او با ابراز تاسف از عملکرد دولت در برابر مشکلات مبتلابه اصناف ناشی از تعطیلی آنها به‌منظور مبارزه با کرونا بیان کرد: باید همان‌گونه که دولت برای انجام‌دادن امور خود در مراکز ذی‌ربط با اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله کاهش تعداد کارمندان به یک‌سوم، کار خود را انجام می‌دهد برای اصناف نیز تدابیری اندیشیده شود تا از آسیب‌های بیشتر به آنها جلوگیری شود. اصناف نیز مانند دولت خرج و مخارج دارند.

فراهانی در بخشی از بیانات خود به موضوع تولید و تحقق رونق آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد مملکت زمانی شکوفا می‌شود که دولت دست از تجارت و کسب‌وکار بردارد و تنها با نظارت عالیه خود آن را به کاردان بسپارد. ابراهیم درستی نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران در سخنان خود ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از اصناف گفت: دولت محترم؛ به‌غیر از اینکه شعار داد در حقیقت کاری برای اصناف چه در موضوع مالیات، بیمه تامین‌اجتماعی و دیگر امور انجام نداد. در بهمن ماه ۹۸ دو ماه پرداخت حق‌بیمه به تعویق افتاد که آن‌هم جریمه‌اش را از اصناف اخذ کردند. درستی با تاکید بر اینکه اصناف همیشه از فرامین و دستورات دولت تبعیت می‌کنند، ادامه داد: در مقابل این همه همکاری و هماهنگی از دولت انتظار داریم شرایط اصناف را درک کنند. عوارض‌های مختلف، مالیات، بیمه، هزینه کارگران و دیگر مخارج زندگی نیازمند حمایت دولت است. اصناف چگونه مالیات بپردازند در حالی که درآمدی نداشته‌اند؟

خسرو ابراهیمی‌نیا نایب‌رئیس دوم اتاق نیز تصریح کرد: اصناف از تعطیلی‌ها و تصمیمات ستاد کرونا تبعیت می‌کنند؛ اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از هیچ مرکزی دریافت نمی‌کنند. مالیات و جرایم مالیاتی، سهم کارفرما، بیمه کارگران، عوارض‌های مختلف و هزینه‌های دیگر چگونه با تعطیلی واحدهای صنفی و بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات و حمایتی تامین می‌شود؟

وی با اشاره به برخی تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا گفت: با توجه به شرایط اصناف و تعطیلی‌های صورت‌گرفته برای آنها، لازم است در گروه‌بندی مشاغل برای تعطیلی‌ها کارشناسی‌تر عمل شود.

علی فاضلی عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف تهران نیز گفت: وجود فضای رقابتی، بهبود سیستم بانکی، تقویت بخش‌خصوصی، مدیریت بوروکراسی، داشتن استراتژی معین از جمله مولفه‌های لازم برای تحقق رونق تولید و در واقع اقتصاد مملکت است که مشکلات در زمینه  تمامی آنها نه‌تنها رفع نشده بلکه به قوت خود باقی‌مانده است.

فاضلی تصریح کرد: خوشبختانه در بسیاری از امور کشور به دستاوردهایی نائل شده‌ایم اما در حوزه اقتصاد به‌دلیل وجود رانت‌های بزرگ نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. فاضلی تاکیدکرد: تنها راه برون‌رفت از مشکلات و شرایط بد اقتصادی سپردن کار مردم به مردم است همان چیزی که همیشه مدنظر رهبری نیز بوده و امیدواریم با یک وحدت رویه بتوانیم به این هدف بزرگ برسیم. فاضلی به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم به سال رونق تولید؛ پشتیبانی و رفع موانع اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه در ۱۰سال گذشته اساس نام‌گذاری سال‌ها بر تولید نهاده شده؛ اما متاسفانه آن چیزی که تحقق نیافته توجه به تولید و رونق تولید بوده است.

منبع