فرزاد پیلتن با اشاره به برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به ریاست وزیر نیرو کشورمان و وزیر تجارت عراق، اظهار داشت: کمیته اقتصادی و بازرگانی به عنوان یکی کمیته‌های چهارگانه تخصصی ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران در محل وزارت نیرو و با حضور نمایندگان نهادهای اقتصادی و تجاری ایران و عراق برگزار شد.

وی افزود: در این کمیته تخصصی بر محور موضوعات اقتصادی، صنعتی و شهرک‌های صنعتی، تجاری، گمرکی، مالیاتی، استاندارد، سرمایه‌گذاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و مشکلات پروژه‌های متعلق به شرکت‌های ایرانی در عراق و همچنین توسعه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور مذاکره شد.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بر اساس تفاهمات به دست آمده در این کمیته مقرر است کمیته‌های مشترک فنی بازرگانی و صنعتی و همچنین کارگروه پیگیری مشکلات و مطالبات شرکت‌های ایرانی در عراق میان دو کشور در آینده برگزار شود.

پیلتن گفت: پیگیری سرمایه‌گذاری مشترک در شهرک‌های صنعتی مرزی و حل مشکلات استاندارد و حل مشکلات فرا روی توسعه مناسبات تجاری دو کشور از دیگر تفاهمات نمایندگان دو طرف در این کمیته بود.

همچنین طرفین در خصوص امضای موافقت‌نامه‌های گمرکی، اجتناب از مالیات و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری تفاهم کردند.

گفتنی است، به موازات مذاکرات نمایندگان دستگاه‌های دولتی دو کشور، بخش‌های خصوصی ایران و عراق نیز در یک نشست مشترک تجاری زمینه‌ها و راهکارهای توسعه روابط تجاری فی‌مابین را مورد بررسی قرار دادند.

منبع