فرهاد طهماسبی در گفت‌‌‌وگو با کالاخبر، اظهار کرد: اکنون بر اساس ابلاغیه وزارت صمت، بناست که کارخانه‌های سیمان عرضه‌‌‌های بورسی داشته باشند که این عرضه‌‌‌ها می‌تواند به متعادل‌‌‌سازی قیمت‌ها کمک کند. در واقع، بهترین روش برای تنظیم بهینه بازار به دور از قیمت‌گذاری دستوری، انجام معاملات از طریق بورس کالاست. او ادامه داد: دولت، بعد از دهه‌‌‌ها پیگیری سیاست قیمت‌های مصوب به این نتیجه رسیده که قیمت‌گذاری را بر عهده بازار بگذارد و به‌‌‌این‌‌‌ترتیب، امسال عرضه سیمان در بورس آغاز شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: دولت جدید نیز سیاست عرضه و تقاضا به جای نرخ‌گذاری دستوری را در پیش گرفته و طی ابلاغیه‌‌‌ای، عرضه سیمان خارج از بورس را ممنوع دانست. نماینده نی‌‌‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس می‌گوید که اظهارات برخی از نمایندگان در خصوص ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها را شنیده‌‌‌ام که بر اساس تجربیات گذشته صحبت از ثابت نگه‌داشتن قیمت، عقبگرد و بازگشت به فضای رانتی است. او تاکید کرد: اگر منظور این نمایندگان از ثابت نگه‌داشتن قیمت، ورود دستوری دولت به تنظیم بازار و قیمت‌گذاری است، کلیت مجلس شدیدا با آن مخالف است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر منظور از ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها تثبیت بازار باشد، می‌توان معنای متفاوتی نسبت به قیمت‌گذاری دستوری از آن برداشت کرد. در تثبیت بازار، دولت در راستای تامین شرایط متعادل تولید گام برمی‌‌‌دارد، به‌‌‌طوری که مواد اولیه و سوخت موردنیاز کارخانه‌ها به‌‌‌طور منظم تامین ‌‌‌شده و برای تامین سرمایه در گردش واحدها نیز برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های مفصلی انجام می‌شود. به این ترتیب اگر دولت به فکر تعیین اجباری قیمت باشد، باید منتظر بروز تخلفات و فسادهای متعدد باشیم.

  فسادزایی ورود دولت به بازارها

طهماسبی خاطرنشان کرد: مجلس به‌‌‌عنوان یک‌‌‌ نهاد قانون‌گذار، می‌تواند قوانین را تنظیم کند، ولی اجرا بر عهده دولت است. دولت، خود باید تصمیم بگیرد که برای تثبیت بازار، چه اقدامی می‌تواند انجام دهد. مجلس نهایتا مجاز است بر عملکرد دولت نظارت کند.

به گفته وی، واقعیت‌های بازار به ما گوشزد می‌کند که هر زمان دولت وارد یک بازار شده، مجموعه‌‌‌ای از تخلف و رانت و فساد در آن بازار ایجاد شده است.

  ضرورت تامین نهاده‌‌‌های تولید برای تنظیم بازار

او افزود: برای آنکه قیمت محصول نهایی کارخانه‌های سیمان در یک سطح معقولی متعادل شود، لازم است فرآیند تامین مواد اولیه و سوخت واحدهای تولیدی به‌‌‌درستی انجام شود. کارخانه‌ها در نبود سوخت گاز یا برق، نمی‌توانند تولید مناسبی داشته باشند و این کاستی، به‌‌‌طور حتم روی قیمت نهایی محصول تاثیر می‌‌‌گذارد.

منبع