در این ابلاغیه آمده است؛ با توجه به پایان مهلت تعیین‌شده (پایان شهریور‌ماه ۱۴۰۱) در مصوبه ۶۹ کمیته اقدام ارزی درخصوص رفع محدودیت‌های صادرکنندگان کالاهای خارج از شمول ایفای تعهدات ارزی برمبنای مصوبه ۶۲ و ۶۷ کمیته اقدام ارزی اقدام شود. در مصوبه ۶۲ کمیته اقدام ارزی آمده است؛ چنانچه تمام یا بخشی از کالای وارداتی به هر دلیلی از جمله معیوب‌بودن، فساد، عدم‌دارا بودن استانداردهای لازم یا انصراف از خرید کالا، از طریق رویه صادرات قطعی از کشور خارج شود، معادل ارزش کالای وارداتی با تایید اصالت پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وارداتی توسط گمرک ایران مشمول ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات نمی‌شود.

اما در مصوبه ۶۷ کمیته اقدام‌ارزی آمده است؛ چنانچه کالایی برای تعمیر طی اظهارنامه صدور موقت از کشور خارج شود و به دلیل عدم‌قابلیت تعمیر و غیرقابل استفاده بودن به کشور باز‌نگردد و اظهارنامه صادرات موقت تبدیل به صادرات قطعی شود یا کالایی که اشتباها تحت رویه صادرات قطعی به‌منظور تعمیر از کشور خارج شود، منوط به تایید مراتب توسط دستگاه تخصصی ذی‌ربط، مشمول ایفای تعهدات ارزی نخواهد بود.

این مصوبه تاکید می‌کند؛ مهلت عدم‌اعمال محدودیت‌های تجاری تا پایان آذر‌ماه سال‌۱۴۰۱ تمدید شد. این کمیته اعلام می‌کند؛ با توجه به ضرورت تعیین‌تکلیف پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی رفع تعهد نشده سنوات ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به صادرکنندگان کالا از محل پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ورودموقت که صادرات از محل ورودموقت آنها مربوط به بازه زمانی ۲۲ فروردین‌ماه سال‌۹۷ تا پایان سال‌۱۴۰۰ است و تاکنون باتوجه به مصوبه سی‌و‌دومین جلسه کمیته اقدام ارزی مورخ ۹‌خرداد سال‌۱۴۰۰ نسبت به ارائه اطلاعات خود به گمرکات ورودموقت کننده اقدام نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، تا پایان مهر‌ماه سال‌جاری مهلت داده می‌شود. برمبنای این مصوبه فعالان اقتصادی اقدام و موضوع را از گمرکات ورودموقت‌کننده پیگیری کنند. به ‌این‌ترتیب پس از زمان تعیین‌شده از پذیرش درخواست‌های مربوط به بازه زمانی یادشده در گمرکات اجرایی و ارسال اطلاعات به بانک مرکزی خودداری خواهد شد.

این مصوبه تاکید می‌کند؛ صادرکنندگان از محل ورودموقت در ۷‌ماهه نخست سال‌۱۴۰۱ تا پایان سال‌جاری برای اجرای مفاد این مصوبه مهلت خواهند داشت.

منبع