برخـی نمایــندگان در گفــت‌و‌گــو بــا «دنیای‌اقتصاد»‌ اعلام کردند که در نخستین جلسه بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته بررسی خواهد شد و برخی دیگر می‌گویند این لایحه بعد از انتخابات بررسی خواهد شد.

 موافق و مخالف افزایش تعطیلات چه گفتند؟

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان بررسی اولویت‌دار لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته گفت: یکی از کارهای بزرگی که در سایه همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاده است؛ افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز و کاهش ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت است. در تمام کشورهای پیشرفته ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت است و جنبش‌های عظیم کار و کارگری در سراسر دنیا به دنبال کاهش ساعت کار هستند. او ادامه داد: در ایران ۵۲ روز در سال تعطیلات جمعه است و ۲۶ روز تعطیلات مناسبتی و ملی داریم. میزان تعطیلات ما در سال ۶۵ درصد میانگین تعطیلات جهانی است. افزایش تعطیلات موجب خانواده محوری، تقویت بنیان خانواده، حوزه گردشگری و افزایش نیروی کار کمک خواهد کرد.

در جریان بررسی اولویت‌دار لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس به عنوان مخالف بررسی اولویت‌دار این لایحه تاکید کرد: اولویت امروز کشور معیشت مردم است و بحث ساعت کار اداری از اولویت‌های بعدی است. تعیین و پیگیری دستمزد کارگران اولویت دیگر کشور است. امروز کارگران در معیشت‌شان مانده‌اند. همچنین اعتماد‌سازی اولویت امروز نظام است. نظام خدمات زیادی داشته که برخی افراد در تلاش هستند تا به آن خدشه وارد کنند.

او خاطرنشان کرد: امنیت غذایی اولویت ما است. افزایش قیمت گوشت و سایر کالاها از اولویت‌های دیگری است که باید به آن رسیدگی کنیم. همه کارکنان دولت شریف هستند، اما همه ملت ایران کارمندان دولت هستند که ما اکنون دو روز در هفته را تعطیل کرده و چهار ساعت از ساعت کاری را کاهش دهیم؟ از سوی دیگر ساعت کاری کارمندان دولت را کاهش دادیم برای کارگران چه کار می‌خواهیم انجام دهیم؟ این کار تزلزل ایجاد می‌کند. سایر بخش‌های کشور که این پیام را دریافت می‌کنند چه واکنشی خواهند داشت؟ حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: ما برای کادر سلامت و نیروهای امنیتی و انتظامی چگونه قرار است ساعت کار را کاهش دهیم؟ اولویت امروز کشور این است که ساعت کار را اضافه کنیم؛ چرا که ما کارهای زمین مانده زیادی داریم که باید به آن رسیدگی شود.

در ادامه عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با بررسی اولویت‌دار لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته، یادآور شد: میانگین تعطیلی در اکثر کشورها سالانه ۱۱۹ روز است، اما در ایران میانگین تعطیلی سالانه ۸۷ روز است. یعنی ما ۶۵ درصد میانگین تعطیلات جهانی روز تعطیل داریم و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته به دنبال افزایش این تعطیلات هستند. تنها ایران و یک کشور دیگر در هفته ۲ روز تعطیل نیستند. او اظهار کرد: در این لایحه به دنبال تعطیلی دو روز در هفته هستیم. تهران دو روز در هفته تعطیل است، اما مگر خون تهران‌نشین‌ها از سایر شهرستان‌ها رنگین‌تر است؟ ما به متن لایحه دولت رأی دادیم و روز دوم تعطیلی آخر هفته را دولت مشخص می‌کند. افزایش تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کاری منجر به افزایش انگیزه کارمندان و تحکیم بنیان خانواده خواهد شد.

