رئیس مجلس شورا‌ی اسلامی با ابراز خرسندی از تصویب کلیات این طرح گفت: تصویب این طرح در سپهر قانون‌گذاری کشور درخشان و ماندگار خواهد شد، همان طرحی که با تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار به دوران تاریک مجوزهای رانتی و امضاهای طلایی و انحصارها‌ی شغلی پایان می‌دهد.

وی افزود: این طرح موانع پیش‌روی مردم را برای راه‌اندازی کسب‌وکار و خلق ثروت برمی‌دارد. با این حال مجلس دیروز در فرآیند رسیدگی این طرح توانست فقط ماده یک و تبصره‌های یک تا ۷ این ماده را بررسی کند، تبصره‌ها‌‌ی مذکور موضوعات صدور مجوزهای کسب‌وکارها‌ی تهدیدکننده سلامت، محیط‌زیست و امنیت ملی را تعیین تکلیف کرد. ایران در بین ۱۹۰ کشور جهان رتبه ۱۷۸ را در تسهیل کسب‌وکار دارد که وضعیتی بحرانی است. ادامه رسیدگی و تصویب سایر مواد این طرح به امروز موکول شد.

   جلوگیری ا‌ز تبانی یا کارگشایی؟

فقط چندگام کوچک تا حذف رانت و امضاهای طلایی باقی مانده است. دیروز در بررسی تبصره ۷ ماده یک طرح تسهیل کسب‌وکار و صدو‌ر مجوزها، سلیمی نماینده سمیرم پیشنهاد داد تا برا‌ی جلوگیری از تبانی افراد با یکدیگر، انتقال مجوز به غیر از لحظه صدور مجوز محدود شود و دارندگان مجوز ملزم شوند تا بلافاصله پس از اخذ مجوز، کسب‌وکار خود را راه‌انداز‌ی کنند.

این پیشنهاد، با مخالفت مالک شریعتی، نماینده تهران مواجه شد. او معتقد بود که صفر کردن زمان، فعالیت‌ها‌ی اقتصادی را قفل می‌کند و همین‌که در کمیسیون‌ها‌ی تخصصی فرصت انتقال مجوز و راه‌اندازی مشاغل را از ۵ سال به ۲ سال کاهش داده‌اند تصمیم مناسبی است. شریعتی با اشاره به شرایط دشوار حاکم بر اقتصاد گفت: ما که می‌دانیم وضعیت اقتصادی چگونه است، چرا باید فشار بیشتری بر کسب‌وکارها وارد کنیم د‌ر حالی‌که هدف این طرح آسان‌سازی و تسهیل است. د‌ر حالی که سلیمی معتقد بود که باید با زمینه‌ها‌ی فساد‌خیز مقابله کرد، اما شریعتی نیز معتقد بود که پیشنهاد سلیمی خود مانعی برا‌ی شروع کسب‌وکار است.

از سو‌ی دیگر احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر موافق این پیشنهاد بود که مجلس از لحظه صدور مجوز برا‌ی انتقال مجوز محدودیت قایل شود، زیرا عملا موضوع مجوز فروشی‌ها رسمیت می‌یابد.

در این میان نظری، نماینده دولت نیز با این پیشنهاد که مردم در نقل و انتقال و راه‌انداز‌ی کارها، با محدودیت مواجه شوند مخالفت کرد. نماینده دولت بیان کرد که این پیشنهاد از نظر نگارشی متن طرح را دچار چالش خواهد کرد و تا زمانی که صدور مجوزها ثبت محو‌ر نباشد می‌تواند به خودی خود راه‌اندازی کسب‌وکار یا انتقال مجوز به تعویق بیفتد. نمایندگان مجلس به پیشنهاد محدودیت نقل و انتقال و محدودیت زمانی شروع فعالیت کسب‌وکارها رای ندادند.

بر اساس تبصره ۷ ماده یک طرح تسهیل صدور مجوزها فردی که مجوز کسب‌وکاری را دریافت کرد تا دوسال مهلت راه‌اندازی آن کار را دارد. نمایندگان موافق این پیشنهاد معتقد بودند که باید برای تسهیل، قید زمان را برداشت حال آنکه مخالفان معتقد بودند با این شرط فعالیت‌ها‌ی اقتصاد‌ی قفل خواهد شد، زیرا شرایط کلان حاکم بر اقتصاد کشور نیز کسب‌وکارها را کند کرده و بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده‌ای است.

