این بررسی حاکی از آن است که پتروشیمی و پایه نفتی و میعانات گازی که در قالب یک زیر گروه محاسبه شده‌اند، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده‌اند، پس از آن نیز صنایع معدنی فلزی بالاترین ارزش را نسبت به سایر زیرگروه‌ها به ثبت رسانده است. میوه و تره‌بار، خشکبار و صنایع پلیمری نیز به ترتیب پس از صنایع معدنی فلزی دارای بیشترین ارزش هستند.

در عین حال بیشترین رشد ارزشی در صادرات صنایع معدنی فلزی اتفاق افتاده است و پس از آن، ماشین‌سازی و تجهیزات، سایر صنایع معدنی‌فلزی و خودرو و نیروی محرکه بیشترین افزایش را در ارزش صادرات ۹‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

   وضعیت کلی صادرات در ۵ بخش اصلی

پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع‌دستی و صنعت ۵ بخش اصلی صادرات هستند که در ۹‌ماهه امسال بیشترین رشد صادرات در معدن و صنایع معدنی تجربه شده است.  ارزش این بخش با رشد ۹۲‌درصدی به ۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسیده است. وزن این بخش نیز با ۱۱‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۳ میلیون و ۵۱۸ هزار تن را به ثبت رسانده است، پس از آن رشد ارزشی پتروشیمی و میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته قابل‌توجه است که با ثبت ۴۰‌درصد افزایش، ۱۸‌میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار را ثبت کرده است.

همچنین رشد وزنی این بخش ۶‌درصد بوده و وزن صادرات در این بخش به ۴۹‌میلیون و ۳۳۰ هزار تن رسیده است.  رشد ارزشی ۳۳‌درصدی بخش صنعت نیز ارزش ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلاری را برای صادرات به‌دنبال داشته است و ۲۱‌درصد افزایش وزنی هم در این بخش ثبت شده که وزن کالاهای صنعتی را به ۳‌میلیون و ۱۸۰‌هزار تن رسانده است. ارزش صادرات فرش و صنایع‌دستی با ثبت رشد ۱۷‌درصدی به ۱۲۳‌میلیون دلار رسیده ولی وزن این بخش ۱۶درصد کاهش یافته و به ۱۴تن رسیده است، اما بخش کشاورزی هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت روبه‌رو شده است.

از یک‌سو وزن کالاهای صادراتی این بخش افت اندک ۱/ ۰درصدی را تجربه کرده و به ۶ میلیون و ۲۸۷‌هزار تن رسیده و از سوی دیگر کاهش ۱۳‌درصدی ارزشی در کارنامه صادراتی بخش کشاورزی و صنایع غذایی ثبت شده و ارزش آن ۳میلیارد و ۸۹۱ میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال بوده است.

   ارزآوری در ۹ زیر گروه صنعتی

ارزش تمام زیرگروه‌های صنعتی نسبت به بازه مشابه سال گذشته افزایش داشته و تنها وزن کالاهای صادراتی در زیرگروه‌های لوازم خانگی، صنایع نوین، پیشرفته و دارو و سایر تولیدات صنعتی با کاهش روبه‌رو شده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در ۹ زیر گروه صنعتی، محصولات پلیمری با افزایش ۱۹درصدی ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانسته‌اند در ارزآوری به میزان ۹۱۳ میلیون دلار پیشتاز این بخش باشند، پس از آن نساجی و پوشاک و کفش با ثبت ارزش ۶۵۸‌میلیون دلار و رشد ارزشی ۲۰‌درصد در رده بعدی قرار گرفته است. صدور محصولات شیمیایی نیز رشد ۶۰‌درصدی ارزشی را در ۹‌ماهه امسال تجربه کرده‌اند و ارزش کالاهای صادر شده در این زیر گروه ۵۱۰ میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال است. ماشین‌سازی و تجهیزات هم صادراتی به ارزش ۴۶۸‌میلیون دلار در این مدت داشته و رشد ارزشی آن ۸۹‌درصد است. صدور لوازم خانگی با رشد ارزشی ۱/ ۰درصدی به ۲۶۳میلیون دلار رسیده و صادرات صنایع برق و الکترونیک هم با رشد ۳۶‌درصدی، ارزشی معادل ۱۹۷‌میلیون دلاری را ثبت کرده است. صادرات محصولات سلولزی با رشد ۴۹‌درصدی، ۱۸۳‌میلیون دلار را تجربه کرده و خودرو و نیروی محرکه با رشد ۵/ ۶۴درصدی، ۱۲۵‌میلیون دلار را ثبت کرده است. صنایع نوین، پیشرفته و دارو نیز ۷۳میلیون دلار صادرات داشته که رشد ارزشی ۱۳‌درصدی داشته و سایر تولیدات صنعتی هم ۳‌میلیون دلار ارزش داشته و رشد ارزشی ۱۳‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

