به گفته او، علاوه‌بر صرافی‌ها، به صادرکنندگان نیز مجوز اعطا شده که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به شکل اسکناس وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند. او تاکید کرد که ۵/ ۲ میلیارد یورو با متوسط قیمت ۹ هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.  همچنین براساس گفته‌های محمد‌رضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده است.

ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند

رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اظهارنظر هفته گذشته خود مبنی‌بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. برخی این صحبت رئیس‌کل بانک مرکزی را نامناسب دانسته و عنوان کردند که ریال به‌عنوان پول ملی باید به‌عنوان ناموس بانک مرکزی تلقی شود. همتی اما در این خصوص توضیح داد که منظور او از این صحبت این بود که «ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم، این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.» او با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی یافته است، توضیح داد ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تامین نیازهای اساسی کشور کافی است. تفسیرهای متفاوتی نیز در رسانه ها آمده است، اما مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز دخالت کرده و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.بخش دیگری از صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در روز گذشته درخصوص روند نرخ ارز در یک ماه گذشته بود. همتی تاکید کرد که مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.

لزوم تزریق ارز صادرکنندگان

همتی به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی را همراه جنگ اقتصادی خود کرده است، ولی موفق نخواهند شد. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی‌کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی‌ها، شرکت‌های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می‌دانیم که آنها سال گذشته چه میزان کالا صادر کرده‌اند. وی به اظهارات رئیس‌جمهوری در همایش شهید رجایی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند، با آنها برخورد می‌شود؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد. رئیس‌جمهوری در صحبت‌های خود تاخیر در تحویل ارز صادراتی به سامانه نیما را خیانت عنوان کرده و ریشه برخی از التهابات را موضوعات داخلی معرفی کرده بود، به نحوی که صادرکننده دولتی و خصولتی ارز صادرات را با ۴۸ ساعت تاخیر در اختیار سامانه نیما قرار می‌دهند.

پیمان‌سپاری ارزی الزامی است

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درخصوص پیمان‌سپاری ارزی با دیگر کشورها نیز توضیحاتی ارائه کرد. او با تاکید بر این موضوع که پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است، گفت: صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه‌ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف دو ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: مطمئن هستیم، با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بیاورند و جریان واردات و صادرات به خوبی انجام شود.

دور زدن دلار با اولین سفر خارجی همتی

رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره پیمان‌های پولی و مذاکرات حاشیه‌ای در تهران بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: روز جمعه و در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث‌های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد. همتی با بیان اینکه هر سه کشور تاکید دارند که مبادلات باید بدون نیاز به دلار انجام شود، تصریح کرد: علاوه‌بر مذاکراتی که با همتای تُرک خود درباره پیمان پولی دوجانبه خواهیم داشت، در ماه‌های آینده به مسکو سفر می‌کنم و با همتای روس خود نیز درباره اجرایی شدن سریع‌تر پیمان پولی بین دو کشور مذاکره خواهم کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بر این اساس یک نرخ واحد برای پول ملی ایران با کشورهایی که با آن پیمان پولی دوجانبه امضا می‌شود، مشخص شده و معاملات بر آن اساس انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد با این موضوع نخستین سفر خارجی همتی در مقام رئیس‌کل بانک مرکزی نیز سفر به روسیه خواهد بود. پیش‌تر بانک مرکزی ایران و ترکیه، مقدمات پیمان‌های پولی دو جانبه را فراهم کرده بودند که به‌نظر می‌رسد با تحریم‌های دلاری آمریکا و هدف‌گذاری افزایش مبادلات دو کشور، این روند در ماه‌های آتی تسریع شود.

منبع