تغییر در روند برگشت ارز صادراتی، تسهیلات گمرکی، تسهیل روادید و … از جمله مواردی است که برنامه‌ریزی برای آنها به‌منظور مانع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی تجاری برای آن صورت‌گرفته است. این موضوع را رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران اعلام کرد و به تشریح نقشه‌راه سال‌جاری تجارت کشور پرداخت. علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک با اشاره به سیاست‌های حمایت از تولید دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان، گفت: تلاش داریم در سال‌۱۴۰۱ مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی را به سمت شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان سوق دهیم. وی با تاکید بر استفاده از شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوآورانه در تجارت خارجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گفت: توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای‌مجازی، توسعه صنایع خلاق، استفاده از سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های B۲B و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فعالیت در حوزه رمزارز و گذار از تجارت سنتی به تجارت مدرن در این مسیر دنبال می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال‌گذشته، گفت: در سال‌۱۴۰۱ نیز به‌دنبال افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید هستیم. درحال‌حاضر هدفگذاری ما برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بیش از ۲۰میلیارد دلار است. البته اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها لحاظ شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، امسال ۵‌میلیارد یا ۶‌میلیارد دلار صادرات این بخش را خواهیم داشت. ما امیدواریم با ادامه این روند به رکورد سال‌های طلایی (۹۲-۹۱) صادرات خدمات فنی و مهندسی برسیم. پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک افزود: تلاش می‌کنیم پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جذاب اقتصادی در این بخش را معرفی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شرکت‌ها در زمینه مسائل تضمینی و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حقوقی حمایت کنیم. معاون وزیر صمت با اشاره به توسعه صادرات کالاها با ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی و توسعه و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکمیل زنجیره ارزش، گفت: ما تلاش کردیم با تغییر ادبیات صادراتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازارهای هدف نفوذ کنیم و در تجارت با کشورها، با استفاده از فرصت پلتفرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اپلیکیشن‌ها و ارتباط با شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توزیع و خرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که ارزش‌افزوده بیشتری تولید می‌کنند، سود صادرات را بیشتر کنیم.

وی با تاکید بر تولید صادرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور، گفت: اگر تولید برای صادرات باشد، بازار داخل کمتر تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و تلاش کردیم در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که مزیت داریم، رویکرد صادرات‌محور داشته باشیم و به این شکل نباشد که صرفا مازاد مصرف صادر شود. معاون وزیر صمت با بیان اینکه برخی محصولات در داخل کشور بازار ندارد اما در کشورهای دیگر کالای استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: از همین‌رو تلاش کردیم تغییر رویکرد داشته باشیم و زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تامین و تولید برای صادرات تکمیل شود. پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک گفت: تغییر جهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی تولید به سمت تولید صادرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور با حمایت‌های دولتی، آینده‌پژوهی و تحقیقات و تحلیل بازار با همراهی بخش‌های مختلف تولیدی در این زمینه دنبال می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به استفاده از فرصت‌های تجاری در کشورهای اطراف، گفت: در حوزه اوراسیا، با حمایت نهادهای بالادستی برای ایجاد جهش صادراتی اقدامات مناسبی طی‌ ماه‌های گذشته صورت گرفت. پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک افزود: در کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز با توجه به فضای سیاسی خوبی که ایجاد شده، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات فراهم است. در حوزه کشورهای آفریقا نیز فرصت‌های تجاری زیادی وجود داشت که مغفول واقع شده بود و تلاش کردیم با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی جهش صادراتی داشته باشیم.

منبع