   ۶ زیرگروه ارزآور معدن و صنایع معدنی

ارزیابی ۶ زیرگروه معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد ارزش صادرات در تمام زیر گروه‌ها با رشد روبه‌رو بوده اما وزن صادرات در زیرگروه‌های سایر معدن غیرفلزی و سایر مواد معدنی فلزی افت داشته است.

صنایع معدنی‌فلزی در ۹‌ماهه امسال توانسته است ارزآوری ۷‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلاری داشته باشد و رشد ۱۱۱‌درصدی را تجربه کند. صادرات صنایع معدنی غیر‌فلزی هم رشد ۹‌درصدی داشته و ارزش صادرات آنها به ۶۲۸‌میلیون دلار رسیده است.

صدور سایر صنایع معدنی فلزی با ثبت ارزش ۶۱۶میلیون دلاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱‌درصد رشد را تجربه کرده است. صادرات سایر صنایع معدنی غیرفلزی با رشد ۴‌درصدی به ۱۲۶ میلیون دلار رسیده و سایر معدن غیرفلزی با رشد ۱۸‌درصدی رقم ۱۰۰‌میلیون دلار را در صادرات تجربه کرده است. صادرات سایر مواد معدنی‌فلزی هم ۶۵ میلیون دلار ارزش دارد که ۱۴‌درصد رشد داشته است.

   سبقت صنایع‌دستی از فرش دستباف

در ۹‌ماهه امسال صنایع‌دستی توانسته با رشد ۵۲‌درصدی نسبت به مدت مشابه در ارزش، صادراتی معادل ۷۸ میلیون دلار را به ثبت برساند، اما فرش دستباف به‌جز گلیم در ارزش صادرات، با کاهش ۱۶‌درصدی روبه‌رو بوده و ۴۵ میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال ارزآوری داشته است.

   ۷  ارزآور کشاورزی و صنایع غذایی

در بخش کشاورزی و صنایع غذایی اکثر زیرگروه‌ها در ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته‌اند و تنها صدور محصولات لبنی توانسته است از نظر ارزشی نسبت به بازه مشابه سال۹۹ افزایش داشته باشد. وزن کالای صادراتی در سه زیرگروه میوه‌و‌تره‌بار، صنایع تبدیلی و محصولات لبنی نیز نسبت به ۹‌ماهه سال ۹۹ رشد داشته است.

میوه و تره‌بار ارزآورترین زیرگروه این بخش است. صادرات در این زیرگروه با کاهش ۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده و به یک‌میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار رسیده است.  صدور خشکبار نیز پس از میوه‌و‌تره‌بار، صادراتی معادل یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار داشته و کاهش ۱۷‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه کرده است. صادرات صنایع تبدیلی نیز ۴۷۹ میلیون دلار ارزش داشته و افت ۱۳‌درصدی را به ثبت رسانده است.  فروش شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات به بازارهای هدف در ۹‌ماهه امسال توانسته است ۳۰۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد که البته کاهش ۱۸‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه کرده است.  در عین حال محصولات لبنی توانسته است رشد ۲‌درصدی را در ارزش صادرات ثبت کند. ۲۹۰میلیون دلار از این محصولات به سایر کشورها در این بازه زمانی صادر شده است. محصولات حیوانی و صنایع وابسته نیز با کاهش ۳۲‌درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادراتی به میزان ۲۳۵ میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال داشته است.

در نهایت صادرات گل و گیاه دارویی، خوراکی و زینتی و صنعتی توانسته است ۱۹۸میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال ارزآوری داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶‌درصد کاهش داشته است.

منبع