مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در دیدار با عضو پارلمان سوئیس ضمن اشاره به انفعال سوئیسی‌ها عنوان کرد: روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد؛ ولی نیاز است که پارلمان سوئیس اقداماتی انجام دهد که مشکلات بانکی به سرعت حل شود.  او افزود: در حال‌حاضر شرکت‌های سوئیسی در ایران حضور دارند ولی پتانسیل‌های اقتصاد ایران حضور بیشتری را می‌طلبد. متاسفانه سوئیس برخلاف اتریش، ایتالیا و آلمان کمی محتاط عمل می‌کند. انتظار ما حضوری فعال‌تر و با انگیزه بیشتر است. ما با بسیاری از کشورهای اروپایی قرارداد همکاری بسته‌ایم.  رئیس اتاق تهران بیان کرد: مشکل بزرگ ما بیکاری است و البته نیاز به سرمایه برای اصلاح این رویه وجود دارد. خوشبختانه شرکت‌های بزرگی به ایران آمده‌اند و خط‌های اعتباری خوبی هم به ایران داده شده است. ایران زیربناهای خوبی هم دارد که اکنون به‌شدت به‌کار می‌آید. در ادامه این دیدار عضو پارلمان سوئیس گفت: ما آماده‌ایم که مشکلات را حل کنیم و ارتباطات محکم‌تری هم برقرار کنیم و حامی ایرانی‌ها باشیم. برای حل مشکلات راه‌حل‌های مهمی هم پیدا کرده‌ایم. دو بانک بزرگ ما برای همکاری با ایران به‌دلیل رفتارهای آمریکا مشکل دارند اما بانک‌های کوچک‌تر پشت آنها هستند و آمادگی حضور در ایران دارند. احتیاط بانک‌های سوئیسی به‌خاطر روابط با آمریکاست که باید برای حل این مشکل هم کاری کرد. یکی از نخستین اقدامات خوانساری بلافاصله پس از حضور در ژنو، گفت‌وگوی مطبوعاتی رئیس اتاق تهران با روزنامه تریبون‌ژنو بود.

خوانساری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های سوئیسی برای اینکه وارد تعامل با ایران شوند نگران تحریم‌های جدید آمریکا هستند و در پاسخ به این نگرانی‌ها چه باید کرد، گفت: خوشبختانه با رفع تحریم‌ها شاهد رفت‌وآمد هیات‌های تجاری زیادی از سراسر دنیا به ایران بودیم و این نشان می‌دهد که جای نگرانی برای تعامل با ایران وجود ندارد؛ به‌طوری‌که بعد از برجام حدود ۲۰۰ هیات تجاری از اروپا و آسیا به ایران آمدند و متقابلا هیات‌هایی از ایران به اروپا و دیگر کشورهای جهان سفر کردند. او در عین حال آینده روشنی را برای جذب سرمایه در ایران ترسیم کرد و گفت: ما در داخل به‌‌دنبال حل موانع و مشکلات پیش‌رو هستیم، اما مانع اصلی بحث نقل و انتقال پول در بانک‌های بزرگ اروپا و دنیاست. او با بیان اینکه در حال‌حاضر تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های کوچک وارد تبادلات مالی با ایران شده‌اند، گفت: بانک‌های بزرگ همچنان برای انجام تبادلات مالی با ایران تردید دارند و فعالیت گسترده‌ای را شروع نکرده‌اند. به گفته خوانساری، طی یک ماه اخیر، نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری از کشورهایی چون کره‌جنوبی، چین، اتریش و دانمارک برای سرمایه‌گذاری در ایران باز شده است که می‌تواند حامل پیام مثبتی به سایر موسسات مالی و بانک‌های بزرگ در دنیا باشد.

او همچنین خاطرنشان کرد که اروپا باید موضع خود را در برابر سیاست‌های آشوب‌طلبانه دونالد ترامپ مشخص کند؛ چراکه آژانس اتمی به صراحت اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. مسعود خوانساری تاکید کرد که برجام با حضور ۵ ابرقدرت غیر از آمریکا صورت گرفته؛ اما این پرسش مطرح است که آیا کشورهای اروپایی نیز قصد دارند زیر توافق بزنند؟ آنها واقعا باید پاسخ دهند که در برابر سیاست‌های مغرضانه دونالد ترامپ می‌خواهند چه موضعی اتخاذ کنند. رئیس اتاق تهران بر این موضوع تاکید کرد که ترامپ به هیچ‌وجه نمی‌تواند بدون یک اتحاد همه‌گیر و به‌صورت مجزا این توافقنامه مهم بین‌المللی را نادیده بگیرد. او در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه تریبون‌ژنو، مبنی‌بر اینکه چه راه‌حلی وجود دارد که بانک‌های سوئیسی بتوانند به آسانی وارد تعامل با ایران شوند، گفت: بحث مبادلات بانکی، یک بحث تخصصی است که راهکارهای فنی و تخصصی دارد؛ اما اقدامات خوبی در ایران صورت گرفته است، به‌طور مثال بانک‌های خصوصی در حال افتتاح شعبه در آلمان هستند یا بانک اوبر اتریش وارد فعالیت و همکاری با ایران شده است. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتم هنوز بانک‌های بزرگ مرددند، اما بانک‌های کوچک می‌توانند حداقل در این زمینه پیشقدم شوند. خوانساری تاکید کرد که این آمادگی از سمت ایران برای برقراری روابط بانکی وجود دارد، اما این تمایل هم باید در طرف مقابل دیده شود. رئیس اتاق تهران این پرسش را نیز مطرح کرد که چرا دیگر کشورها حاضرند با ایران مبادلات بانکی خود را برقرار کنند، اما سوئیس که مرکز فعالیت‌های بانکی دنیاست، در این زمینه پیشقدم نمی‌شود؟

البته خوانساری به این نکته نیز اشاره کرد که ممکن است برای گسترش همکاری این بهانه آورده شود که ایران مقررات بین‌المللی را رعایت نمی‌کند، در پاسخ این اظهارات باید گفت آیا همه کشورها مقررات بین‌المللی را به‌طور کامل رعایت می‌کنند و این تنها ایران است که به مقررات بین‌المللی پایبند نیست؟

پدیده فساد مالی در ایران موضوع مهم دیگری بود که مورد پرسش این خبرنگار سوئیسی قرار گرفت؛ او در این‌باره خوانساری را این‌گونه مورد پرسش قرار داد که یکی از نگرانی‌های عمیق شرکت‌های سوئیسی برای ورود به اقتصاد ایران بحث فساد مالی است، چه اطمینانی می‌توان در این زمینه به آنها داد؟ رئیس اتاق تهران در پاسخ به این پرسش مهم تصریح کرد که وجود پدیده فساد در اقتصاد ایران را نمی‌توان رد کرد اما دولت جدید تمام تلاش خود را برای اصلاح روش‌ها و فرآیندها به کارگرفته است. البته این را هم باید بگویم مگر می‌توان کشوری را پیدا کرد که فساد در آن وجود نداشته نباشد؟