به‌گزارش «شاتا»، شریعتمداری با بیان اینکه تفاهم امضا شده بین دو طرف فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌ها است، گفت: کمیته مشترکی برای پیگیری توافقات صورت گرفته تشکیل شده و از امروز به بعد با توجه به توافقات صورت‌گرفته با دولت عراق از طریق سفارت ایران در بغداد و سفارت عراق در تهران موضوعات پیگیری خواهد شد. وی افزود: درباره همه موارد مربوط به همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف گفت‌وگوهای مفیدی انجام و افق روشن پیش‌رو برای توسعه همکاری‌ها تبیین شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در همایش اقتصادی اربیل با حضور فعالان این عرصه درخصوص راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و شناسایی موانع موجود با جزئیات کامل بحث و گفت‌وگو شد. شریعتمداری در ارتباط با دیدار با نیچروان بارزانی اظهار کرد: گفت‌وگو با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق بسیار مثبت و خوب بود و ما آینده روشنی برای روابط اقتصادی با کردستان عراق و عراق پیش‌بینی می‌کنیم. وی با تاکید بر تداوم پیگیری‌ها تا اجرایی شدن توافقات انجام‌شده میان دو طرف گفت: ایران همواره در کنار دولت و ملت عراق از جمله کردهای این کشور بوده و برگزاری این همایش فرصت مناسبی جهت گسترش همکاری‌ها بوده است.

 

ایجاد نظام آزاد تجاری

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد درصدد ایجاد نظام آزاد تجاری بین دو طرف هستیم و این اقدام می‌تواند همزمان سرمایه‌گذاری داخلی را در دو طرف تقویت کند. شریعتمداری همچنین ثبات مقررات در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امور بانکی را لازمه توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: ایران آمادگی ارائه تعهدات لازم برای ثبات در این عرصه‌ها را دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در مذاکرات با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق بر سر تشکیل کمیته مشترک از اقلیم وایران متشکل از فعالان اقتصادی دو طرف در راستای بررسی و چاره‌جویی و حل مشکلات بر سر راه توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیدیم. شریعتمداری با اشاره به حمایت ایران از مردم عراق در مبارزه با تروریسم گفت: ایران در دوران پساداعش نیز با تمام توان در کنار مردم عراق باقی خواهد ماند.

صفین دیزایی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق نیز گفت: تلاش می‌کنیم سطح روابط اقتصادی خود با ایران را به سطح روابط سیاسی برسانیم. دیزایی افزود: بر این باور هستیم که امکان رساندن روابط اقتصادی به سطح روابط سیاسی در شرایط کنونی وجود دارد. وی افزود اشتراکات متعدد سیاسی و فرهنگی انگیزه‌های خوبی برای ما هستند که سطح روابط اقتصادی را به بالاترین سطح برسانیم. سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه اظهار کرد: در پی توافقات صورت گرفته بین هیات‌های ایرانی و اقلیم کردستان عراق، به‌صورت جدی مطالبات و درخواست‌ها را پیگیری کرده و امیدواریم نتیجه این نشست‌ها را در سه‌ماه آینده مشاهده کنیم. محمود تولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان نیز در این نشست گفت: به‌رغم قرابت‌های گسترده فرهنگی و جغرافیایی هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های اقتصادی موجود بهره بگیریم، از این‌رو باید توان خود را به‌کار ببندیم تا با اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در این دو روز نشست، وارد مرحله جدیدی از روابط شویم. وی با اشاره به خواست اکثر فعالان تجاری دو طرف برای سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان و ایران تصریح کرد: لازمه سرمایه‌گذاری مراودات تجاری موفق است و تا زمانی که نتوانیم مبادلات تجاری موفقی داشته باشیم، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری را ایجاد یا تقویت کنیم. سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز در سخنانی تاکید کرد دستورات لازم به اتاق‌های بازرگانی برای تسریع در روند تجارت با عراق و اقلیم کردستان عراق صادر شده و استان اصفهان با داشتن توانمندی‌های صنعتی و گردشگری از حضور و فعالیت تجار عراقی استقبال می‌کند. در ادامه این نشست روسای اتاق‌های بازرگانی استان سلیمانیه و دهوک با اشاره به اینکه بازار عراق فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، خواهان جدیت همه طرف‌ها برای توسعه روابط بازرگانی فی‌مابین شدند. در ادامه این هم‌اندیشی فعالان تجاری ایرانی و عراقی در نشستی به‌طور مستقیم به گفت‌وگو و معرفی توانمندی‌های اقتصادی خود پرداختند.

منبع