول شامل ۱۱۹ نوع روغن با برندهای مختلف اعلام کرده است. بر اساس این اطلاعیه قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰‌گرمی پخت و پز ۶۳۰‌هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ‌کردنی۶۲۰‌هزار ریال است.

کنترل بازار با افزایش بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها

همزمان با حذف یارانه ارزی از قیمت برخی از کالاهای اساسی، بازرسی‌ها از بازار نیز افزایش می‌یابد. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اصلاح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها، به خبر‌گزاری فارس گفته است: با افزایش بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بازار را کنترل و از هرگونه افزایش قیمت کالاها به غیر از آن اقلامی که افزایش قیمت آن به تصویب ستاد تنظیم‌بازار برسد، جلوگیری خواهیم کرد. به گفته وی، طرح اصلاح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها که دولت سیزدهم تصمیم به اجرای آن گرفته است، باید پیش از این اجرایی می‌شد اما به دلایلی اجرایی نشد و اکنون دولت تصمیم گرفته تا این طرح را اجرا کند، لذا باید بخش‌های مختلف از جمله اصناف در اجرای بهتر این طرح به دولت یاری برسانند.

او اظهار کرد: اصناف نیز به‌عنوان بخشی از جامعه اقتصادی کشور خود را موظف می‌‌‌‌‌‌‌‌دانند تا با افزایش بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نظارت‌‌‌‌‌‌‌‌ها قیمت‌ها را کنترل کنند و از افزایش قیمت کالاها بیش از آنچه که دولت اعلام کرده است، جلوگیری کنند. با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده درخصوص بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بازار را کنترل خواهیم کرد تا قیمت اقلام دیگر به غیر از آن کالاهایی که دولت اعلام کرده است افزایش نیابد. البته لازمه دستیابی به این مهم آن است که کالا به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گیرد و کسانی که در حوزه تولید و تامین دخیل هستند کالا را به بازار برسانند تا از طریق اصناف به‌دست مردم برسد.

نوده‌فراهانی با تاکید بر اینکه نان، دارو و بنزین فعلا افزایش قیمت نخواهند داشت، گفته است: اصلاح آرد یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای نانوایان سنتی نیازمند فراهم‌‌‌‌‌‌‌‌سازی زیرساخت است و تا این زیرساخت فراهم نشود، قرار نیست که قیمت این کالای مصرفی و اساسی مردم تغییری کند. وی با تاکید بر اینکه بازرسان ما مطابق قانون با متخلفانی که نسبت به افزایش قیمت نان سنتی اقدام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند، برخورد می‌کنند، گفته است: متخلفان به سازمان تعزیرات معرفی می‌شوند و براساس دستورالعمل‌های جدید این سازمان با متخلفان برخورد خواهد شد که مطمئنا بازدارنده خواهد بود. رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه براساس گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های واصله تا حدودی با کمبود شکر و روغن در بازار مواجه هستیم، اظهار کرد: این موضوع به وزارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوطه منتقل شده و جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌ای با حضور استاندار در رابطه با تامین این کالا برگزار شده است. مواداولیه روغن به اندازه کافی در گمرکات کشور موجود است، لذا مقرر شده تا مواداولیه هرچه سریع‌تر در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد تا کارخانه‌ها تولید کرده و محصولات به‌سرعت روانه بازار شوند. وی وعده داده است که با توجه به بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و افزایش نظارت اجازه هیچ نوع احتکاری درخصوص کالاهای اساسی را نخواهیم داد و با محتکران براساس قانون برخورد خواهد شد.

