در خردادماه سال گذشته، روابط دیپلماتیک برخی از کشورهای عربی با قطری‌ها قطع شد و این موضوع فرصتی را در اختیار ایرانی‌ها قرار داد که بتوانند مواد موردنیاز قطری‌ها را تامین کنند. این درحالی بود که مبادلات تجاری ایران با این کشور عربی، طی سال‌های گذشته، بسیار پایین بود. البته پیش از آنکه روابط دیپلماتیک قطر دچار مشکل شود، بازار روسیه نیز به‌واسطه مشکلات این کشور با ترکیه، به روی ایران گشوده شد. اما ایرانی‌ها به‌دلیل برخی چالش‌های داخلی،‌ نتوانستند از فرصت طلایی روسیه استفاده کنند. از این‌رو همزمان با مناقشه برخی از کشورهای عربی با قطر، صادرکنندگان در پی استفاده بهینه از این فضا بودند. با گذشت حدود یک سال از گشوده شدن درهای بازار قطر به روی ایرانی‌ها، در نشستی که در دوحه با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، قطری‌ها از کالاهای صادراتی ایران به بازار قطر به‌خصوص در بخش غذایی اعلام رضایت کردند. با توجه به این اظهارنظر، به نظر می‌رسد کارنامه صادرکنندگان ایرانی در بازار قطر، درخشان‌تر از روسیه است. از این‌رو فعالان بخش‌خصوصی ایران در دیدار با فعالان اقتصادی قطر، خواستار تاسیس اتاق مشترک ایران و قطر در دوحه شدند. البته هنوز هم حجم تعاملات اقتصادی ایران و قطر چندان قابل‌توجه نیست؛ ولی در سال‌های گذشته به‌صورت سنتی حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در پایان سال ۹۶ از مرز ۲۵۰ میلیون دلار گذشت که نشان از روند رو به رشد صدور کالا به این کشور دارد. محمدرضا فیاض، مشاور بین‌الملل وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست هیات کارشناسی ایران را در این مذاکرات با دوحه بر عهده دارد، با بیان اینکه همکارهای اقتصادی و توسعه مناسبات بانکی کلید افزایش روابط تهران – دوحه است، گفته است: ایران یک بازار هشتاد میلیونی است و تجارت، کشاورزی، نفت و گردشگری جزو زمینه‌های همکاری دو طرف محسوب می‌شود.

از سویی همایش تجاری ایران و قطر با حضور جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق بازرگانی قطر برگزار شد. حسین پیرموذن، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران که سرپرستی هیات تجاری بخش‌خصوصی ایران را بر عهده دارد، در این نشست ضمن تشکر از استقبال همتایان قطری خود گفت: حضور هیات بخش‌خصوصی در کنار هیات عالی‌رتبه سیاسی نشان‌دهنده عزم دولت و بخش‌خصوصی ایران به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با قطر است. پیرموذن با اشاره به مذاکرات میان وزرای دو کشور در جریان کمیسیون مشترک ایران و قطر اظهار کرد: برقراری تعرفه ترجیحی، تسهیل همکاری‌های بانکی، تسهیل روادید برای تجار و فعالان اقتصادی با معرفی‌نامه اتاق‌های بازرگانی و همکاری در زمینه حمل‌و‌نقل و ترانزیت از اهم موارد مطروحه و توافقات دو طرف در اجلاس کمیسیون مشترک بود که تحقق آنها راهگشای گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان فعالان بخش‌خصوصی دو کشور خواهد شد.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود سرمایه‌گذاری مشترک به‌ویژه در بخش‌های پتروشیمی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، کشتیرانی و حمل‌ونقل، توریسم درمانی و همچنین همکاری در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی را از جمله زمینه‌های همکاری مناسب میان دوطرف برشمرد. پیرموذن در این همایش که هم‌زمان با ششمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و قطر بود، به تشکیل اتاق مشترک ایران و قطر توسط اتاق ایران اشاره و درخواست کرد که اتاق قطر نیز متقابلا نسبت به ایجاد اتاق مشترک قطر و ایران اقدام کند. او اظهار امیدواری کرد که مذاکرات تجار ایرانی و قطری در این همایش نتایج سودمند و ثمربخشی برای هر دو طرف به همراه داشته باشد.

در این همایش محمد بن‌طوار الکواری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات تجاری ایران در این کشور عنوان کرد: تجار قطری راغب به همکاری‌های اقتصادی با بخش‌خصوصی ایران هستند و در این زمینه زیرساخت‌های لازم برای همکاری دو طرف مهیاست.  او از کالاهای صادراتی ایران به بازار قطر به‌خصوص در بخش غذایی اعلام رضایت کرد و گفت: امیدواریم ایران مجددا کالاهای خود را از طریق بنادر قطر به دیگر کشورها صادر کرده و همچنین اقدام به تولید مشترک با قطر کند. عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز که در هیات اعزامی به دوحه حضور دارد، در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفته است: حدود ۳۰ نفر از تجار ایرانی به همراه هیات سیاسی شامل وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان او در این سفر حضور دارند و‌ اتاق مشترک ایران و قطر در آینده نزدیک محور تایید تجار برای صدور ویزا خواهد شد. از این‌رو یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده این بود که رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری دو کشور با محوریت اتاق مشترک صورت گیرد.

منبع