به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم،  با اشاره به برخی کشور‌‌های موفق در حوزه صادرات در یک برنامه تلویزیونی گفت: سیاستگذاری کلان در حوزه تجارت داخلی، خارجی و بین‌المللی، زمانی که در قالب یک برنامه و طرح کلان دیده شود قابل‌مدیریت است و برای صادرات، تولید می‌کنیم نه اینکه مازاد تولید را صادر کنیم. او گفت: تشتت قوانین و مواردی که در بانک مرکزی اتفاق می‌‌افتد ناشی از دیدگاه بخشی است؛ بانک مرکزی فقط بخش خودش را می‌‌بیند، در صورتی‌که باید نگاه را ملی کنیم. پیمان‌پاک افزود: اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰‌درصد صادرات کشورمان می‌تواند صادرات خام محسوب شود، زیرا انرژی و مواداولیه ارزان قیمت داریم به همین علت به‌راحتی می‌‌توانیم صادر کنیم، اما در جایی‌که بحث زنجیره ارزش و فرآوری و دانش‌بنیان مطرح است، اعداد ما پائین می‌‌آید. پیمان‌پاک گفت: امسال برای نخستین سال، با فشار مجموعه مدیریتی جدید، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که به‌عنوان صادر‌کننده نمونه انتخاب شدند از یک به ۲ مورد تغییر یافته است.

او با اشاره به پیوستن ایران به پیمان اوراسیا گفت: این پیمان بسیار ارزشمند بوده، اما نتوانستیم استفاده کنیم و حتی آسیب دیدیم، زیرا این پیمان می‌گوید تعرفه گمرکی در بسیاری از کالا‌‌ها کاهش پیدا می‌کند و وقتی تعرفه ترجیحی تصویب شد بازار، کشش کالای ایرانی را داشت و موجب شد از مرز آستارا تقاضای زیادی برای صادرات اتفاق بیفتد.

نایب‌رئیس اتاق ایران هم با حضور در این برنامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به بحث تجارت بین‌المللی توجه کافی نداشتیم در حالی‌که در جهان، حجم تجارت خارجی رو به افزایش است.

حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: ضعف‌‌های اساسی در بخش‌های مختلف داشتیم و در زمینه زیرساخت‌های بازرگانی از جمله لجستیک، ترانزیت، بیمه و بازاریابی کاری نکردیم و هنوز راهبرد تجاری مدرن نداریم. مناطق آزاد تجاری را راه‌اندازی کردیم که هدف آن کمک به توسعه تجارت خارجی بود، اما آمار‌‌ها نشان می‌دهد در عمل، نتوانستند در این راستا نقشی را ایفا کنند.

او گفت: اولین کشوری هستیم که صادر‌کنندگان را با روش‌های مختلف، تعزیر و تنبیه می‌کنیم و این در دنیا سابقه ندارد. اگر قرار است هاب روابط اجتماعی و اقتصادی منطقه شویم مستلزم این است که از نظر دیپلماسی اقتصادی، خیلی فعال‌تر عمل کنیم. حتما باید توافق‌‌ها و پیمان‌‌های دو و چندجانبه را با کشور‌‌های پیرامون، خیلی جدی بگیریم و اقداماتی انجام شود تا هزینه مبادله برای صادرکنندگان کاهش یابد.

حسین هرورانی کارشناس اقتصادی نیز گفت: باید راهبرد توسعه تجارت داشته باشیم؛ هیچ آماری از صادرات با ارزش‌افزوده بالا و پائین نداریم و این نشان می‌دهد دغدغه‌‌ای برای توسعه صادرات کشور، وجود ندارد. دولت، تنها کاری را که انجام داده این است که فقط عوارض وضع کرده و به نوعی، سیستم را مختل کرده است.

هرورانی گفت: برخی اقدامات فوری لازم است از جمله اینکه دیپلماسی تجاری و اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه‌مان را به‌شدت پیگیری کنیم. از ابتدای انقلاب تاکنون حدود ۱۴۸ موافقت‌نامه بازرگانی و گمرکی در حوزه صادرات و واردات داشته‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها آسیب‌شناسی نشده است که چه نتیجه‌‌ای داشته است. میزان اطلاعاتی که سازمان توسعه تجارت از بازار‌‌های هدف می‌دهد به هیچ‌عنوان کافی نیست؛ هیچ راهنما و چراغ‌راهی به صادر‌کننده نشان نمی‌دهند تا صادراتمان رشد یابد.

منبع