از سوی دیگر، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مازاد بودن اموال غیرمنقول را تصویب کرده و در نهایت طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) نیمه‌تمام را حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روش‌های مختلف تعیین تکلیف کنند. این روش‌ها شامل واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و حذف طرح‌های فاقد توجیه است.در این مصوبه تاکید شده است که عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام پس از کسر کارمزد مصوب شده به حساب خزانه واریز خواهد شد. نیمی از مبالغ واریزی به خزانه، بلافاصله به حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه اجرایی مربوطه ستادی به استان واریز خواهد شد تا در سقف بودجه مصوب هزینه شود.

علاوه بر این، تاکید شده است که صددرصد مبالغ واریزی به خزانه از محل واگذاری دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلافاصله به حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت‌خانه مربوطه واریز و در محلات و مناطق محروم سرمایه‌گذاری شود. به‌علاوه درباره منابع حاصل از فروش دارایی‌های شرکت‌های دولتی تمام مبالغ واریزی به خزانه بلافاصله به حساب شرکت مربوطه واریز خواهد شد.در این طرح، قیمت‌گذاری دارایی‌های مازاد دولت توسط وزارت اقتصاد تحت عنوان مجری انجام می‌شود.

مکانیزم طراحی‌شده برای ارزش‌گذاری دارایی‌های مازاد دولت به این صورت است که مجری یا وزارت اقتصاد به قید قرعه کارشناس رسمی انتخاب می‌کند. پس از آن کارشناسان رسمی به ارزشیابی دارایی می‌پردازند و گزارش خود را منتشر می‌کنند. این گزارش توسط وزارت اقتصاد بررسی می‌شود. اگر مورد تایید بود طرح در هیات دولت مطرح و قیمت پایه تصویب می‌شود؛ در غیر این‌صورت کمیته ویژه‌ای برای ارزشیابی مجدد دارایی تشکیل می‌شود. این کمیته شامل نماینده مجری، کارشناس رسمی ناظر و کارشناس خبره است. پس از ارزش‌گذاری، دارایی به دو روش مزایده یا مذاکره به فروش می‌رسد. در مزایده دو حالت رخ خواهد داد. قیمت پیشنهادی یا کمتر از ۹۰درصد قیمت پایه یا بالاتر از قیمت پایه است. در شرایطی که قیمت مطرح‌شده در مزایده کمتر از ۹۰درصد قیمت پایه باشد، قیمت پایه در هیات بازنگری و قیمت پایه جدید برای آن در نظر گرفته می‌شود و مزایده نهایی برگزار می‌شود. در شرایطی که قیمت پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه یا حداکثر ۱۰درصد پایین‌تر از قیمت پایه باشد، معامله قطعی انجام می‌شود. در شرایط مذاکره نیز فراخوان عمومی انجام و مذاکره توسط تیم مذاکره انجام می‌شود.

منبع