طبق آمارهای مرکز آمار ایران، رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد کشور در سال ۹۹ حدود یک‌درصد بود؛ اما رشد واقعی فروش ۵۰۰شرکت برتر ۶/ ۲۳‌درصد بود که گویای آن است که این بنگاه‌‌‌ها در چنین شرایطی همچون لکوموتیوی برای اقتصاد کشور عمل کردند. ابوالفضل کیانی دیروز در نشست خبری بیست‌وپنجمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در شهریور ۱۴۰۱  بیان کرد: تفاوت شرکت‌های بزرگ و کوچک در این است که شرکت‌های بزرگ، زنجیره تامین گسترده‌ای در کشور دارند، همچنین زنجیره تامین بین‌المللی دارند. هر شرکت بزرگ، شرکتی پیشران در اقتصاد کشور محسوب می‌شود و اشتغال در شرکت‌های بزرگ مانا است؛ ولی اشتغال در شرکت‌های کوچک ممکن است پایدار نباشد. بنابراین ویژگی شرکت‌های بزرگ اشتغال‌زایی پایدار است و این ‌‌‌اشتغال به صورت پراکنده در مناطق مختلف صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین سه‌هدف اساسی رتبه‌‌‌بندی شرکت‌ها را برشمرد: هدف از ارزیابی و رتبه‌‌‌بندی شرکت‌های بزرگ توسط سازمان مدیریت صنعتی طی ربع قرن دسته‌‌‌بندی اطلاعات است تا از این اطلاعات برنامه‌‌‌ریزان و تصمیم‌‌‌سازان بهره‌‌‌مند شوند. هدف دیگر، تولید اطلاعات برای بنگاه‌‌‌هاست؛ زیرا بنگاه‌‌‌ها با این اطلاعات جایگاه خود را در یک‌رشته صنعتی مشخص می‌کنند و این مساله می‌‌‌تواند باعث شود که با پایش اطلاعات، جایگاه صنعتی آنها حفظ شود.

هدف بعد، تولید اطلاعات برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور است و به این وسیله فراز و فرودهای جامعه صنعتی کشور در اختیار این بخش قرار می‌گیرد. رتبه‌بندی شرکت‌های برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی باعث می‌شود تا بخش‌‌‌هایی از حاکمیت بتوانند اطلاعات لازم در خصوص بنگاه‌های  برتر کشور را به دست می‌‌‌آورند؛ بنابراین هر زمان که همایشی در راستای توسعه اقتصادی برگزار شود، برای کسب اطلاعات به سازمان مدیریت صنعتی مراجعه می‌شود.وی گفت: مهم‌ترین شاخص طی سال‌های گذشته در بین شاخص‌‌‌هایی که شرکت‌های بزرگ برتر در بین آنها تعیین می‌‌‌شدند، شاخص بهره‌‌‌وری بوده است. در ادامه نشست، معاون مشاوره و تحقیقات سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: مطابق رتبه‌بندی انجام‌شده در سال گذشته، ۵۰۰شرکت برتر کشور ۲۰‌درصد در تولید ناخالص داخلی سهم داشتند. مجید درویش یادآوری کرد: شرکت‌ها علاوه بر شاخص فروش با ۳۲شاخص مالی و اقتصادی دیگر ارزیابی می‌‌‌شوند که ارزیابی آنها از تیرماه امسال آغاز شده و تا پایان شهریورماه اطلاعات آنها دریافت خواهد شد.

منبع