همچنین سعید محمدی‌پور معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران در گفت‌وگو با خبر‌گزاری «مهر» در مورد وضعیت نظارت بر بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست اصلی ما جلوگیری از احتکار و عرضه بیشتر کالاست، از این‌رو یک طرح نظارتی ویژه با هدف نظارت بر عرضه کالاهای اساسی به‌ویژه روغن، ماکارونی، برنج، شکر، شوینده و محصولات سلولزی از روزهای گذشته آغاز به‌کار کرده است. در این طرح ۴۰۰ اکیپ بازرسی در سطح استان تهران با همکاری اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بازرسان وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی و تعزیرات حکومتی فعال هستند. وی با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر بازار وظیفه دائمی سازمان‌های صمت استان‌هاست، تصریح کرد: اگر مردم با احتکار و گرانفروشی مواجه شدند، از طریق سامانه ۱۲۴ تخلف را گزارش کنند.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این‌باره گفت: در بحث نظارت دو مرحله وجود دارد، یک باید تولیدکنندگان قیمت درست درج کنند و دوم اینکه در نظام توزیع افزایش قیمت معقول باشد؛ یعنی گرانفروشی نشود، بنابراین کالایی که قیمت روی آن به‌عنوان قیمت تولیدکننده درج شده است اگر از حدی بیشتر نباشد و مجاز باشد، کار ماست که آنها را کنترل کنیم. وی اضافه کرد: در گام اول اینکه تولیدکنندگان قیمت را درست درج کنند ما این را به‌طور سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای پیگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و اگر قیمت‌ها بیش از حد مجاز باشد ما با آن برخورد می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. فاطمی‌امین گفت: قسمت دوم توزیع و قسمت آخر فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند که هم دولت باید نظارت‌‌‌‌‌‌‌‌ها را گسترده کند و هم مردم می‌توانند به ما کمک کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سراسر کشور روزی ۷۰۰ نفر بازرس داشتیم که این را به بالای هفت‌هزار نفر رسانده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. در یک روز نزدیک به ۹‌هزار پرونده کوچک و بزرگ معادل یک‌ماه بازرسی، تشکیل انجام شد.

وی عنوان کرد: اتفاقی که در این هفته افتاد، این است که سازمان تعزیرات اختیارات بسیار خوبی گرفته، هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل اگر کسی درج قیمت نمی‌کرد ۸۴‌هزار ‌تومان جریمه می‌شد که این جریمه هیچ بازدارندگی نداشت. آن جریمه الان به ۱۰‌میلیون‌تومان افزایش پیدا کرده است.

محسن حسین‌‌‌‌‌‌‌‌لویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز گفته است: حسب دستور رئیس‌جمهور و ستاد تنظیم‌بازار کشور، این سازمان اجازه افزایش کاذب قیمت‌ها را نمی‌دهد.

آخرین وضعیت روغن در بازار

برخی از کالاها در روزهای اخیر در قفسه‌های فروشگاه‌ها با کمبود مواجه و این امر موجب ایجاد نگرانی در جامعه شد. حال به گزارش خبر‌گزاری صدا و سیما سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی موردنیاز وجود ندارد، گفت: اخیرا ۱۲۰‌هزار تن روغن خام بین‌کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور توزیع شد، ۸۰‌هزار تن روغن خام جدید هم به تازگی بین ‌کارخانه‌ها توزیع شده و آنها با قدرت بیشتری تولید خود را انجام می‌دهند و با قیمت‌های جدید در بازار توزیع می‌شود. ساداتی‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد درباره دلیل صف‌‌‌‌‌‌‌‌های خرید روغن هم گفت: بخشی از آن به این دلیل است که فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها روغن‌‌‌‌‌‌‌‌ را با قیمت قبلی عرضه می‌کردند‌ و تقاضا بیشتر شد. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب است، گفت: روز شنبه نهاده جدید در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود.

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی هم گفت: به‌منظور افزایش عرضه روغن نباتی در فروشگاه‌های سراسر کشور، تولید روغن نباتی با قیمت جدید در کارخانه‌ها آغاز شد. به گزارش روابط‌عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران: صنعت روغن نباتی در تلاش است تا با تامین روغن خام، نیاز بازار روغن نباتی در بخش خانوار و صنف و صنعت را تامین کند.

