محمد‌مهدی رئیس‌زاده: به‌نظر من فضای انتخابات از صبح پرشور بوده‌است و تصور می‌کنم این فضا از ظهر به بعد، بهتر هم می‌شود. البته این نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی انتظار بهبود فضای کشور را دارند.

علیرضا مناقبی: آنچه در این چند ساعت مشاهده کردیم آن است که همه کاندیداها باهم دوست هستند اما ما پیش از شروع انتخابات دیدیم که برخی با برخی دیگر بداخلاقی کردند. بداخلاقی‌‌‌‌هایی از این قبیل برای بخش‌خصوصی بسیار بد است. نباید در روی هم اظهار همیاری کنیم و در پشت‌پرده مسائلی مطرح می‌شود که زیبنده بخش‌خصوصی کشور نیست. من به‌عنوان یک فعال بخش‌خصوصی می‌‌‌‌گویم اگر فردی قصد دارد از مبحثی ایراد بگیرد، باید به محکمه رسمی برود، نه اینکه در جایگاهی که طرف مقابل حضور ندارد، شروع به بدگویی کند. این بداخلاقی‌‌‌‌ها خاصیت انتخابات به‌خصوص در کشور ماست. متاسفانه من شوری که در سال‌های قبل در انتخابات وجود داشت را اکنون نمی‌‌‌‌بینم.

فریال مستوفی: فضای انتخابات فعلا تا این لحظه خوب بوده‌است اما به دلیل وضعیت بد اقتصادی، انتظار نداریم که تعداد رای‌ها مانند اعضا افزایش یابد. مردم ناامید هستند. ما سعی کردیم افراد را امیدوار به شرکت در انتخابات کنیم تا افراد صالح واقعی انتخاب شوند اما فکر نمی‌کنم تعداد رای‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌ها بالا برود، به‌خصوص که با توجه به قوانین جدید، برخی از رای‌‌‌‌ها ازدست رفته‌است. ما امیدوار هستیم و دوست داریم افراد لایق و واقعی بتوانند به اتاق راه‌یابند.

سادینا آبایی: مردم آگاهانه‌‌‌‌تر به انتخابات نگاه می‌کنند، افراد بسیار کمی هستند که بدون شناخت کاندیداها رای دهند و همه واجدین رای‌‌‌‌دهی تنها به عملکرد افراد رای می‌دهند و نه حب و بغض‌‌‌‌. این مساله حسن این دوره از انتخابات است و همین که فعالان اقتصادی در این شرایط سخت تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته‌‌‌‌اند، یعنی اینکه باید دانست آنها به کیان بخش‌خصوصی اهمیت می‌دهند.

محمدرضا بهرامن: امسال با توجه به اینکه به‌نظر می‌آید افراد واجد شرایط رای‌گیری ۱۳‌هزارنفر هستند، هریک از این ۱۳‌هزار نفر شرایط و آرای مخصوص به خود را دارد. البته باید قبول کنیم حوزه انتخاباتی از مرکز شهر بسیار دور است و شرایط برای افرادی که حق‌رای دارند ممکن است چندان مهیا نباشد و همه افراد نتوانند در انتخابات شرکت کنند. امیدوارم هرکس که امکان رای دهی دارد، در این انتخابات شرکت کند.

مسعود دانشمند: به‌نظر می‌رسد فضای انتخاباتی این دوره نسبت به سال‌قبل، تا حدی بازتر شده و فرآیند انتخابات نیز ساده‌‌‌‌تر شده‌است. تعداد دستگاه‌هایی که در حال اخذ رای از واجدین شرایط هستند، به اندازه کافی است و هیچ‌یک از متقاضیان رای دادن، معطل نمی‌شوند. اگر کسی از پشت‌سر سیستم‌‌‌‌ها را دستکاری نکند، به‌نظر من فضای انتخابات سالم و پرشور است.

مهرداد اکبریان: فکر می‌کنم این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته، در شرایط بهتری در حال بر‌‌گزاری است. مسائلی که در انتخابات گذشته می‌‌‌‌دیدیم و برخی از گروه‌ها، گروه رقیب را تخریب می‌کردند اکنون بسیار کمتر رخ‌داده است. دوستان عزیز ما کم‌کم به بلوغ جمعی می‌‌‌‌رسند و ایمان دارند اتاق بازرگانی بخشی است که تمام تفکرها باید در آن حضور داشته باشند. به‌رغم اینکه در آخرین روزهای ماه پایانی سال‌هستیم اما حضور فعالان اقتصادی بسیار پرشور است. به‌نظرم نتیجه، ترکیبی از تمامی شرکت‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ها خواهد بود و هیچ‌یک از ائتلاف‌‌‌‌ها نخواهند توانست تمامی اعضای ائتلاف خود را یک‌جا به اتاق بفرستند.