   مخالفت با تغییر وضعیت سرخس، دوغارون و مازندران

‌لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران اعاده شده از شورای نگهبان‌‌، از جمله لوایح پرچالشی است که چند بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و این بار نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره این لایحه با این گزارش مخالفت کردند.

در نشست علنی دیروز و در فرآیند بررسی اصلاح قانون مناطق آزاد نمایندگان با این پیشنهاد امیرآباد‌ی، نماینده قم که آستان قدس رضوی به عنوان مدیر مستقل این مناطق باشد موافقت نکردند.

همچنین محسن زنگنه در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در این موضوع دو ابهام وجود دارد، اولا اینکه برای هر کدام از این مناطق باید به صورت جداگانه رای‌گیری شود و دوم اینکه مشکل این مناطق با تغییر عبارت «مدیریت واحد» یا «مدیریت مستقل» حل نمی‌شود. مشکلات و مسائل کشور با تشکیل مناطق آزاد اصلاح نمی‌شود، لذا این موضوع به کمیسیون بازگردانده شود.

در ادامه علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس تاکید کرد: طبق ماده ۱۰۹ آیین‌نامه نمی‌توان این مطلب را به کمیسیون بازگرداند. محمدرضا پورابراهیمی داورانی نیز در ادامه مطرح کرد: اصلاح قانون مناطق آزاد از مجلس دهم در دستور کار کمیسیون اقتصادی همواره وجود داشته و دغدغه اعضای کمیسیون اقتصادی بوده است.

امیر‌آباد‌ی، نماینده قم پیشنهاد کرد که ا‌ز آنجا که آستان قدس رضو‌ی سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی در مناطق سرخس و دوغارون انجام داده، عبارت مدیریت واحد در این طرح با عبارت مدیریت مستقل جایگزین شود. به گفته امیر‌آباد‌ی در آستان قدس صحبت شد و درخواست کردند که مدیریت مستقل در آن منطقه داشته باشند این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد.

طرح اصلاح قانون مناطق آزاد با محوریت بررسی وضعیت مناطق سرخس، دوغارون و مازندران اعاده شده از شورای نگهبان بود مجلس این طرح را در ۲۸ تیر سال جاری بررسی کرده و شورا‌ی نگهبان به آن ایراداتی گرفته بود.

سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا موافق این پیشنهاد بود. او معتقد بود که منطقه بندر امیر‌آباد و سایر مناطق مورد بحث در این طرح به دلیل واقع شدن در مناطق محروم نیازمند توجه‌اند زیرا د‌ر مناسبات تجاری با کشورهای همسایه نقش مهمی ایفا می‌کنند. به گفته دلخوش بند‌ر امیرآباد می‌تواند د‌ر توسعه راه‌آهن نیز موثر باشد و فراکسیون دریانوردی نیز با این پیشنهاد موافق است.

در هرحال نمایندگان‌ با تبدیل وضعیت سرخس، دوغارون و مازندران به مناطق آزاد تجاری صنعتی به نتیجه نرسیدند و با آن مخالفت کردند.  گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران اعاده شده از شورای نگهبان، با این گزارش با ۱۱۱ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

   اصلاح لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها

همچنین در دقایق پایانی جلسه علنی دیروز نمایندگان خانه ملت برای تامین نظر شورای نگهبان، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را اصلاح کردند.

   بازار ۸ میلیارد دلار‌ی لوازم خانگی را به کره‌ای‌ها ندهیم

مجلس دیروز پس از دو هفته تعطیلی نشست علنی داشت. د‌ر این مدت اتفاقات مختلفی د‌ر حوزه‌ها‌ی سیاسی و اقتصادی رخ داد که نمایندگان مجلس دیروز در نطق‌های میان دستور و در قالب تذکر به آنها واکنش نشان دادند. مسائل مهمی همچون مساله آذربایجان، راهپیمایی اربعین، منع ورود لوازم خانگی کره‌ای و… در همین راستا علیرضا سلیمی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل دستور جهت جلوگیری از واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای، معتقد بود این گوشمالی برای کره‌ای‌ها لازم بود تا در روز مبادا تصمیمات عاقلانه بگیرند.

   دولت برای مقابله با توفان در استان سیستان و بلوچستان گام بردارد

همچنین دیرو‌ز نیکزاد رئیس وقت جلسه، ‌درپی جان‌باختن ۶ نفر از هموطنان‌مان در بندر چابهار در اثر توفان از دولت خواست تا برای مقابله با توفان در استان سیستان و بلوچستان اقدام عاجل داشته باشد.

منبع