اعضای اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، مهیای شرکت در یک انتخابات دیگر می‌شوند. در سه دوره قبلی، رویکرد ائتلافی و ارائه فهرست‌‌‌‌های کاندیداهای همسو برای هیات‌‌‌‌های نمایندگان اتاق‌ها در تهران و شهرستان‌ها به رویکرد غالب بدل شد. رویکرد ائتلافی‌‌‌‌ در انتخابات اتاق‌های بازرگانی، موافقان و مخالفانی دارد. گروهی معتقدند این رویکرد، خانه بخش‌خصوصی را به خانه گروه‌های همسو بدل می‌کند و خلاف فلسفه فعالیت داوطلبانه اتاق‌هاست و گروه دیگری معتقدند که نظام تصمیم‌گیری چندپارچه، باعث کندی حرکت در اتاق‌ها می‌شود. آنها رقابت پنهان و نانوشته میان اعضای تهرانی و شهرستانی هیات‌‌‌‌رئیسه اتاق ایران را سبب لختی و کندی اتاق ایران می‌دانند و یکدست‌‌‌‌ترشدن تیم مدیریتی را، سرجمع به نفع کارآیی و اثربخشی آن عنوان می‌کنند. در همین رابطه نیز برخی تضاد آرا را منتج به نتیجه‌ای بهتر می‌دانند. به هر روی انتحابات اتاق برای بخش‌خصوصی کشور انتخاباتی سرنوشت‌ساز است و حضور افراد قوی و توانمند در نهایت به بخش‌خصوصی قدرت می‌دهد، از این‌رو حضور پر شور فعالان اقتصادی در این انتخابات می‌تواند مشروعیت اتاق را افزایش دهد تا قوای سه‌گانه صدای واحد بخش‌خصوصی را بهتر بشنوند. تاکنون چندین بیانیه از سوی بخش نظارت بر انتخابات خطاب به رای‌دهندگان و کاندیداها منتشر شده‌است. آخرین بیانیه که منتشر شده‌ به شکل رسمی آغاز انتخابات را اعلام کرده‌است. ‌برابر اعلامیه جدید انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، داوطلبان حضور در این انتخابات تا ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۲ اسفند ماه فرصت داشتند که گروه انتخابی خود را با رعایت ضوابط مقرر در مصوبات قبلی انجمن اعمال کنند.

در این مصوبه آمده است برای تغییر گروه برای تکمیل حدنصاب در هر رشته در صورت نبود متقاضی واجد شرایط، نیازی به ارائه پروانه بهره‌برداری در رشته مورد تقاضا نیست. در این بیانیه تاکید شده‌است با توجه به اینکه لیست نامزدها در گروه‌های کشاورزی و معدن در انتخابات اتاق تهران تکمیل است، صرفا نامزدهایی می‌توانند درخواست تغییر گروه بدهند که «پروانه بهره‌‌‌‌برداری» معتبر از وزارتخانه‌‌‌‌های مربوطه داشته‌باشند.

اما موضوعی که این گزارش به آن خواهد پرداخت سایه روشن انتخابات با حضور ائتلاف‌ها است. ائتلاف‌‌‌‌ها در این دوره انتخابات اتاق‌ها، حضور متنوع‌‌‌‌تر و فراگیرتری دارند و انتظار می‌رود که همزمان با آغاز رقابت‌‌‌‌ها، جدی‌‌‌‌تر هم ظاهر شوند، اما از ائتلاف‌‌‌‌ها چه می‌دانیم؟

 ائتلاف برای فردا

این ائتلاف که با سرلیستی و هدایت مسعود خوانساری در دو دوره انتخابات گذشته توانست اتاق تهران را یکپارچه در اختیار بگیرد، در این دوره بیشتر بر اتاق تهران متمرکز است و به‌نظر نمی‌رسد که ائتلاف برای فردایی‌‌‌‌ها بتوانند در شهرستان‌ها موفقیت چشمگیری به‌دست آورند. با کناره‌گیری پدرام سلطانی در دوره گذشته و با خروج مسعود خوانساری از کاندیداهای تایید شده این دوره، بحران سرلیستی در این ائتلاف به یک مساله جدی بدل شده و حذف مهدی کرباسیان از تصاحب این موقعیت نیز سبب‌شده تا هنوز صدایی جدی از این ائتلاف در مورد سرلیستی آن مشاهده نشود. البته به‌نظر می‌رسد توافق با آل‌اسحاق برای حضور در این ائتلاف قطعی شده‌است و این بازرگان سنتی مورد اعتماد حاکمیت در نقش تنظیم روابط اتاق تهران و حاکمیت نقش ایفا خواهد کرد. علاوه‌بر آن به‌نظر می‌رسد که تلاش برخی دیگر از کاندیداهای فعال این دوره، برای راهیابی به لیست ائتلاف برای فردا با ناکامی مواجه شده‌است. با وجود تغییر ۵۰‌درصدی اعضای این ائتلاف نسبت به دوره گذشته، به‌نظر می‌رسد که کماکان ائتلاف برای فردایی‌‌‌‌ها، نقش موثری در این انتخابات داشته باشند.

