تشکل‌ها در پهنه ایران لیست دارند

فرشید شکرخدایی، سخنگوی فراکسیون تشکل‌ها در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره آخرین وضعیت فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی این جریان می‌گوید:  هدف فراکسیون تشکل‌ها این است که در همه‌جای ایران نمایندگان تشکلی وجود داشته باشند، زیرا با وجود اهمیت تهران و وزن ۴۰ نفری آن، راهبرد ما تمرکز بر پایتخت نیست. تعداد زیادی از شهرهای کشور نیاز به معرفی کاندیداهای تشکلی دارد و ما در حال مباحثه و قانع‌کردن گروه‌های مختلف در سطح کشور برای حمایت از کاندیداهای تشکلی موردتایید هستیم. او با ابراز امیدواری درباره نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌گیری مطلوب در انتخابات می‌افزاید: ۱۳۳نماینده تشکلی در حال‌حاضر در کشور پراکنده هستند؛ برخی از شهرها هست که در آن یک جریان انتخاباتی، نزدیک به تمامی پیشنهادهای ما را پذیرفته است. او برای نمونه از وجود ۱۳ نفر از کاندیداهای تشکلی در مجموع ۱۴ نفر لیست یکی از جریان‌‌‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی در اصفهان اطلاع می‌دهد.

 منتقد منصف دولتیم

کنفرانس مطبوعاتی جریان اتاق شفاف برگزار شد و هسته راهبری پروژه اتاق شفاف به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. در این نشست مجیدرضا حریری که یکی از هسته‌های اصلی راهبری این ائتلاف محسوب می‌شود، گفت: فلسفه تشکیل اتاق شفاف چندصدایی‌بودن است و لیستی که اکنون تهیه شده متشکل از افرادی است که دیدگاه‌هایی بعضا متضاد دارند. او موفقیت در گرد‌هم‌آوردن این افراد را با زحمت پیشکسوتان و رایزنی‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف ممکن دانست و ابراز امیدواری کرد که این ائتلاف مظهر اجتماع پویا باشد. سخنگوی اتاق شفاف وجود افراد از محافظه‌‌‌‌‌‌‌‌کارترین تا رادیکال‌‌‌‌‌‌‌‌ترین در این ائتلاف را مثبت دانست و گفت: ما با شعار جوان‌‌‌‌‌‌‌‌گرایی یا حمایت از زنان به عرصه نیامده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و معیار ما برای کار شایستگی است و شایستگی به سن وسال یا جنسیت نیست. با این حال او اتاق را سرمایه اجتماعی توصیف کرد و گفت: اتاق زمین بازی نظام است و بدون راه‌دادن به سیاست باید با هر دولتی بتواند تعامل کند.

احمد پورفلاح از دیگر مهره‌های هسته‌ای این جریان از وجود فاصله‌‌‌‌‌‌‌‌های آزاردهنده درمیان اعضای بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی ابراز تاسف کرد و گفت: در ابتدا پیشنهاد کردیم که یک لیست واحد ارائه کنیم، اما متاسفانه برخی گروه‌ها به دلایلی نظیر رای‌آوری این اتحاد را قبول نکردند. او در ادامه با ابراز تاسف از فضای مردانه حاکم بر انتخابات و حضور اندک زنان در این عرصه، این مساله را از نقاط ضعف اتاق بازرگانی دانست.  احسان ثقفی، نماینده اتاق نوین در این نشست با اشاره به سابقه فعالیت صنعتی خود گفت: در این مقطع به این جمع‌‌‌‌‌‌‌‌بندی رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که به تعامل با بازرگانان نیاز داریم. او در ادامه اظهار کرد: شاید این جمع در مواضع سیاسی و اجتماعی نتوانند دور هم جمع شوند، اما در این مورد کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند و شفافیت اصلی است که همه بر آن اجماع کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم.

او در ادامه بازی در زمین نظام را به‌معنای عدم‌تقابل دانست و گفت در صورت پیروزی در انتخابات کماکان معتقد خواهیم ماند اما منتقد منصف دولت هم هستیم.  حریری در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در این زمینه که ناهمگونی این ائتلاف تا چه حد طبیعی است و تا چه حد انفعالی و واکنشی در‌برابر جریان مقابل، تاکید کرد: ناهمگونی تعبیر صحیحی نیست و تنوع کلمه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که باید درباره این ائتلاف به‌کار برد و این دو با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما برای اینکه با صراحت پاسخ داده باشم از شما می‌‌‌‌‌‌‌‌پرسم اگر خانه شما آتش گرفته باشد اطفای آتش از سر میل است یا ضرورت؟ هدف آن کار فروکش‌کردن حریق است یا لذت بردن؟ اتاق بازرگانی از نظر ما امروز آتش گرفته.

 اتاق کارآمد ساکت بود

اما ائتلاف اتاق کارآمد در روزهای اخیر بدون سروصدا به میان آمد و فهرستی کامل برای اتاق تهران معرفی کرد. در نگاه اولیه حضور برخی اعضای پیشگامان تحول در این فهرست به چشم می‌آید. بنا به شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» این جریان که با سرلیستی مسعود دانشمند به میدان آمده است بی‌‌‌‌‌‌‌‌ارتباط به پیشگامان هم نیست و جز سابقه طولانی دوستانه میان اعضای این دو لیست، بنا بر ارائه‌کردن لیست واحد در این انتخابات بوده‌است؛ شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی است که اختلاف بر سر برخی رویکردها بوده‌است. البته ممکن است به دلیل ائتلاف دو جریان پیشگامان تحول و اتاق نوین، برخی از گروه پیشگامان در لیست نهایی اتاق شفاف جای نگرفته باشند و ائتلافی جداگانه و البته با نام‌های مشترک با اتاق شفاف ارائه کرده باشند. به دلیل عدم‌امکان تایید مستقل این اتفاقات در حد شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز از نقل آن خودداری شده‌است.

اعضای این ائتلاف عبارتند از: مسعود دانشمند، عرفان شاکری‌نسب، حسین نیکخواه ابیانه، رضا امیدوار تجریشی، محمدرضا بهزادیان، کاظم‌‌‌‌‌‌‌‌ اکبرپور، علیرضا ملک‌‌‌‌‌‌‌‌پوری، بهرام ملکی دلارستاقی، سید‌حمید حسینی، افسانه فخری‌خیاوی، بیژن خطیبی، محمد نیک‌پی، محمد مهدی رئیس‌زاده، سید‌سجاد مروجی، حسین ولی‌‌‌‌‌‌‌‌پور، کامبیز میرکریمی، مجید محمدپور، مهدی حاجی‌بابا، ساقی باقری‌‌‌‌‌‌‌‌نیا، سیدمحمد دهقان‌نیری، فاطمه شعبانی، بهروز حبیبی، میثم صنیعی‌‌‌‌‌‌‌‌فر، مهدی بستان‌چی، امیرعباس اختراعی، احمد سعدی، مهدی نجار، شاهین اصغری، بیوک علی‌‌‌‌‌‌‌‌مرادلو و علیرضا نوری.

منبع