اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه‌ شرکت الف طی کوتاژ ۲۶۸۱۴۵۳۰ در مورخ ۲۰/ ۹/ ۹۸ اقدام به اظهار ۲۰۰۰ نگله ذرت شیرین به وزن ۲۱هزار کیلوگرم به ارزش ۱۵۸۳۴۰ یوآن چین‌ کرده گفت: به هنگام رسیدگی به اظهارنامه و قبل از خروج کالا (رئیس سرویس ارزیابی اقدام به حذف تیک استاندارد کرده) و همین امر باعث شده کالا بدون اخذ مجوز استاندارد ترخیص شود.

به گفته این مقام مسوول،‌ متعاقب اقدام رئیس سرویس، گمرک شهید رجایی بعد از در جریان قرارگرفتن خروج کالا بدون اخذ مجوز استاندارد برابر مقررات و به استناد ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی با توجه به عدم اخذ مجوز قانونی برابر ماده ۱۰۶ قانون امور گمرکی بلافاصله مراتب را به صورت مکتوب در موعدقانونی به صاحب کالا ابلاغ کرده که نسبت به عودت کالا به گمرک اقدام کند.

وی افزود: ابلاغیه مورد نظر به صاحب کالا در موعد قانونی صورت گرفته و پس از ابلاغ گمرک شهید رجایی ذی‌نفع کالا را به گمرک فرودگاه امام تحویل کرده است. همچنین فرآیند رسیدگی به آن در دست اقدام است. ضمنا آنچه حائز اهمیت است اینکه بعد از خروج کالا استعلامی از سوی گمرک شهیدرجایی با سازمان‌های مجوز‌دهنده صورت نگرفته است.

در همین رابطه گمرک ایران اعلام کرده است،‌ پس از خروج محموله ذرت منجمد از گمرک، سازمان ملی استاندارد، مغایرت کالا با استاندارد را اعلام کرده است. بنابراین گمرک اجرایی از گمرک تهران خواستار اجرای ماده ۱۰۶ قانون امور گمرکی شده است. گفتنی است، این محموله در انبار صاحب کالا قرار دارد و نمونه‌برداری ثانویه از محموله توسط گمرک فرودگاه امام خمینی نیز انجام شده است. پس از خروج محموله ذرت منجمد از گمرک، سازمان ملی استاندارد، مغایرت کالا با استاندارد را اعلام کرده است. لذا گمرک اجرایی از گمرک تهران خواستار اجرای ماده ۱۰۶ قانون امور گمرکی شده است. ارونقی معاون فنی گمرک ایران در این باره  اظهار کرد: در تاریخ ١۶/ ۴/ ۱۳۹۹، مدیرکل محترم دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک ایران پیرو ارجاع اینجانب درخصوص محموله وارداتی ذرت منجمد متعلق به شرکت… طی اظهارنامه کوتاژ ٢۶٨١۴۵٣۰ و با توجه به ضوابط و مقررات جاری به ویژه لزوم اخذ مجوز استاندارد جهت کالای وارده، مراتب چگونگی تشریفات گمرکی، کالای موصوف را از ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی استعلام می‌کند که همان نامه نیز از سوی اینجانب در ارجاعات سیستمی، به دفتر واردات گمرک ایران، جهت بررسی و اقدام قانونی آنی ارجاع می‌شود.  وی افزود: با عنایت به تاکید اینجانب بر این موضوع که به متصدیان انبار محل دپوی کالا تذکر داده شود تا کالا بدون انجام تشریفات نهایی و بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم از سردخانه خارج نشود و نیز مجوز وزارت بهداشت درکنار مجوز استاندارد نیز مجددا اخذ شود، ارونقی ادامه داد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی معاونت غذا و دارو در تاریخ ٢٢/ ۴/ ٩٩ با حضور در سردخانه شباهنگ (محل معرفی شده از سوی صاحب کالا به‌عنوان مکان دپوی کالای ذرت شیرین) مبادرت به نمونه برداری از کالا کرده و در متن صورتجلسه تصریح می‌کند: «… تا ارائه پاسخ آزمایش از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرکت و نماینده آن و همچنین سردخانه، حق دخل و تصرف در محموله را به هیچ وجه ندارند و چنانچه محموله از توقیف خارج شود برابر قانون برخورد خواهد شد.»
منبع