بزرگان صنعت فولاد ایران و جهان امروز و فردا در تهران گردهم می‌آیند تا برای نهمین دوره متوالی وضعیت حال و آینده این صنعت را بررسی کنند. همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار بزرگ‌ترین همایش معدنی خاورمیانه است که به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. در این همایش از چهار گروه اصلی تحلیلگران و فعالان بازار فولاد، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی و تولیدکنندگان برتر دنیا دعوت شده تا در تعامل با تصمیم‌گیران، تولیدکنندگان، صاحب‌نظران و فعالان بازار فولاد بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تنگناهای این صنعت ایجاد کنند. در هشت دوره گذشته برگزاری این همایش تلاش شده تا با ارائه تحلیل‌های دقیق از وضعیت حال و آینده صنعت فولاد، فرصت‌های و تهدیدهای این صنعت شناسایی و افق روشنی برای مدیران، صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران این صنعت ترسیم شود. در این میان، از طرح جامع فولاد که یکی از دقیق ترین پروژه‌های مطالعاتی کشور است، می‌توان به‌عنوان دستاورد این همایش نام برد. این همایش فرصت و بستری برای کشف بازارهای جدید و همکاری با شرکت‌های خارجی فعال در صنعت فولاد حتی در دوره‌های تحریم را در طول سال‌های گذشته فراهم کرده است. در سال جاری نیز با وجود دور جدید تحریم‌های آمریکا، نمایندگان شرکت‌های معتبر فولاد دنیا، ضمن سخنرانی اصلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در دستور کار دارند. اهمیت برگزاری همایش امسال با توجه به تحریم فولاد و تعدادی از شرکت‌های فولادی از یکسو و وضع عوارض بر فولاد چین و تعدادی از کشورهای دنیا از سوی دیگر قابل توجه است. تلاش فراوان دولت‌های مختلف برای توسعه صنعت فولاد، این صنعت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک دولتی مطرح کرده است و برنامه رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد در سال تا افق ۱۴۰۴، نشان از اهمیت آن برای تصمیم‌گیران اقتصادی دارد. بر این اساس، گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» همچون سنوات گذشته تلاش دارد تا با برگزاری این گردهمایی متشکل از تمام فعالان صنعت فولاد اعم از دولتی و بخش خصوصی، مکانی برای تبادل اطلاعات برای بازیگران اصلی این صنعت فراهم کند.

از جمله سخنرانان اصلی این همایش رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان، ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علیرضا بختیاری مدیرمسوول گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد»-دبیر کمیته راهبردی و سروش فولادچی مدیرامور همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» دبیرهمایش است. از سخنرانان خارجی این همایش نیز می‌توان به Joachim Schroder مدیرعامل شرکت Research and Consulting Group و Dennis Matos مدیر منطقه گروه Sarralle در ایران اشاره کرد. Oksana Golovko نماینده شرکت Metal Expert از دیگر سخنرانان این همایش است. «بررسی وضعیت صنعت فولاد کشور با توجه به شرایط اقتصادی سال ۱۳۹۷» عنوان اولین میزگرد تخصصی این همایش است که مصطفی موذن‌زاده، علینقی مشایخی موسس و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف؛ محسن جلال پور رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و محمد ابکاء مدیرعامل شرکت فولادتکنیک از اعضای اصلی آن هستند. «فرصت‌ها و تهدیدهای صادرات محصولات و واردات مواد اولیه و تجهیزات- اثرات قیمت و نوسانات نرخ ارز بر صنایع فلزی» عنوان میزگرد دوم این همایش است.

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب پور معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، بهادر احرامیان نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علی شکرریز مدیرعامل شرکت پارس دیبا بنیان و پویا جبل عاملی کارشناس اقتصادی از اعضای اصلی این میزگرد تخصصی هستند. در روز دوم نهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار نیز علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، میزگرد تخصصی «شتاب‌دهی صنعتی واحدهای تخصصی کوچک مقیاس و دانش بنیان-بومی‌سازی در صنایع معدنی» برگزار می‌شود. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و علی حسین زاویه دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز از اعضای این میزگرد تخصصی هستند.

براساس سنوات گذشته اولین روز همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران به سخنرانان بزرگ این صنعت اختصاص دارد و پس از آن کارگاه‌های آموزشی از سوی شرکت‌های برتر در بخش‌های مختلف در روز دوم همایش برگزار خواهد شد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار است در روز دوم همایش دو کارگاه برگزار کند. کارگاه «مگاترندها و تاثیر آن بر روند مصرف فولاد» از سوی غلامرضا طاهری، مدیر برنامه ریزی و تحقیقات بازاریابی فولاد مبارکه و کارگاه «بازار مصرف محصولات فولادی تخت کشور در افق چشم انداز ۱۴۰۴» از سوی مجید فخاری کارشناس ارشد تحقیقات بازاریابی فولاد مبارکه، در سالن مولانا مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. برگزاری پنج کارگاه دیگر با عناوین «توانایی‌های شرکت پارس فولاد جم سما در ایران»، «طراحی‌های بهینه برای کارخانه‌های ذوب و نورد» و «شریدرها و تجهیزات بازیافت قراضه»، «ارتقای کارخانه‌های ذوب: نصب بسته‌های تکنولوژیک، VD/ VOD/ LF، با هدف افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید» و «سیستم‌های تصفیه آب و محیط زیست» در سالن عطار پیش‌بینی شده است. شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک نیز برگزاری کارگاه «پایش طرح جامع فولاد کشور ۱۳۹۷» را در دستور کار دارد که از سوی ساغر بابا حیدری مدیرگروه مطالعات اقتصادی فولادتکنیک، یوسف میرآخور کارشناس ارشد گروه فرآیند معدن فولادتکنیک و علیرضا اصلانی کارشناس ارشد گروه انرژی و تاسیسات فولاد تکنیک در سالن شیخ مفید برگزار می‌شود.

گروه سارائه نیز دو کارگاه آموزشی با عناوین «اتوماسیون سطح۲:آخرین راه‌حل‌ها» و «راهکارهای بهینه تصفیه آب و گرد و غبار» در سالن فیض برگزار خواهد کرد. نهمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، در محورهای «فرصت‌ها و چالش‌های صادرات و فروش داخلی سنگ‌آهن و محصولات نهایی فولادی»، «چالش‌های نرخ ارز و اثر آن بر روند تولید، عرضه و تقاضا»، «لزوم توسعه اکتشاف و استخراج به‌منظور تکمیل چرخه تولید فولاد»، «تکنولوژی‌های نوین، ‌بازیافت، آلیاژها و بهینه‌سازی هزینه‌های تولید»، «منابع انسانی،‌ آموزش و توانمندسازی، افزایش بهره‌وری» و «آب، انرژی،‌ محیط‌زیست» امروز و فردا در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه نهمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، به‌صورت زنده از طریق سایت دنیای اقتصاد به آدرس https:/ / donya-e-eqtesad.com پوشش داده می‌شود.