در این انتخابات ۱۳۲۵ نامزد در ۳۴ حوزه انتخاباتی رقابت می‌کنند. ترکیب نامزدها به تفکیک گروه، شامل ۴۶۴ نفر در قسمت بازرگانی، ۴۹۶ نفر در بخش صنعت، ۲۱۹ نفر در بخش کشاورزی و ۱۴۶ نفر در بخش معدن اعلام‌شده‌است. اتاق تهران با ۱۹۳ داوطلب برای فتح ۴۰ کرسی شلوغ‌‌‌‌‌‌ترین حوزه انتخاباتی است و خلوت‌‌‌‌‌‌ترین حوزه اتاق ایلام است که در آن ۱۸داوطلب برای ۱۵ کرسی رقابت می‌کنند. جز تهران که ۴۰ کرسی دارد، برای تمامی استان‌ها ۱۵کرسی در اتاق وجود دارد که ۵ صندلی برای بازرگانان، ۵ عدد برای صنعتگران، ۳ کرسی برای فعالان کشاورزی و ۲ کرسی برای معدن درنظر گرفته‌ شده‌است.

انتخابات در همه استان‌ها برگزار می‌شود

در آستانه بر‌‌گزاری دهمین دوره انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات ضمن تشریح جزئیات بر‌‌گزاری انتخابات، تاکید کرد که در همه استان‌ها رای‌گیری برگزار خواهد شد و اتاق‌ها در هیچ استانی با توقف رای‌گیری روبه‌رو نیستند.

به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، حسین میرمحمدصادقی در مورد این بند‌از آیین‌نامه که باید تعداد داوطلبان ۲‌برابر کرسی‌‌‌‌‌‌های هیات‌نمایندگان در هر استان باشد توضیح داد: از آنجا که در برخی استان‌ها تعداد داوطلبان کمتر بود، شورای‌عالی نظارت تفسیر کرد که در صورتی‌که در اتاق‌های شهرستان‌ها با ۱۵ کرسی حداقل ۱۶کاندیدا و در تهران با ۴۰ کرسی حداقل ۴۱ کاندیدا حاضر باشند، انتخابات می‌تواند برگزار شود. او افزود: بر این اساس در حال‌حاضر این شرایط حداقلی فراهم است و در هیچ استانی به دلیل نبود داوطلب کافی، انتخابات متوقف نشده‌است؛ مثلا در تهران ۱۹۲ نفر واجد شرایط و در بسیاری استان‌ها هم بیش از ۳۰ نفر کاندیدا وجود دارد. کمترین تعداد داوطلب مربوط به یکی از استان‌ها با ۱۸کاندیدا است. میرمحمدصادقی در مورد نحوه احراز شرایط گفت: هم تایید و هم عدم‌تایید را در مرحله اول هیات‌های نظارت انجام دادند. در مرحله دوم انجمن نظارت و در مرحله سوم دبیرخانه شورای‌عالی نظارت و در نهایت خود شورای‌عالی نظارت اظهارنظر کردند، بنابراین لیست نهایی کاندیداهای واجد شرایط لیستی است که شورای‌عالی نظارت در نهایت بر اساس تشخیص خود به آن رسیده و افرادی را واجد و افرادی را فاقد شرایط لازم برای انتخاب‌شدن دانسته است؛ البته باید تاکید کنم که احراز نشدن هم به‌معنای ارزش‌‌‌‌‌‌گذاری منفی در کارنامه فرد نیست.  میرمحمدصادقی افزود: در انجمن بنای ما سهل‌‌‌‌‌‌گیری بود و اصل را بر صحت گذاشتیم، لذا فرم خوداظهاری داشتیم که در آن قید شده‌بود هر زمان مشخص شود شرایط و اسناد داوطلبان جعلی است، عضویت آنها در اتاق کان‌لم‌یکن خواهد شد؛ به این ترتیب اصل را بر صحت اسناد ارائه‌شده گذاشتیم.

او بیان کرد: در هر مورد که تفسیر پذیر بود طوری تفسیر کردیم که افراد بیشتری بتوانند کاندیدا شوند. میرمحمدصادقی با بیان اینکه به‌جز در تهران و یکی دو استان، محل رای‌‌‌‌‌‌گیری همان محل اتاق در آن استان است، ادامه داد: در مورد دستگاه‌های اخذ رای، شرکت‌های مختلفی مطرح بودند اما در نهایت شرکت ایزایران انتخاب شد. این شرکت ۱۷۰ دستگاه احرازهویت با سیم‌کارت لازم و ۳۳۰دستگاه اخذ رای را ارسال کرده که تحویل هیات‌های نظارت در استان‌ها شده‌اند. او در پایان گفت: طبق تقویم انتخابات، ۲۱ اسفند شمارش‌آرا انجام خواهد شد و ظرف ۳ روز افراد می‌توانند اعتراض‌‌‌‌‌‌های خود را اعلام کنند؛ همچنین برای اعتراض به رای هیات نظارت در انجمن ۴ روز زمان وجود دارد. به گفته این مقام اجرایی انتخابات ۲۲ فروردین انجمن به اعتراض‌‌‌‌‌‌ها رسیدگی می‌کند و سپس داوطلبان ظرف ۳ روز می‌توانند شکایت خود نسبت به رای انجمن را به شورای‌عالی نظارت منتقل کنند و نظر شورا، نظر قطعی خواهد بود.  او افزود: در نهایت ۱۱ اردیبهشت اسامی قطعی توسط انجمن نظارت در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» چاپ خواهد شد؛ در ۲۰اردیبهشت۱۴۰۲ نیز اعتبارنامه‌‌‌‌‌‌ها به امضای رئیس انجمن صادر خواهد شد و این انجمن تا یک هفته بعد از انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران مسوولیت خواهد داشت و بعد از آن به‌کار خود پایان می‌دهد.

منبع