۲۰ قلم کالای عمده صادراتی

در آمارهای منتشر‌شده از سوی سازمان توسعه تجارت، ۲۰ قلم کالای عمده صادراتی در سه فصل امسال اعلام شده است. بر اساس این آمار، ارزش این کالاها به ۲۳‌میلیارد و ۴۰۹‌میلیون دلار می‌رسد و وزن ۲۰ قلم کالای عمده صادراتی نیز ۵۴ میلیون و ۹۷‌هزار تن ثبت شده است. این اقلام از نظر ارزشی با رشد ۴۵‌درصدی و از نظر وزنی با افزایش ۲/ ۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند. سهم ارزشی ۲۰ کالای صادراتی از کل صادرات ۹ ماهه امسال ۶/ ۶۶‌درصد است. بیشترین صادرات در سه فصل امسال مربوط به «متانول» است که با سهم ارزشی ۶/ ۴درصد و ارزش یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلاری رشد ۱۰۲‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

«پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴درصد» با ۶۰‌درصد رشد ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سهم ۲/ ۴درصدی را از کل صادرات به خود اختصاص داده و ارزش صادرات آن به یک‌میلیارد و ۴۹۲‌میلیون دلار رسیده است. «اوره حتی به‌صورت محلول در آب» ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار در این بازه زمانی را ثبت کرده و رشد ارزشی آن ۱۲۷‌درصد و سهم ارزشی آن نیز ۶/ ۳درصد از کل ارزش صادرات ۹ماهه است. «سایر محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج» با رشد ارزشی ۲۰۸‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به یک‌میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار رسیده و سهم ۵/ ۳درصدی را از کل صادرات ۹ماهه به خود اختصاص داده است. «شمش از آهن و فولاد غیر‌ممزوج» با سهم ۱/ ۳درصدی از کل ارزش صادرات، توانسته رشد ۸۸‌درصدی ارزش صادرات را تجربه کند و به یک‌میلیارد و ۹۵ میلیون دلار برسد. ششمین کالاهای عمده صادراتی ۹‌ماهه «کاتود و قطعات کاتود از مس تصفیه‌شده» است. این کالا در بازه زمانی موردبررسی ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۴۲‌میلیون دلار و رشد ارزشی ۱۰۴درصدی را تجربه کرده است. سهم ارزشی این کالا از کل صادرات نیز ۳‌درصد است.  صادرات ۹‌ماهه «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد‌شده دارای دندانه، برآمدگی گودی یا بعد از نورد تاب داده شده، یا با تغییر شکل یافتگی‌های حاصل از نورد» ۹۴۸‌میلیون دلار ارزش دارد و در جایگاه هفتم قرار گرفته است. این کالا دارای رشد ارزشی ۱۴۰‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و سهم ارزشی ۷/ ۲درصدی از کل صادرات سه فصل امسال است.  «پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص ۹۴‌درصد یا بیشتر» سهم ارزشی ۱/ ۲‌درصدی را از کل صادرات به خود اختصاص داده است. ارزش صدور این کالا با افزایش ۱۹‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۳۸میلیون دلار رسیده است.  صدور «محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج با سطح مقطع مربع یا مستطیل» در سه فصل سال۱۴۰۰ دارای ارزشی معادل ۶۰۵ میلیون دلار و رشد ارزشی ۲۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. همچنین سهم ارزشی این کالا به ۷/ ۱درصد از کل صادرات ۹ ماهه می‌رسد. «پسته با پوست تازه یا خشک» دهمین کالای عمده صادراتی در ۹ ماهه امسال است، اما ارزش این کالا با افت ۳۰‌درصدی روبه‌رو بوده و به ۵۸۱ میلیون دلار رسیده است. همچنین سهم ارزشی آن نیز ۷/ ۱‌درصد از کل ارزش صادرات، برآورد شده است.  دیگر اقلام مهم صادراتی شامل «آلومینیوم به‌صورت کارنشده غیرممزوج»،«اتیلن‌گلیکول»،

«پلی‌اتیلن گرید تزریقی با وزن مخصوص ۹۴‌درصد یا بیشتر»، «روی غیرممزوج»، «پلی‌اتیلن گرید بادی با وزن مخصوص ۹۴‌درصد یا بیشتر»،«اجزا و قطعات توربین‌های بخار»، «پارا اکسیلن»، «گوجه‌فرنگی زراعی»،«محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج دارای کمتر از ۲۵‌درصد کربن» و «هندوانه تازه»  است.

