از سوی دیگر براساس ابلاغیه اعلام شده از سوی این وزارتخانه «شماره تعرفه‌های مجاز مرتبط با کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی» نیز مشمول استفاده از وام ارزی کوتاه مدت خواهند بود. استارت استفاده از وام ارزی کوتاه‌مدت برای واردات کالاهای اساسی اواخر دولت یازدهم زده شد؛ به‌طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای سکانداری این وزارتخانه در نامه‌ای به مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران طی دستورالعملی ۲۳۸ قلم کالا را مشمول دریافت تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت(سه ماه) کرد و خواستار لحاظ شدن این کالاها در سامانه ثبتارش شد. براساس دستورالعمل ابلاغی استفاده از تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت(سه ماهه) برای واردات کالاهای اساسی موضوع دستورالعمل ۲۴ خردادماه سال جاری به بانک مرکزی است که براساس آن مقرر شده بود برخی از مواد اولیه بتوانند از تسهیلات ارزی کوتاه مدت استفاده کنند.

حال با روی کار آمدن دولت دوازدهم محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام به تکمیل فهرست ابلاغی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشین کرد و بر این اساس ۸۸ قلم کالا به لیست اولیه افزوده شد. در ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده «لازم است مراتب در سامانه ثبتارش (به تفکیک کد تعرفه) لحاظ و امکان استفاده مشمولان بدون ایجاد فرآیندهای غیر ضروری فراهم شود» با توجه به ابلاغیه شریعتمداری می‌توان گفت لیست کالای مشمول بهره‌مندی از تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت در حال حاضر به ۳۲۶ قلم کالا رسیده است. اقدام صورت گرفته اگرچه می‌تواند نویدبخش دسترسی ارزان به مواد اولیه مورد نیاز باشد،‌ اما در نامه ابلاغی تنها به لیست مشمولان وام ارزی اکتفا نشده، بلکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ابلاغی به بانک مرکزی از قید «حذف موانع غیرضروری» نیز استفاده کرده است که می‌توان این قید را یکی دیگر از موارد مهم این ابلاغیه دانست؛ چرا که پیش از این تولیدکنندگان همواره بر این نکته تاکید داشتند که موانع غیرضروری موجود در کشور موجب شده استفاده از تسهیلات این‌چنینی با چالش‌هایی مواجه شوند و این امر دسترسی تولیدکنندگان را به تسهیلات پیش‌بینی شده سخت کند، اما آنچه مسلم است قید حذف موانع غیرضروری می‌تواند دسترسی تولیدکنندگان به این تسهیلات را تسریع بخشد.

از سوی دیگر در نامه ابلاغی شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده این وزارتخانه در راستای اجرای دستورالعمل فوق ضمن هماهنگی با حوزه‌های تخصصی و تولیدی، فهرست کالاهای موصوف مورد نیاز واحدهای تولیدی را در قالب کالاهای ضروری، بررسی، تکمیل و با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت لیست نهایی تهیه شده و دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تازه‌ترین اطلاعیه خود با اشاره به طی شدن مراحل ثبت اقلام کالایی مشمول دریافت تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت (سه ماهه) خواستار اطلاع‌‌رسانی به کلیه تشکل‌ها و ذی‌نفعان مرتبط برای بهره‌مندی متقاضیان مشمول از این تسهیلات شده است. تهیه فهرست مذکور با همکاری تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط را می‌توان یکی دیگر از نکات مثبت‌ این ابلاغیه دانست؛ چرا که تهیه لیست مشمولان با همفکری فعالان مرتبط این امکان را به وجود می‌آورد تا در اعطای تسهیلات پیش‌بینی شده نیاز واقعی تولیدکنندگان لحاظ شود و به این طریق تسهیلات به بخش‌هایی که نیاز واقعی دارند تزریق و برخی موانع موجود در بخش تولید برطرف شود.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعیه منتشر شده از سوی دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۳۲۶ قلم کالا مشمول دستورالعمل ۹۱۴۱۱/  ۹۵ بانک مرکزی مبنی بر «اعطای تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت (سه ماهه) برای واردات کالاهای اساسی» به تفکیک کد تعرفه در سامانه ثبتارش لحاظ شده‌اند و مشمولان می‌توانند برای استفاده از آن اقدام کنند.

فهرست جدید مشمولان

در دستورالعمل جدید ابلاغی همچنین قید شده پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه با بانک مرکزی «اعطای تسهیلات ارزی کوتاه مدت (سه ماهه) در راستای واردات کالاهای اساسی ضروری (از جمله بذر، مواد اولیه، شوینده‌ها، کود و سموم) دارو و تجهیزات پزشکی» صورت پذیرد.

از سوی دیگر با بررسی فهرست جدید مشمولان وام ارزی کوتاه‌مدت (سه ماهه) علاوه بر موارد مذکور می‌توان گفت تجهیزات پزشکی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند که در این خصوص می‌توان به «انواع فیلم‌های مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی، انواع قطعات و لوازم مورد مصرف در بخش بهداشت و پزشکی، انواع دستگاه‌های ظاهر کردن فیلم رادیولوژی در امور پزشکی، دستگاه آندوسکوپی، دستگاه‌های اشعه ماوراء بنفش یا مادون قرمز، انواع لوله‌های فلزی، انواع پمپ‌ها، دستگاه‌های مورد نیاز برای چشم‌پزشکی و شنوایی و…» اشاره کرد. اما در کنار تجهیزات پزشکی، سایر صنایع نیز در این لیست گنجانده شده‌اند که در این خصوص می‌توان به تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی، انواع تجهیزات مورد نیاز برای صنعت برق اشاره کرد.

اما برای تولیدکنندگان مرتبط با مواد غذایی نیز استفاده از وام ارزی کوتاه مدت برای مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع روغن که شامل «دانه آفتابگردان، دانه کلزا و دانه کنجد» می‌شود، پیش‌بینی شده است.


منبع