 هدف؛ افزایش بهره‌وری و کارآمدی

اما مهدی عیسی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به تصویب بررسی اولویت‌دار لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: با توجه به فشردگی کار در سیستم‌های اداری، کمیسیون اجتماعی برای اینکه کیفیت کار کارمندان را بالا ببرد تا بتوانند با حوصله کار ارباب‌رجوع را انجام دهند و به مشکلات مردم به خوبی رسیدگی کنند، افزایش تعطیلات آخر هفته را به تصویب رساند.  او ادامه داد: امیدواریم که نمایندگان قبل از پایان سال این لایحه را به تصویب برسانند و هدیه‌ای از مجلس انقلابی به مردم عزیز ایران و کارمندان دولت باشد. گاهی مطرح می‌شود که افزایش تعطیلات آخر هفته به نفع کارمندان است، اما این به نفع تمامی مردم کشور است. کارمندان در طول هفته خسته می‌شوند و در مراجعات به دلیل خستگی نمی‌توانند پاسخ مردم را به صورت شایسته بدهند. بنابراین هرچه بتوانیم کیفیت کار را بالا و ساعت کاری را کم کنیم، نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت. در نتیجه مردم از مراجعه به سیستم‌های اداری راضی خواهند شد.

 علت تاخیر در بررسی لایحه

همچنین علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه افزایش تعطیلات آخر هفته موجب نشاط در جامعه می‌شود، گفت: مدت‌ها است که لایحه دولت برای کاهش ساعت و روزهای کاری کارمندان در جهت افزایش بهره‌وری و نشاط و شادابی در جامعه، همبستگی اجتماعی و همبستگی خانواده به مجلس آمده و کمیسیون اجتماعی هم با این لایحه موافق بود. او به تاخیر در بررسی لایحه افزایش تعطیلات در مجلس اشاره کرد و ادامه داد: کمیسیون اجتماعی لایحه دولت را اصلاح کرد و روز دوم تعطیلی آخر هفته را که در لایحه دولت مشخص نبود، شنبه تعیین کرد. اما همین تغییر موجب شد مدتی در طرح این لایحه در مجلس تاخیر به وجود بیاید. بر این اساس ما مجددا پیشنهادمان را تغییر دادیم و همان لایحه دولت را روز گذشته بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ به رأی گذاشتیم و مجلس هم به این موضوع رأی داد.

 ویکند دو روزه قبل از پایان سال؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ تاکید کرد: در حال حاضر لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته جزو اولویت‌های بررسی صحن است و صحن می‌تواند وارد بررسی کلیات آن شود. در نخستین جلساتی که صحن خواهد داشت، این لایحه بررسی می‌شود. چون اولویت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تصویب شده است؛ امیدواریم قبل از پایان سال این لایحه به نتیجه برسد. عنابستانی خاطرنشان کرد: تعطیلات آخر هفته حداقل دو روز خواهد بود و در حال حاضر تشخیص روز دوم تعطیلات با دولت خواهد بود. اما ممکن است که در صحن پیشنهادهای دیگری بیاید و تصمیمات دیگری گرفته شود.

از سوی دیگر ۴۴ ساعت کار در هفته به ۴۰ ساعت کاری در هفته کاهش پیدا کرده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا قبل از انتخابات مجلس وجود دارد، گفت: اولویت بر فوریت ترجیح دارد. اگر مجلس قبل از انتخابات جلسه علنی داشته باشد حتما این لایحه بررسی خواهد شد؛ در غیر این‌صورت بعد از انتخابات بررسی خواهد شد.

 رابطه معکوس بهره‌وری و تعطیلات

حسین رجایی، نماینده لنجان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: کارکنان دولت و بخش خصوصی باید طبق قانون کار در هفته ۴۴ساعت کار کنند، اما زمانی‌که بهره‌وری آنها را ارزیابی می‌کنیم، شاهد آن هستیم که راندمان لازم را ندارند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. ما کشوری هستیم که از لحاظ قانون کار ساعات کاری‌مان به شکلی است که برخی معتقدند در راندمان کاری تاثیر بسزایی دارد. از یکسو میانگین تعطیلاتی که در کشورمان وجود دارد، در مقایسه با کشورهای پیشرفته یا توسعه‌یافته کم است؛ در حالی‌که ساعت کارمان خیلی بیشتر است؛ بنابراین بهره‌وری ما بسیار پایین است.

