یکی از گلایه‌‌‌ها و اعتراض‌‌‌های اصلی آنان به تعیین نرخ سوخت در لایحه بودجه بود که به باور آنان می‌تواند آثار منفی جبران‌‌‌ناپذیری بر بورس داشته باشد. هاشم ذوالفقاری، از فعالان بازار سرمایه یکی از کاربرانی بود که در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت به مجلس نوشت: «در سالی که مزین شده به نام تولید، پشتیبانی‌‌‌ها و مانع‌‌‌زدایی‌‌‌ها، نرخ برق، گاز، سوخت و مالیات واحد‌‌‌های تولیدی کشور که در سخت‌‌‌ترین شرایط تحریمی از کشور حمایت کردند و با ارزآوری به  خنثی‌کردن تحریم‌ها کمک کردند و با کمترین حمایت دولت طرح‌‌‌های توسعه تعریف کردند و به ثمر رساندند، متاسفانه در لایحه بودجه به طرز عجیبی بالا رفته است! در کشوری که بیشترین ذخایر گاز جهان را داراست قیمت گاز صنایع از کشورهایی که با هزینه حمل تا قاره‌‌‌ای دیگر مصرف می‌کنند فراتر رفته است! با تداوم این شرایط تک‌‌‌تک این شرکت‌ها از گردونه صرفه تولید خارج خواهند شد!»

سعید درخشانی هم دیگر فعالی بود که نسبت به این مورد اعتراض داشت و نوشت: «نمایندگان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد کرده‌اند که نرخ سوخت گاز پتروشیمی و فولاد معادل نرخ خوراک باشه که معادل قیمت گاز نه در منطقه یا آمریکا بلکه بالاتر و معادل قیمت اروپاست! چگونه مزیت‌‌‌های رقابتی خودمون رو از بین ببریم؟ چگونه تیشه به ریشه تولید بزنیم؟ همینجوری!»

اما یکی از موارد غیربورسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که بورس‌‌‌بازان فضای مجازی هم نسبت به آن واکنش داشتند افزایش ۵۶‌درصدی بودجه صداوسیما بود. کاربران با بازنشر این خبر از اینکه دولت حقوق کارمندان را با وجود تورم بیش از ۴۰‌درصدی، تنها ۱۰‌درصد افزایش داده اما در مقابل بودجه صداوسیما را تا این حد افزایش داده اعتراض داشتند. یکی از این کاربران به کنایه نوشته بود: «خدا رو شکر که افزایش بودجه سازمان صداوسیما باعث افزایش نقدینگی و تورم نمیشه.»

  بورس ارزان

«بورس- ارزان» هشتگی بود که از دیروز در صفحات توییتری‌‌‌های بورسی ترند شده و کارشناسان و تحلیلگران بورسی هم از آن استقبال کردند و با این هشتگ درباره وضعیت امروز بازار سرمایه نوشتند. مثلا ولید هلالات با استفاده از این هشتگ نوشت: ‌‌‌ «بر اساس سناریوهای مختلف شاهد آن هستیم که سهام عموم شرکت‌ها به نقطه‌‌‌ای رسیده که حتی با جمع بدترین سناریوها، باز هم باید گفت، بورس ارزان است» یا الیاس پیام کردی نوشت: «بورس تنها دارایی ارزان است»

داود بهرامی، از دیگر کارشناسان بازار نیز نوشت: «خیلی از سهام در حال حاضر زیر ارزش ذاتی دارن معامله میشن. وقتی خبر از نرخ تسعیر ۲۳تومانی در بودجه سال آتی میاد یعنی دولت کف دلار رو ۲۳ دیده، پس به فرض توافق در مذاکرات برجام دلار زیر این قیمت نمیاد. واقعیت اینه که تو تمام بازارهای سرمایه‌گذاری در حال حاضر بورس ارزان‌ترین بازاره!» علی خانپایه هم به این کارزار پیوست و با استفاده از هشتگ بورس ارزان نوشت: «بورس ارزان شد آنقدر ارزان که کل خساپا شده معادل ۱۶۷۰۰۰ تیبا یا کوییک یا ساینا …نمی‌‌‌دونم ما بهش می‌گیم پراید، اسم مهم نیست، رسم مهمه که پرایده. این تعداد معادل فروش ۷ماه شرکت است. بورس ارزونه والا ارزونه بلا ارزونه به این سوی چراغ ارزونه باور ندارید برید کدال خودتون ببینید.» مهدی ساسانی هم برای اثبات این گزاره قیمت نان سنگک را با ارزش سهام یکی از شرکت‌ها مقایسه کرد و نوشت: «هر عدد نان سنگک هم قیمت است با ۳۴ سهم آذراب و ۳۳ سهم کرمان.»

  قطعی سامانه‌‌‌های معاملاتی در روز قرمز بورس

در روزی که شاخص کل بورس منفی بود و از سوی دیگر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم اولین نشست خبری خود را برگزار می‌کرد، تمام سامانه‌‌‌های معاملاتی آنلاین بورس از دسترس خارج شدند. اینکه این اتفاق در بازار کاملا قرمز افتاد، برای کاربران بورسی عجیب بود، چراکه سابق بر این در روزهای سبز شاخص با چنین صحنه‌‌‌ای روبه‌رو می‌‌‌شدند. از این رو از کنار این موضوع ساکت رد نشدند و درباره آن نوشتند. برخی از افراد از مسوولان بورسی می‌‌‌پرسیدند چطور پول برای خرید ماینر دارند اما ادعا می‌کنند که از عهده هزینه‌‌‌های خرید دیتاسنتر برنمی‌‌‌آیند! طبق معمول برخی از کاربران هم با این اتفاق شوخی کردند. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «آقایون سابقه نداشته اینجوری تمام سامانه‌‌‌های آنلاین قطع بشه اگه کودتای مالی چیزی شده بگید ما تحملشو داریم. فقط لطفا بعدش بازار رو سبز کنید.» یا کاربری که توییت زد: «امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری فقط اونجاش که حتی نمی‌‌‌تونی خرید و فروش کنی! آقایون طراح طرح صیانت، اینم لابد تقصیر فضای مجازیه؟!» حسین خزلی خرازی هم از کارشناسان بورسی فعال در توییتر بود که در واکنش به قطعی نوشت: «باز دیتاسنتر تبیان به دلیل قطع برق زمین‌‌‌گیر شد و اکثر سرورهای کارگزاران بورس قطع شدند. قطع برق دیتاسنتر فاجعه است. فاجعه! از آقایان مدیران ارشد بازار سرمایه می‌‌‌خواهم دیتاسنتر اختصاصی بازار سرمایه را با همکاری همه نهادهای مالی شروع کنند. پولش هست! اراده می‌‌‌خواهد!»

هاشم آردم

فعال رسانه‌‌‌ای

اینکه بودجه رو بدون کسری بستیم مثل این میمونه که بگن ترازنامه یک شرکت رو تراز بستیم! یا مثلا بگن در فلان مسأله ریاضی اثبات کردیم که ١٠ برابر است با ١٠!

منبع