امیرحسین کاوه: روزهای پایانی سال ‌به‌عنوان زمان انتخابات تعیین‌شده و رای‌‌‌‌دهندگان به زحمت می‌‌‌‌افتند. ما خجالت می‌‌‌‌کشیدیم دوستان خود را به شرکت در انتخابات تشویق کنیم، زیرا روزهای پایانی سال‌برای شرکت‌ها بسیار مهم هستند. استقبال از انتخابات هم خوب بود. امروز، روزی است که فعالان اقتصادی نشان‌دادند نسبت به آینده خود حساس هستند و مطالبه‌گری خود را کنار نگذاشتند. برای انتخابات این دوره دو لیست تشکیل شده‌است و هر دو لیست متشکل از اعضای فعال و کارآمد هستند. هریک از این دو لیست که رای بیاورد، موظف است از گروه دیگر، کارگروه تشکیل دهد تا فعالان اقتصادی دوشادوش هم به پاسخگویی و اثرگذاری برسند تا به انحصار نرسیم. ما در ائتلاف خود نباید بین کاندیداهای نیمه‌دولتی و دیگر کاندیداها تمایز قائل شویم زیرا این افراد نیز جزو اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

مرتضی میری: به لحاظ اجتماعی و شرایط کشور انتظار داشتیم انتخابات اتاق در شرایط سردتری برگزار شود اما این‌طور که معلوم است، استقبال از انتخابات بیشتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم. به‌نظر می‌رسد فعالان اقتصادی قصد دارند این نهاد مدنی را حفظ کنند و اجازه ندهند این نهاد مدنی هم به سرنوشت بقیه نهادها دچار شود. البته اینکه چه نتیجه‌‌‌‌ای حاصل شود، غیرقابل پیش‌بینی است اما امیدوارم همه گروه‌ها و افراد پایبند به اخلاق باشند. هر ائتلافی رای آورد مطمئن است که گروه دیگر به کمکش می‌‌‌‌شتابد تا از فضای دو قطبی قبلی فاصله بگیریم. اتاق خانه بخش‌خصوصی است و باید بر نگهداری آن دفاع کنیم. اگر خصولتی‌‌‌‌ها اتاق را در اختیار خود بگیرند، اتاق از مفهوم خود تهی می‌شود و کارآیی نخواهد داشت.

محمدرضا نجفی‌‌‌‌منش: انتخابات امسال گرم‌‌‌‌تر به‌نظر می‌آید چون گروه‌ها به‌معنای واقعی کلمه در حال رقابت هستند. همه سعی کردند افراد بیشتری راپای صندوق‌ها بکشانند و تصور می‌کنم بیش از دو‌برابر شرکت‌‌‌‌کننده‌‌‌‌های دوره پیش به‌کارزار انتخابات بیایند. رای‌دهندگان باید توجه کنند که به کدام‌یک از شرکت‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ها رای می‌دهند تا کیان بخش‌خصوصی واقعی، حفظ شود.

محمود نجفی‌‌‌‌عرب: من فضای این دوره را مثبت‌‌‌‌تر از سال‌گذشته می‌‌‌‌بینم. خوشبختانه رقابت بخش‌خصوصی برای اخذ کرسی‌‌‌‌های اتاق تهران بسیار فعال است. انشالله هرکس توانست وارد پارلمان اتاق شود، موفق باشد و بتواند برای بهبود وضعیت اجتماعی، گسترش سفره مردم، رفع بیکاری و اقتصاد کشور تلاش کند. مطمئن هستم انسان‌های فرهیخته علاقه‌مند به توسعه بخش‌خصوصی وارد اتاق شوند. بزرگ‌ترین برنامه‌‌‌‌ای که اتاق می‌تواند برای توسعه بخش‌خصوصی داشته باشد، تعامل با بخش اجرایی کشور در مسیر اصلاح قوانین و آیین‌‌‌‌نامه‌‌‌‌های سدراه توسعه اقتصاد کشور است.

منبع