او ادامه داد: در کمیسیون اجتماعی تصمیم گرفته شد که یک روز دیگر به تعطیلات آخر هفته اضافه کنند و از سوی دیگر دستگاه‌ها نظارت بهتری داشته باشند و راندمان کار را بالا ببرند. در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته بحث انرژی را داشتیم. مصرف انرژی یکی از اصلی‌ترین مباحث کشورها برای کاهش ساعت کاری است. این موضوع هم مزید بر علت شد که کمیسیون اجتماعی برای صرفه‌جویی و بهره‌وری بیشتر از منابع انرژی به تعطیلات تقویمی کشور یک روز اضافه کند تا راندمان بالا و صرفه‌جویی خوبی در انرژی داشته باشیم.

 افزایش تعطیلات رسمی و تقویمی‌؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه آیا افزایش تعطیلات آخر هفته تقویمی خواهد بود، اظهار کرد: این تعطیلی تنها مخصوص کارکنان دولت نیست، بلکه تعطیلات رسمی و تقویمی است. البته بر اساس قانون اساسی تنها جمعه‌ها تعطیل است و افزایش تعطیلات در قانون اساسی نیاز به فرآیند پیچیده‌ای دارد. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، افزایش تعطیلات به صورت قانونی است. در حال حاضر در تهران پنج‌شنبه‌ها تعطیل است و قبلا این اختیار را مجلس و در دوره‌هایی دولت‌ها به استانداری تهران دادند و تصمیم برای افزایش تعطیلی تهران و برخی از مراکز استان‌ها گرفته شد.

اما این تعطیلات رسمی کشور نبود، بلکه تعطیلات اختصاصی یکسری مناطق خاص مانند پایتخت بود. اما آنچه مجلس در حال حاضر به دنبال آن است اضافه کردن به تعطیلات رسمی و تقویم است. این تعطیلی شامل کل کشور و تمام کارکنان اعم از دولتی و بخش خصوصی می‌شود.  رجایی در خصوص زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس تاکید کرد: بعد از انتخابات این لایحه بررسی خواهد شد. قبل از انتخابات مجلس جلسه خواهد داشت، اما اعاده شده‌های بودجه ۱۴۰۳ و برخی از اعاده شده‌های برنامه هفتم توسعه را داریم. بنابراین قاعدتا جلسات قبل از انتخابات مجلس صرف این موضوعات می‌شود و بعید است که قبل از انتخابات زمانی برای رسیدگی به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته داشته باشیم.

 پایان تبعیض در تعطیلات

همچنین سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تبعیض در تعطیلات، اظهار کرد: در خصوص تعطیلات آخر هفته در کشور تبعیضی وجود داشت و تهران از تعطیلات دو روزه استفاده می‌کرد، اما سایر استان‌ها از این تعطیلات محروم بودند. آقای رئیس‌جمهور متوجه این موضوع شد و بنده نیز تذکراتی در این خصوص داده بودم. بر این اساس دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد. او خاطرنشان کرد: افزایش تعطیلات آخر هفته موجب ایجاد نشاط در خانواده‌ها می‌شود. بررسی اولویت‌دار لایحه افزایش تعطیلات در مجلس رأی آورد و امیدواریم بعد از تعطیلات این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی شود. به نظر می‌رسد در جلسه بعدی مجلس لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به تصویب برسد. این نماینده مجلس افزود: باید توجه داشت که تعطیلی شنبه‌ها موجب رونق تبادلات تجاری و ترانزیتی و صادرات هم می‌شود.

منبع