وزیر صمت هم اعلام کرده است که کمبود روغن در بازار روزهای آینده رفع می‌شود. فاطمی‌امین گفته است: با توجه به برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌شده برای افزایش تولید روغن خوراکی طی روزهای آینده مشکل کمبود و اختلال در بازار این کالا حل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه از نظر موجودی کالا هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد، اظهار کرده است: مصرف روزانه روغن در کشور حدود ۴‌هزار تن است که در روز پنج‌شنبه ۴‌هزار تن روغن تولید و روز جمعه نیز ۳‌هزار و ۵۰۰ تن روغن تولید شده است. برای روز شنبه نیز با تولیدکنندگان هماهنگ شده تا تولید را به ۵‌هزار تن افزایش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در روز پنج‌شنبه (۲۲اردیبهشت) یک انبار که به میزان ۲‌هزار تن روغن احتکار کرده بود، کشف شد، گفته است: این انبار در یکی از استان‌های شمالی کشور قرار دارد و میزان احتکار روغن این انبار به میزان نصف تولید روزانه در کشور بود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه حدود ۸۵‌درصد دانه‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: متاسفانه ما واردکننده روغن هستیم که باید این موضوع در سال‌های آینده حل شود. تاکنون که دلار ۴۲۰۰‌تومانی به واردات روغن خام تعلق می‌گرفت، شرکت بازرگانی دولتی واردکننده روغن بود و این شرکت روغن خام را به‌کارخانه‌ها تخصیص می‌داد که البته این موضوع یک انحصار دولتی است و خوب نیست، بنابراین یکی از اتفاقاتی که بعد از اصلاح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به وقوع می‌پیوندد، این است که دولت از کسب‌وکار مردم خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر تمام کارخانه‌های تولیدکننده دارای مواد خام تولید روغن هستند، گفته است: وزارت جهادکشاورزی ۸۰‌هزار تن روغن خام بین کارخانه‌ها توزیع کرده است، بنابراین همه واحدهای تولیدی ذخیره روغن دارند، از این‌رو اصلا درباره ذخایر روغن خام و روغن تصفیه‌شده با مشکل مواجه نیستیم، اما با توجه به تغییر قیمت‌ها طبیعی است که چند روز با اختلال در عرضه مواجه باشیم.

قیمت قبلی هر قوطی روغن حدود ۱۴ تا ۱۵‌هزار‌تومان بود که با اصلاح قیمت‌ها اکنون قیمت یک قوطی روغن به ۶۲ تا ۶۳‌هزار‌تومان رسیده است؛ بنابراین کاملا طبیعی است که تقاضا برای خرید روغن با قیمت‌های قبلی بالا باشد، لذا یک اختلالی در نظام توزیع ایجاد می‌شود اما ما باید در نظام توزیع تسریع داشته باشیم و این کار آغاز شده است. فاطمی‌امین اظهار کرده است: با توجه به ابلاغ قیمت‌های جدید شرکت‌های تولیدکننده تولید را با قیمت جدید آغاز کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند و ما در این شرایط با سه عامل تولیدکننده، شرکت‌های پخش و فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها ارتباط قوی‌تری برقرار کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و حتی با فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌ای تماس گرفتیم که زودتر سفارش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنند تا محصول موردنیاز را تامین کنند و قفسه فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالی نماند. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده روغن، شرکت پخش دارند، اما ما از آنها خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم تا روغن تولیدی را به شرکت‌های پخش دیگر نیز بدهند تا کار توزیع روغن سریع‌تر انجام شود. در عین حال سید‌روح‌‌‌‌‌‌‌‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد: بیش از ۱۷۶‌میلیون کیلوگرم انواع روغن خوراکی از گمرکات اجرایی ترخیص شد و چندین برابر روغن نیز در اماکن بندری موجود است.

به گزارش گمرک ایران، وی عنوان کرد: بیش از ۱۷۶‌میلیون و ۷۶۲‌هزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع روغن خوراکی از ابتدای سال‌ترخیص شد و بیش از ۳۷۶‌میلیون و ۴۳۱‌هزار کیلوگرم هم به‌‌‌‌‌‌‌‌زودی با انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و وارد چرخه تولید و زنجیره توزیع می‌شود. این میزان روغن علاوه‌بر روغن‌هایی است که تا پایان سال‌قبل وارد کشور شده و تحویل واحدهای تولیدی و زنجیره تامین شده است.

جدیدترین اطلاعات از بازار مرغ

صف ایجاد شده برای خرید مرغ نیز موجب شد تا مقامات دولتی و صنفی در این‌باره هم شفاف‌سازی کنند. وزیر جهادکشاورزی دراین‌باره گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور تنها در اردیبهشت‌ماه ۲۰‌هزار تن مرغ مازاد خریداری کرده و در انبارها ذخیره کرده است. علاوه‌بر آن، ۱۳۰‌میلیون جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی در‌ ماه‌های اسفند و همین میزان در فروردین انجام شده و در اردیبهشت نیز سقف جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی همین میزان خواهد بود، بنابراین نیاز کشور برای این کالای اساسی کاملا تامین است. ساداتی‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد درخصوص دلیل صف‌‌‌‌‌‌‌‌های خرید گفت: به دلیل تغییر قیمتی که ایجاد شده، تقاضا افزایش یافته و هیچ کمبودی وجود ندارد.

