۱۵۵ نماینده مجلس دیروز به کلیات طرحی رای دادند که درصورت تصویب شورای نگهبان، ساعت رسمی کشور در نیمسال اول ۱۴۰۱تغییر نخواهد کرد. ابوالفضل ابوترابی به عنوان طراح اصلی و پیگیری‌کننده  «طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» تغییر نکردن ساعت رسمی کشور را از مطالبات جدی مردم عنوان کرد و با این دلیل که موضوع تغییر ساعت رسمی کشور، وارداتی و کپی شده از کشورهای اروپایی است در مجلس اعلام کرد هر چند کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در سال ۲۰۱۹ رسما اعلام کردند که اجرای این طرح بی‌فایده بوده است اما ما در ایران همچنان بر آن اصرار داریم.

این نماینده نجف‌آباد با استناد به مطالعات ۱۱ ساله دانشگاه شیکاگو در موضوع تغییر ساعت اعلام کرد تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب‌هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی‌نظمی‌های اجتماعی را در پی دارد.

به گفته وی ۸۰ درصد مردم دنیا و ۷۰ درصد کشورها ساعت را تغییر نمی‌دهند؛ نمی‌توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دوقطبی کرد. دولت می‌تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.در عین حال سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره ارسال مصوبه یک شوری تثبیت ساعت رسمی به شورای نگهبان گفت: تلاش می‌کنیم مصوبه اخیر مجلس درباره تثبیت ساعت رسمی را سریع‌تر به شورای نگهبان ارسال کنیم. به گفته وی شورای نگهبان به‌طور غیررسمی در جریان مصوبات مجلس قرار دارد و در صورتی که به مصوبه اخیر ایراد بگیرد مجلس روز پنج‌شنبه نیز تشکیل جلسه خواهد داد تا با رفع ابهام این شورا قانون تثبیت ساعت از یکم فروردین ۱۴۰۱ اجرا شود. چهار روز پیش نیز حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که اگر شورای نگهبان به این طرح ایراد نگیرد، این قانون ۱۵ روز بعد از چاپ در روزنامه رسمی لازم‌الاجراست و دولت حداقل دو ماه فرصت دارد تا ساعات کار ادارات را در ماه‌های گرم تعیین کند اما ساعت رسمی کشور تغییر نخواهد کرد.

موافقان و مخالفان طرح تثبیت ساعت رسمی

اگرچه ۱۵۵ نماینده از میان ۲۳۲ نماینده حاضر با تثبیت ساعت رسمی کشور موافق بودند اما ۷۰ نماینده نیز با این طرح مخالفت کردند. محمدرضا میرتاج‌الدینی ‌‌نماینده تبریز، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و ورزقان و مهدی طغیانی نماینده اصفهان سه مخالف جدی این طرح بودند. میرتاج‌الدینی معتقد بود این قانون به خاطر استفاده ا‌ز روشنایی روز و افزایش بهره‌وری تصویب شد و در صورت لغو آن، آرامش روانی مردم به هم می‌ریزد زیرا امروزه حتی تلفن‌های همراه نیز به صورت خودکار تغییر ساعت را اعمال می‌کنند و اثر این موضوع در آرامش روانی مردم مشاهده می‌شود و نباید این آرامش را از بین برد.از سوی دیگر روح‌الله نجابت نیز به این دلیل که تغییر ساعت قطعا به سود کشورهایی است که بالای خط استوا قرار دارند و ایران به دلیل قرار گرفتن در بالای خط استوا به استفاده ا‌ز نور خورشید نیاز دارد با طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی مخالفت کرد.نجابت خطاب به سایر همکارانش در مجلس تاکید کرد در تصمیم‌گیری‌ها باید تمام کشور را در نظر بگیرند. وی به تغییر زمان اذان صبح در مشهد اشاره و اعلام کرد اگر ساعت را تغییر ندهیم اذان صبح در مشهد ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد خواهد شد که این مساله با سبک زندگی اسلامی ما همخوانی ندارد.به گفته وی نباید اطلاعات غلط به مردم داد چرا که در بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه تغییر ساعت همین امسال نیز اتفاق افتاده است و این مساله ربطی به شرق و غرب دنیا ندارد، بلکه به نیمکره شمالی و جنوبی مربوط می‌شود، بنابراین از همکاران می‌خواهم با توجه به بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و مطالعات شرکت توانیر و دانشگاهیان، رای مخالف به طرح مذکور دهند. مهدی طغیانی یکی دیگر از نمایندگان مخالف طرح مذکور بود. او به این دلیل که طراحان طرح نسخ تغییر ساعت رسمی کشور نگاهی واقع‌بینانه، منطقی و بومی نداشته و صرفا نگاه تقلیدی داشته‌اند با کلیات طرح مذکور مخالفت کرد. طغیانی با این پرسش‌‌ که آیا آنچه ‌‌از دیگران یاد گرفتیم و آنها تصمیم به تغییر آن گرفته‌اند، درست است، به جغرافیای کشور اشاره کرد و گفت که ‌‌ایران ازنظر جغرافیایی جایگاه ویژه‌ای دارد و به تصمیمات مختص خود نیاز دارد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین  نسبت به آمارهایی که موافقان و طراحان طرح مذکور درباره تاثیر تغییر ساعت بر میزان تصادفات جاده‌ای و مصرف انرژی و نتایج نظر‌سنجی‌های مردمی اعلام کردند واکنش نشان داد و این آمار را تعجب‌برانگیز خواند. او خواستار شفافیت در اعلام مبنای آمارها و نظر‌سنجی‌ها شد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، موافقان طرح نیز با استناد به نتایج مطالعات کشور‌های اروپایی درباره تغییر ساعت رسمی کشور‌ها معتقد بودند بهره‌وری افزایش نیافته است بلکه در برخی کشورها کاهش مصرف انرژی نیز رخ نداده است.عباس گودرزی، نماینده بروجرد و اشترینان به عنوان یکی از موافقان کلیات این طرح گفت که تغییر ساعت رسمی، نظم خانواده‌ها را به هم می‌ریزد و ساختار‌شکنی می‌کند بنابراین نباید اصرارکنیم تا این اشتباه را ادامه دهیم. وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشد.به گفته وی این موضوع، مناسبات زندگی را به هم ریخته و حتی قانونی  را که برای تعالی خانواده تدوین کردیم با مشکل مواجه می‌کند زیرا حضور پدر باید در کنار فرزندان و خانواده احساس شود.به گفته گودرزی، اگر دولت دغدغه مصرف انرژی را دارد لازم است تا کارمندان یک ساعت زودتر کار خود را آغاز کنند.

واگذاری تغییر ساعت در ماه‌های گرم به دولت

مجلس همچنین دیروز با ۱۱۵ رای موافق به ماده واحده طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی رای موافق داد و اختیار تغییر ساعت شروع به کار ادارات و سازمان‌ها در ماه‌های گرم سال را به دولت واگذار کرد تا ساعت شروع به کار سازمان‌ها، ادارات و مراکز تابعه متناسب با ماه‌های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریورماه حداکثر یک ساعت زودتر تعیین شود.