اعضای مجمع درجلسه روز ششم بهمن ماه خود نیز درباره لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون به نتیجه نرسیدند و قرار بود در این جلسه درباره آن تصمیم‌گیری کنند. این لایحه پیش از این در کمیسیون‌های سیاسی – امنیتی و حقوقی- قضایی بررسی شد و به تایید این کمیسیون‌ها نرسید. جلسه روز گذشته، سومین نشست اعضای مجمع برای بررسی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو بودکه باز به نتیجه نرسید.

رای‌گیری درمورد پالرمو در شرایطی روز گذشته به تعویق افتاد که نشست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای بررسی وضعیت ایران از منظر قرار گرفتن در فهرست کشورهای همکار یا غیرهمکار این گروه، امروز در پاریس آغاز می‌شود و تصویب لایحه پالرمو که یکی از پیش‌شرط‌های FATF برای خروج ایران از لیست سیاه است، می‌تواند در تعلیق دوباره ایران از این لیست و تمدید این تعلیق راهگشا باشد. پیش از این، گروه اقدام ویژه مالی در ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۷ مهرماه امسال) با انتشار بیانیه‌ای به ایران چهار ماه فرصت داد تا پایان فوریه ۲۰۱۹ میلادی، یعنی حدود دو هفته دیگر، با استانداردهای جهانی هماهنگ شودتا پس از آن تصمیم نهایی درباره وضعیت ایران را اتخاذ کند. جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز گذشته با دستور کار بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی برگزار شد. او در این جلسه درخصوص بررسی پالرمو در مجمع گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، باید به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود توجه کنیم. باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: انسان احساس می‌کند که اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهایشان تا الان داشته‌اند در جریان اینستکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌هاست. ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعا آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعا مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمآبانه کشورهای غربی همراهی کنند؟ او همچنین تاکید کرد: ما نباید ارزش‌های انقلاب را فراموش کنیم.

ادامه بررسی پالرمو در جلسه آتی

در جلسه دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور به‌عنوان میهمان حضور داشتندو اظهارنظرهای مبسوط تعدادی از اعضا مطرح و با توجه به پایان وقت جلسه و ضرورت بحث و بررسی بیشتر در موردموضوع، ادامه مباحث به جلسه آتی مجمع یعنی دوهفته آینده (۱۱ اسفند)موکول شد. درهمین ارتباط غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه مذاکرات اعضای مجمع درباره لایحه پالرمو ادامه می‌یابد، گفت: تعداد موافقان و مخالفان و کسانی که برای صحبت ثبت‌نام کرده‌اند، زیاد بود از این جهت در این جلسه به پایان نرسید. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میان ثبت‌نام‌کنندگان جهت ایراد نطق موافق و مخالف درباره لایحه الحاق به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالرمو ۹ نفر دیگر باقی مانده‌اند، اظهار کرد: تعداد حاضران با وجود غیبت برخی اعضا در حد نصاب بود و مجمع قانونا می‌توانست تصمیم نهایی را درباره پالرمو بگیرد، اما به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درازا کشیدن سخنان موافقان و مخالفان فرصت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رای‌گیری نرسید. به گزارش «ایسنا»، مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که «آیا در جلسه دیروز مجمع به مهلت تعیین شده چهار ماه توسط گروه اقدام مالی مشترک که به‌زودی نیز به پایان می‌رسد توجه شده است یا خیر»، گفت: چنین چیزی در جلسه مجمع مطرح نبود چون برای ما هیچ قانونی به جز قانون جمهوری اسلامی مبنا و مرجع تصمیم‌گیری نیست. احمد توکلی، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «کفایت مذاکرات» اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی پالرمو در جلسه دیروز مجمع رای نیاورد. به گفته او در این جلسه، ۱۲ تن از اعضا در موافقت یا مخالفت با این لایحه صحبت کردند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت که پالرمو هفته آینده هم در مجمع بررسی می‌شود.

فضای جلسه مجمع

آیت‌الله محمدی‌عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره فضای جلسه دیروز مجمع گفت: نشست سه ساعته اعضای مجمع، تحت تاثیر اقدامات اخیر اتحادیه اروپا قرار داشته و به نسبت جلسات گذشته، دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود. وی افزود: استنباط من این است که رئیس محترم مجمع نیز نظرش نسبت به گذشته تغییر کرده بود. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که از موافقان تصویب پالرمو در مجمع به‌شمار می‌آید، درباره این جلسه گفت: امروز (دیروز) اگر این لایحه در مجمع به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد و اعضا آن را رد می‌کردند، چراکه آرای منفی به این لایحه در جلسه نسبت به جلسه قبل حتی بیشتر هم شده بود. به گفته فلاحت‌پیشه تعلل کشورهای اروپایی در عملیاتی شدن سازوکار SPV و همچنین کم‌اثر بودن اقدامات اروپایی‌ها و خصوصا بسته پیشنهادی آنها موجب افزایش ابهامات درخصوص تصویب لایحه الحاق به پالرمو شده است.آیت‌الله مجتهدی شبستری نیز ضمن رد شایعات برخی رسانه‌ها که وی را به‌عنوان موافق تصویب پالرمو معرفی کرده بودند، به تسنیم گفت: بنده از ابتدا مخالف پالرمو بوده و هستم و به هیچ عنوان موافق پالرمو نبوده‌ام و حتی در جلسه روزگذشته به‌عنوان مخالف پالرمو صحبت کردم. احمد توکلی نیزدرگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: از آنجا که پیوستن ایران به پالرمو مهم است و به معیشت مردم ارتباط دارد به نظرم با پذیرش این لایحه وضع معیشت مردم سخت‌تر می‌شود و من سعی می‌کنم از موافقت با قوانینی که وضع مردم را سخت کند، اجتناب کنم. همچنین یکی از اعضای مجمع به تسنیم خبر داد «سیدمحمد صدر» و «مجید انصاری» تنها اشخاصی بودند که در جلسه دیروز به‌عنوان موافقان تصویب پالرمو در صحن مجمع سخنرانی کردند.

غایبان جلسه

علی لاریجانی رئیس مجلس و حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز ازغایبان جلسه روزگذشته مجمع بودند. از جمله غایبان دیگر این جلسه محمدجواد ظریف بود که به علت سفرش به مونیخ دراین جلسه حضورنداشت. همچنین آیت‌الله ابراهیم امینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامرضا آقازاده، محمود احمدی‌نژاد و مرتضی نبوی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص، در این جلسه غایب بودند. از میان فقهای شورای نگهبان نیز آیات مومن، یزدی، شب‌زنده‌دار و مدرسی‌یزدی دراین جلسه حضور نداشتند.

سخت‌تر شدن شرایط مبادلات ارزی

درهمین حال، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نشست روزگذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: در شرایط کنونی، کشور برای جابه‌جا‌یی پول با مشکلاتی روبه‌رو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشته‌اند و حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده‌اند که اگر ایران از FATF خارج شود، نمی‌توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند. به گزارش خانه ملت، رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت‌تر می‌شود.

منبع