سازمان بازرسی کل کشور و هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار موظفند رئیس یا مدیران، مسوولان و اشخاصی که کوتاهی آنها در این خصوص محرز است را به شورای رقابت یا هیات تخلفات اداری معرفی کند. در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۴ طرح مذکور پرداختند و آن را تصویب کردند. در ماده ۴ این مصوبه عبارت «بر اساس نیاز مناطق» حذف و دو تبصره به آن ماده پیوست شد. در تبصره یک ماده ۴ این مصوبه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسان رسمی را برگزار کند و افرادی که دست‌کم ۷۰درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز در هر رشته را کسب کنند، د‌ر آزمون پذیرفته می‌شوند و برا‌ی طی مراحل به مرجع صدور مجوز معرفی می‌شوند. توزیع استانی پذیرفته‌شدگان بر اساس تقاضا یا امتیاز پذیرفته‌شدگان است.  قوه‌قضائیه به عنوان ناظر بر اجرای این تبصره مکلف است اگر کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه از برگزاری آزمون استنکاف کنند، رأسا آزمون را برگزار کند. همچنین استنکاف از اجرای این حکم جرم است و مرتکبین این جرم، از حقوق اجتماعی درجه ۶ محروم خواهند شد. همچنین وکلای خانه ملت در ادامه به بررسی اصلاح ماده ۵ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اعاده شده از شورای نگهبان پرداخته و آن را نیز به تصویب رساندند.  همچنین نمایندگان ماده ۵ این مصوبه را که درباره قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری است اصلاح کردند. بر اساس تبصره یک ماده ۵ این مصوبه، کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آزمون اخذ پروانه وکالت را برگزار کنند. داوطلبانی که حداقل۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، در این آزمون پذیرفته برای طی سایر مراحل به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی شوند. همچنین وکلای ملت با تصویب ۳ لایحه موافقت‌نامه میان ایران و سایر کشورها ریل‌گذاری مناسبی برای ارتقای دپیلماسی اقتصادی دولت انجام دادند.

سایر مصوبات مجلس

مجلس همچنین دیروز «لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه» و «لایحه موافقت‌نامه ایران و غنا برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی» و «لایحه اصلاح موافقت‌نامه میان ایران و سوئیس برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف» ‌ را تصویب کرد.

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مجلس همچنین دیروز ایرادات شورای نگهبان به «لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» را رفع کرد. از سوی دیگر نمایندگان با یک فوریت بررسی «طرح استفساریه استخدام فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان» و با یک فوریت «طرح اصلاح قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق و گاز» نیز موافقت کردند.

مسوولان بی‌خیال شده‌اند

در خبری دیگر از مجلس، دیروز، صدیف بدری، نماینده اردبیل در نطق میان دستور خود از بی‌خیال بودن مسوولان نسبت به شرایط اقتصادی و بروز گرانی انتقاد کرد. به گفته وی، دولت باید توجیه و برنامه عملیاتی برا‌ی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه دهد که در این راستا اقدامی نکرده است؛ این موضوع به بازار درز می‌کند و شاهد متلاطم شدن این حوزه هستیم؛ هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده، سبب افزایش قیمت‌ها در حوزه نهاده‌های دامی شده است.

لزوم تسریع تدوین اساس‌نامه صندوق ذخیره فرهنگیان

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس نیز از دولت خواست تا هر چه سریع‌تر اساس‌نامه صندوق ذخیره فرهنگیان را تدوین و مدیری با کفایت و پاکدست برای این صندوق انتخاب کند. او گفت: تکلیف مقرر در بند‌(ک) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال جاری برای تقدیم اساس‌نامه صندوق ذخیره فرهنگیان و تعیین وضعیت شفاف صندوق و افزایش نقش فرهنگیان در ارکان این صندوق انجام نشده است.

طرح مدیریت تعارض منافع قضات در راه اعلام وصول

همچنین علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با توجه به لزوم اجرایی شدن هر چه سریع‌تر طرح تسهیل صدور مجوزها در سال جاری و تعیین تکلیف اختلافاتی که بر سر نحوه برگزاری آزمون وکالت بین متولیان صنفی و قوه‌قضائیه وجود دارد، نمایندگان موضوع رفع تعارض منافع قضات را در طرح دیگری برطرف می‌کنند. وی گفت: به زودی در قالب طرح «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» موضوع تعارض منافع قضات را با جدیت و به صورت ریشه‌ای حل خواهیم کرد. وی چاره‌اندیشی برای مدیریت تعارض منافع قضات و سایر افرادی که به استناد ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، بدون شرکت در آزمون پروانه وکالت می‌گیرند را ضروری دانست.

منبع