بخش تولید با عبور از شوک اولیه ناشی از کرونا توانست فصل بهار را با رشد در دو بخش صنعت و معدن به پایان برساند. داده‌های اعلام شده از وضعیت تولید ۳۶ محصول منتخب صنعتی و معدنی در نخستین فصل امسال نشان می‌دهد ۲۲ محصول، بهار را با رشد سپری کرده‌اند و ۱۳ محصول صنعتی و معدنی نیز افت تولید را در این دوران تجربه کردند و یک محصول صنعتی نیز در بهار امسال هیچ تغییری نسبت به دوره مشابه سال قبل نداشته است. رشد تولید با پایان بهار در حالی رخ داده که با شیوع ویروس کرونا، شاهد افت تولید محصولات صنعتی و معدنی بودیم و تعطیلات نوروزی نیز بر این روند دامن زد و سبب شد بنگاه‌های تولیدی فتیله تولید را پایین کشند و بیشتر محصولات تولیدی افت تولید را تجربه کردند، روندی که می‌توان گفت با پایان فصل بهار و عبور از شوک اولیه ناشی از شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر آن بوده‌ایم. ارزیابی داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد وضعیت تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی در نخستین فصل امسال هنوز نامشخص است و در فهرست تولیدات بهار به این بخش اشاره‌ای نشده است. تنها بخش پتروشیمی به صورت کلی در آمار صنعتی گنجانده شده است.

از جمله نکات قابل توجه در داده‌های اعلام شده می‌توان به بازگشت رشد تولید به صنعت خودروسازی اشاره کرد. خودروسازان ماه‌ها افت تولید را در کارنامه خود ثبت کرده بودند، به‌طوری که در بیشتر مواقع این گروه صدرنشین افت تولید را به خود اختصاص داده بود. با توجه به داده‌های اعلام شده در بهار امسال این گروه در بخش‌های «سواری، وانت، کمباین و تراکتور» توانست رشد مثبت را تجربه کند.  مثبت شدن روند تولید در نخستین فصل امسال در حالی صورت گرفته است که گزارش شاخص مدیران خرید از بدبینی مدیران در پایان بهار حکایت داشت. براساس آمار اعلام شده در نیمه بهار امسال شاخص مدیران خرید (PMI) یا همان شامخ کل اقتصاد در خرداد ۴۱/ ۴۸ واحد و شامخ بخش صنعت ۸۰/ ۵۶ واحد محاسبه شده که نسبت به اردیبهشت‌ به‌ ترتیب افت ۷۶/ ۱ و ۴۱/ ۶ واحدی را تجربه کرد. این بدبینی اما تاثیر چندانی بر روند تولیدات صنعتی نداشت و بنگاه‌های صنعتی و معدنی توانستند در این میان رشد قابل قبول را تجربه کنند.   براساس شاخص مدیران خرید (PMI) عبور رقم شاخص از مرز ۵۰ واحد نشان می‌‌دهد، اقتصاد در وضعیت رونق است. ارزیابی مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش بنگاه‌‌های اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، در خرداد حاکی از آن بود که به‌دلیل کمبود مواد اولیه، نوسان قیمت‌ها و تقاضای ضعیف از سوی مشتریان، صنعت و اقتصاد مستعد بازگشت به شرایط رکود هستند.

محصولات صنعتی با بیشترین رشد

آمارهای اعلام شده از وضعیت تولید ۲۶ محصول منتخب صنعتی در نخستین فصل سال جاری نشان‌ دهنده آن است که پنج محصول «ماشین لباسشویی»، «الیاف اکریلیک»، «انواع تلویزیون»، «لاستیک خودرو» و «وانت» بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به خود اختصاص داده‌اند. براساس داده‌های اعلام ‌شده تولید «ماشین لباسشویی» در این مدت برابر با ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۱۱۵ درصدی برای این محصول ثبت شده است، رشد صورت گرفته برای این گروه در حالی است که تولید برخی از محصولات لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های جدید و خروج دو شرکت بزرگ تولیدکننده کره‌ای از کشور با افت شدید همراه شده بود؛ روندی که امسال جبران شده و تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند رکود سال گذشته را به خوبی جبران کنند. مجموع ماشین لباسشویی سال گذشته برابر با ۹۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است.  «الیاف اکریلیک» تولیدی در کشور نیز تا پایان ‌بهار امسال برابر با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل، رشد بیش از ۱۱۳ درصدی داشته است؛ الیاف اکریلیک تولید شده در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۸۰۰ هزار تن بوده است.

