سیدشمس‌‌‌‌الدین حسینی معتقد است، یکی از مشکلات اصلی اقتصادی طی سال‌های اخیر پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و بالا بودن تورم است. می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی تورم، بالا بودن نرخ رشد نقدینگی یا تناسب نداشتن آن با رشد اقتصادی است. به‌رغم اینکه می‌دانیم تورم پدیده درستی نیست، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: اگر کمی موشکافی کنیم، متوجه می‌‌‌‌شویم که نظام تامین مالی اقتصاد ما، از جمله فعالیت‌های تولید ما نامناسب است و بخش‌های دولتی و غیردولتی، هیچ‌یک برای تامین مالی امور اقتصادی- زیربنایی و نظایر آن روش مناسبی را در پیش نمی‌‌‌‌گیرند که این امر سبب افزایش پایه پولی و از کانال‌های مختلف باعث افزایش خالص بدهی دولت به بانک‌ها (چه افزایش خالص بدهی دولت به بانک‌ها و چه افزایش بدهی بانک‌ها به بانک‌‌‌‌مرکزی) می‌شود.

حسینی ادامه داد: به همین دلیل بحث تامین ‌‌‌‌مالی را مطرح کردیم تا به نوعی نظام تامین ‌‌‌‌مالی خود را تنظیم و برای محیط‌های اقتصادی از روش‌های غیرتورمی استفاده کنیم. به طور مثال، روش‌هایی را به کار بگیریم که منابع خرد موجود در اقتصاد از طریق بازار سرمایه یا ابزار‌های دیگر تامین، در جریان امر تولید قرار گیرند.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس در پاسخ به این سوال که وجه تمایز طرحی که کمیسیون جهش تولید در دستور کار دارد با قوانین و طرح‌های پیشین چیست، اظهار کرد: این طرح که هنوز در حال بررسی است از جنبه‌های مختلف به موضوع تامین‌‌‌‌ منابع نگاه می‌کند. یکی از آن موارد، تسهیل تضامین است؛ البته نه به این معنا که تضمین‌ها کنار گذاشته شوند. وی ادامه داد: در زمینه تامین مالی چند مشکل داریم. یکی منشأ تامین ‌‌‌‌مالی و دیگری روش تامین مالی است.

در واقع هم در مساله تجهیز، هم در مساله تخصیص، هم در مساله پوشش ریسک و هم در مساله تضمین، کاستی‌هایی داریم. رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس افزود: یکی از تلاش‌‌‌‌های این طرح این است که تا آنجا که ممکن است روش‌های تامین ‌‌‌‌مالی را متنوع کند تا فشار از روی سیستم بانکی برداشته شود.

منبع