۲۰ قلم عمده وارداتی در سه فصل

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، ۲۰قلم عمده وارداتی در سه فصل امسال، ارزبری معادل ۱۵‌میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار داشته‌اند. این اقلام سهم ۸/ ۴۱‌درصدی از کل ارزش واردات در این بازه زمانی را به خود اختصاص داده‌اند. رشد ۱۰۹‌درصدی ارزش و افزایش ۵۸‌درصدی وزن کالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاصل عملکرد واردکنندگان در این بازه زمانی بوده است. «گوشی تلفن‌همراه» نخستین کالای وارداتی در این بازه زمانی است که توانسته است با سهم ۹/ ۷درصدی از کل ارزش واردات در صدر جدول قرار گیرد. ارزش این کالای وارداتی در سه فصل امسال با رشد ۱۱۷‌درصدی به ۲‌میلیارد و ۹۱۵‌میلیون دلار رسیده است.  «ذرت دامی» در این بازه زمانی به میزان ۲ میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار وارد شده و رشد ۳۱‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. سهم ارزشی این کالا از کل ارزش واردات به ۴/ ۶درصد می‌رسد.  «گندم معمولی» با سهم ارزشی ۶/ ۴‌درصدی، رشد ۲۲۴۱‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و ارزش آن به یک‌میلیارد و ۷۱۶میلیون دلار رسیده است.  «دانه سویا تراریخته» با افزایش ۱۶۰‌درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به یک‌میلیارد و ۱۹۹‌میلیون دلار رسیده است. سهم ارزشی این کالا از کل واردات ۹ماهه به ۲/ ۳‌درصد می‌رسد. «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب خام» نیز ارزبری معادل یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار داشته و رشد ارزشی آن به ۲۲۵‌درصد می‌رسد. سهم این کالا از کل ارزش واردات ۳‌درصد است. واردات «کنجاله سویا» نیز ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۸۷‌میلیون دلار داشته و با افزایش ۱۳۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانسته سهم ۹/ ۲درصدی را به خود اختصاص دهد. «جو به استثنای بذر» هفتمین کالای وارداتی است که در این بازه زمانی توانسته ۷۸۹‌میلیون دلار واردات داشته باشد. واردات این کالا با افزایش ۱۴۲‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده و سهم ارزشی آن نیز به ۱/ ۲‌درصد می‌رسد.  «روغن خام سویا، حتی صمغ گرفته» سهم ارزشی ۳/ ۱‌درصدی دارد. ارزش این کالا با افزایش ۹۱۸‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۷۱‌میلیون دلار رسیده است. «شکر تصفیه‌نشده بدون اضافه‌کردن مواد خوشبو‌کننده یا مواد رنگ‌کننده از نیشکر» رشد ۳۰‌درصدی در ارزش را تجربه کرده و سهم ۳/ ۱‌درصدی ارزشی را به خود اختصاص داده است. در ۹‌ماهه امسال این کالا ۴۶۳ میلیون دلار ارزبری داشته است. «تراکتورهای جاده‌ای برای نیمه‌تریلرها» رشد نجومی ۶۷۶۶‌درصدی ارزش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. واردات این کالا در ۹ ماهه امسال سهم ۱/ ۱‌درصدی از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داده و ۴۰۷‌میلیون دلار ارزش دارد.

دیگر اقلام مهم وارداتی شامل «RBD پالم اویل در ظروف ۲۰۰لیتری و بیشتر»،«برنج» ،«سایر پارچه‌های تار و پودباف از نخ رشته‌های سنتتیک»،«الکترودهای زغالی برای کوره‌ها» ،«موز سبز تازه یا خشک‌کرده»،«واکسن‌ها برای پزشکی»،«سایر دارو با منشأ طبیعی مورد استفاده دامپزشکی»،  «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی» ،«چای سیاه و چای جزئا تخمیرشده کوبیده»  و «سایر کک‌ها و نیمه‌کک‌های زغال‌سنگ، اینیت یا تورب زغال قرع»  است.

منبع