مجموع تولید «انواع تلویزیون» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۲۱۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل رشد بیش از ۴۹ درصدی داشته است. تولیدکنندگان انواع تلویزیون در دوره زمانی مشابه سال قبل در مجموع موفق به تولید ۱۴۰هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع تلویزیون شده بودند. روند تولید انواع تلویزیون در سال گذشته نزولی بود و تولیدکنندگان این گروه نیز با افت تولید روبه‌رو بودند، روندی که در حال حاضر اصلاح شده است.   براساس آمار اعلام شده «لاستیک خودرو» تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر با ۶۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۳۰ درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل در مجموع ۴۸ هزار و ۲۰۰ تن لاستیک خودرو در کشور تولید شده بود.  «وانت» تولید شده در این دوره زمانی نیز برابر با ۱۵ هزار و ۹۴۳ دستگاه بوده که رشد حدود ۲۳ درصدی داشته است، مجموع وانت تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۲ هزار و ۹۷۵ دستگاه بوده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

در دوره زمانی مورد بررسی، بیشترین افت تولید نیز به گروه‌های «چرم»، «سیگارت»، «سموم دفع آفات نباتی»، «انواع پاپوش و کفش» و «نخ فیلامنت پلی‌استر» بیشترین افت تولید را به خود اختصاص داده‌اند. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۷ میلیون فوت مربع چرم در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بیش از ۲۲ درصدی داشته است. در سال گذشته ۹ میلیون فوت مربع چرم در کشور تولید شده بود. روند تولید «سیگارت» نیز در دوره زمانی مورد بررسی، افت بیش از ۲۱ درصدی را تجربه کرده است، تولیدکنندگان این محصول در مدت زمان مورد بررسی در مجموع موفق به تولید بیش از ۱۰ میلیارد نخ سیگارت در کشور شده‌اند.  «سموم دفع آفات نباتی» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۷ هزار و ۹۰۰ تن بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی حدود ۲۰درصد داشته است. روند تولید «انواع پاپوش و کفش» نیز در مدت زمان مورد بررسی از افت بی‌نصیب نبوده، به‌طوری که تولیدکنندگان این محصول در نخستین فصل امسال افتی بیش از ۱۸ درصدی را تجربه کردند، مجموع تولید انواع پاپوش و کفش در سال جاری برابر با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج بوده است، سال گذشته تولیدکنندگان این بخش در مجموع ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار زوج انواع پاپوش و کفش در کشور تولید کرده بودند.  «نخ فیلامنت پلی‌استر» پنجمین محصولی است که نخستین فصل امسال را با افت سپری کرده است. براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۶۰ هزار تن نخ فیلامنت پلی‌استر در کشور تولید شده است.

آمار تولید معدن

از سوی دیگر مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بهار امسال از میان ۱۰ محصول منتخب معدنی شش محصول رشد و چهار محصول افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، پنج محصول «شمش آلومینیوم»، «سیمان»، «فولاد خام»، «آلومینا» و «کاتد مس» به ‌ترتیب بیشترین میزان تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۹۵ هزار تن شمش آلومینیوم در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد بیش از ۴۶ درصدی داشته است. سیمان تولیدی نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۱۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. تولید فولاد خام نیز در بهار امسال بیش از ۶ میلیون و ۹۶۹ هزار مترمربع بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۵/ ۸ درصدی داشته است. آلومینای تولیدی در کشور نیز ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲ درصدی داشته است. براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۶۹ هزار و ۶۰۰ تن کاتد مس در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲ درصدی داشته است. اما افت تولیدی‌های معدنی در مدت زمان مورد بررسی شامل «ظروف چینی»، «شیشه جام»، «ظروف شیشه‌ای» و «کنسانتره زغال‌سنگ» می‌شود.

منبع