مهلت ثبت‌نام کاندیداهای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی به اتمام رسید ‌و با ثبت رکورد ثبت‌‌‌‌‌‌نام‌‌‌‌‌‌کنندگان در تاریخ انتخابات اتاق، اکنون زمان بررسی و احراز اهلیت شرکت‌‌‌‌‌‌کنندگان دهمین دوره انتخابات بازرگانی است. روندی که به گفته دبیر هیات نظارت بر انتخابات از ساعت ۲۴ روز یکشنبه، یعنی زمان سررسید ‌مهلت ثبت‌نام آغاز شده‌است.

جهانبخش سنجابی‌شیرازی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این مورد گفت: از همان ساعت اول پایان مهلت ثبت‌نام همکاران ما کار بررسی اهلیت تجاری ثبت‌‌‌‌‌‌نام کنندگان را بر اساس مستندات ارائه‌شده آغاز کرده‌‌‌‌‌‌اند.

به گفته سنجابی تاکنون ۲۱۱۹ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، بیش از ۳۰۰ نفر مربوط به تهران است. او با اشاره به اینکه بیشترین تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌نامی‌‌‌‌‌‌ها در کل تاریخ انتخابات اتاق بازرگانی در این دوره رقم خورده است افزود: نتیجه اولیه بررسی‌‌‌‌‌‌ها امروز (سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه) به شخص ثبت‌نام کننده اعلام می‌شود و آنها ۳ روز فرجه دارند که اعتراض خود را به هیات نظارت استان مربوطه اعلام کنند. بنا به توضیحات سنجابی پس از آن بررسی‌‌‌‌‌‌های تکمیلی انجام می‌گیرد و لیست اولیه ردصلاحیت‌‌‌‌‌‌شدگان اعلام می‌شود. در این مرحله بار دیگر امکان اعتراض وجود دارد؛ پس از بررسی دوباره، لیست نهایی به شورای‌عالی نظارت می‌رود و روز ۲ اسفند تاریخ اعلام قطعی فهرست کاندیداها است.

سنجابی در پاسخ به این پرسش که در روند بررسی، نهادهای نظارتی و امنیتی نیز ورود خواهند کرد یا نه، گفت: تاکنون برای بررسی اهلیت کاندیداها تکلیفی از سوی این نهادها به ما ابلاغ نشده‌است،  اما چنانچه ملاحظاتی وجود داشته باشد، مکتوباتی صادر می‌شود و ما آنها را پیگیری می‌کنیم.

حاشیه‌‌‌‌‌‌ها

همزمان با اتمام مهلت ثبت‌نام، بازار گمانه‌زنی‌ها هم داغ شده‌است. مهم‌ترین حاشیه حول غلامحسین شافعی، رئیس کنونی اتاق ایران می‌‌‌‌‌‌گردد. بنا به شنیده‌‌‌‌‌‌ها رئیس اتاق ایران برای این دوره، ثبت‌‌‌‌‌‌نام نکرده‌است.

این خبر در حالی دهان به دهان می‌‌‌‌‌‌چرخد که پیش از آن عده‌ای از آغاز لابی‌گری او برای شرکت در انتخابات به هدف عضویت در هیات‌رئیسه سخن می‌‌‌‌‌‌گفتند. برخی در عکس‌‌‌‌‌‌العمل به ثبت‌‌‌‌‌‌نام نکردن شافعی آن را به نداشتن شرایط نامزدی نسبت دادند و برخی با رد آن و تاکید بر داشتن اهلیت تجاری او، دلایل ثبت‌نام نکردن او را نامعلوم خواندند، با این‌وجود همچنان با اطمینان کامل نمی‌توان گفت که او در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌است و باید منتظر اعلام رسمی ماند. همچنین گفته می‌شود غلامحسین جمیلی، خزانه‌دار کنونی اتاق ایران و محمد امیرزاده، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز از حضور در این دوره از انتخابات انصراف داده‌اند.

حاشیه دیگر نامه‌‌‌‌‌‌ای است که به امضای شافعی و تعداد زیادی از روسای اتاق‌های شهرستان رسیده است. در متن این نامه اعتراضی به «اقدامات خلاف‌ شأن» برخی از فعالان اقتصادی اشاره و چنین نوشته شده‌است: «اینجانبان با توجه به اقدامات خلاف شأن فعالان اقتصادی که توسط عده معدودی از اعضای اتاق‌های شهرستان‌ها علیه حیثیت کلیه اعضای اتاق‌های شهرستان‌ها و ایران در القای شبهه فساد در فضای‌مجازی و رسانه‌‌‌‌‌‌ها به کرات برای تشویش اذهان عمومی نسبت به خدمات صادقانه چندین‌ساله اتاق‌های شهرستان‌ها و ایران و اضمحلال و فروپاشی آن معمول می‌‌‌‌‌‌دارند و حتی اتهام دریافت رشوه برای وصول منابع قانونی ۳ و ۴ در‌هزار درآمد مشمول اعضایی از اتاق‌های بازرگانی را نیز نسبت داده‌اند و ضمن محکوم‌کردن چنین اقدامات فرافکنانه و قانون‌‌‌‌‌‌شکنانه نسبت به شخصیت اعضای اتاق‌های شهرستان و ایران و همچنین تبلیغات سوء و خلاف‌واقع آنها، از ریاست محترم اتاق ایران، تقاضا داریم مراتب تعقیب آنها را در کمیسیون انضباطی اتاق و سایر مراجع قضایی فراهم کنند.»

این نامه به امضای برخی از روسای اتاق‌های شهرستان از جمله یونس ژائله سعدآباد، عبدالله مهاجر، کیوان کاشفی، مسعود خوانساری، حسن انتظار، محسن احتشام و آیت‌‌‌‌‌‌اله احمدی نیز رسیده است.

منبع