وزیر صمت درباره وضعیت تولید و توزیع مرغ نیز بیان کرد: مصرف مرغ در تهران روزانه حدود ۱۲۰۰ تن است که در روز پنج‌شنبه (۲۲اردیبهشت) این میزان مرغ گرم در بازار توزیع شده و علاوه‌بر آن ۴۰۰ تن مرغ منجمد نیز توزیع شده است. وی افزود: در روز گذشته نیز با وجود اینکه در روزهای تعطیلی مرغ توزیع نمی‌شود، توزیع مرغ به بازار انجام شده است.

فاطمی‌امین افزود: ۸۰۰ کارخانه خوراک دام داریم وقتی ذرت و کنجاله می‌‌‌‌‌‌‌‌روند در کارخانه فرآوری می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، ۱۵‌درصد بهره‌وری آنها بیشتر می‌شود، یعنی ما ۱۵‌درصد کمتر نیاز به واردات داریم. روش تخصیص دلار ۴۲۰۰‌تومانی باعث شده بود که کمتر از ۲۰‌درصد  ظرفیت کارخانه‌ها استفاده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۷‌هزار مرغداری داریم که بخشی از آنها بلااستفاده است به این دلیل که وقتی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، طبیعتا نمی‌توانیم به اندازه کافی وارد کنیم. در روش جدید واردکننده از نیما به قیمت ۲۴‌هزار‌تومان دلار خود را خریداری می‌کند و دیگر نیازی به دخالت دولت نیست، وارد کننده و بخش‌خصوصی یکدیگر را پیدا می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مسلما سه دهک اول که یارانه نقدی برای هر نفر ۴۰۰‌هزار‌تومان افزایش پیدا کرده، به این مبلغ از مرغ، لبنیات، تخم‌مرغ و روغن استفاده نمی‌کردند، یعنی منابعی در اختیارشان قرار می‌گیرد که خیلی بیشتر از مخارج قبلی است، یعنی نه‌تنها افزایش قیمت‌ها برای آنها جبران می‌شود بلکه مبلغ بیشتری هم پرداخت می‌شود. در بعضی از صنایع غذایی که از روغن استفاده می‌کنند، هرگونه تغییر قیمتی باید با اجازه و مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم‌بازار باشد.

وی گفت: برای چهار قلم اصلی قیمت‌هایی که اعلام‌شده دیگر تغییر نخواهد کرد، اما ممکن است در بعضی از صنایع در بعضی از محصولات به دلیل اینکه مواداولیه آنها افزایش پیدا کرده است، افزایش قیمتی را شاهد باشیم. هر واحد تولیدی که فکر می‌کند که هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌هایش بیشتر و سودش کافی نیست باید به سازمان حمایت مراجعه کند.

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم با اشاره به اینکه عرضه مرغ از امروز (شنبه) افزایش می‌یابد، گفت: کمبودی در حوزه تولید وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با خبر‌گزاری «مهر» درباره افزایش قیمت مرغ و کمبود عرضه آن در روزهای اخیر اظهار کرد: در روزهای اخیر، حجم تقاضا برای مرغ بسیار بالا بود. وی با بیان اینکه مرغ از استان‌هایی که تامین‌کننده مرغ تهران هستند، وارد این استان شده است، افزود: استان‌های تامین‌کننده، به تعهدات خود در زمینه تامین مرغ تهران عمل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما هم تقاضا زیاد بود و بخشی از مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌های عرضه شده به‌سرعت جذب شد و هم مشخص نیست بخشی از این مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌ها کجا رفته است.

اسدالله‌نژاد با بیان اینکه قیمت جدید مرغ اعلام و تصویب شده است، اظهار امیدواری کرد که از روز شنبه عرضه این کالا به اندازه کافی باشد و کمبودی در بازار نداشته باشیم و مرغ موردنیاز به‌طور کامل تامین شود. میزان تولید مرغ در کشور به اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که نیاز را به‌طور کامل تامین می‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود: برای کم‌اثر کردن فشار افزایش قیمت‌ها روی مصرف‌کننده‌ها و اینکه تولید‌کنندگان هم متضرر نشوند، افزایش قیمت مرغ با شیب ملایم به سمت قیمت‌های واقعی حرکت خواهد کرد.

منبع