حال همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی، این گروه بیانیه‌ای را نیز منتشر کرده‌است. در این بیانیه آمده است: «اقتصاد کشور در برهه‌‌‌‌ای قرار گرفته که نه در سطح کلان ظرفیت پذیرش خطا دارد و نه درسطح خرد تاب پیامدهای چنین خطاهایی را می‌آورد. تورم فزاینده، فشارهای معیشتی برعموم شهروندان، تحریم‌های خارجی، خودتحریمی‌‌‌‌های داخلی، رشد نقدینگی، بحران ارزی و انواع نارسایی‌‌‌‌ها در شبکه‌‌‌‌های بانکی، گمرکی و تامین‌اجتماعی باعث شده، بخش‌‌‌‌خصوصی کشور تحت‌فشاری خردکننده قرار گیرد. تنگنای امروز می‌تواند با بی‌‌‌‌تفاوتی و انفعال به بحرانی بزرگ‌‌‌‌تر تبدیل شود. بااین فرض، ائتلاف برای فردا با فهم دقیقی از شرایط و با درک وضعیت اجتماعی کشور، در انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران شرکت خواهد کرد. هدف اصلی و خدشه‌‌‌‌ناپذیر ائتلاف برای فردا، حفظ استقلال نهاد ۱۴۰‌ساله اتاق بازرگانی، تعامل سازنده با تمام قوای کشور و بهره‌‌‌‌گیری از ظرفیت‌های واقعی این نهاد برای حمایت از جامعه کارآفرینی و خدمت به اقتصادملی است. بخش‌‌‌‌خصوصی امروز باید هوشمندانه‌‌‌‌تر، پخته‌‌‌‌تر، جدی‌‌‌‌تر و جامع‌‌‌‌تر از گذشته تصمیم‌گیری و حرکت کند.

امروز نه مدیریت واپس‌‌‌‌نگر پاسخگوست و نه نقد بی‌‌‌‌عمل، بخش‌‌‌‌خصوصی باید گلچینی از نخبگان خود را به میان آورد و برای اخذ نتیجه رقابت کند و این مهم همان عملی است که ائتلاف برای فردا صورت داده و در قالب لیستی ۴۰‌نفره، جوانان با انگیزه و پیشکسوتان با تجربه، با پشتوانه تشکلی را گردهم آورده‌‌‌‌است. ما با توکل به پروردگار، احترام به ارزش‌ها، پاسداشت اخلاق، دانش روز مدیریت و تکیه بر سرمایه اجتماعی بخش‌‌‌‌خصوصی و با عملگرایی به دور از افراط و تفریط آمده‌‌‌‌ایم. از همه اعضای اتاق نیز دعوت می‌کنیم تا با مداقه در عملکرد و ویژگی‌های نامزد‌های این دوره و با مقایسه اندیشه‌‌‌‌ها، رفتارها و برنامه‌های گروه‌های مختلف، درانتخابات این دوره مشارکت فعالانه‌‌‌‌تری داشته باشند. نیاز فردای اقتصاد کشور، بخش‌‌‌‌خصوصی توانمند است و نیاز بخش‌‌‌‌خصوصی توانمند اتاق کارآمد، پس پیش به‌سوی ساختن اتاقی توانمند.»

اگرچه بیانیه این گروه به‌صورت رسمی و در نخستین روز آغاز رسمی رقابت‌ها  صادر شده اما لیست نهایی ائتلاف در ساعت پایانی روز گذشته اعلام شد. بر اساس این لیست، عباس آرگون، یحیی آل‌اسحاق، محسن بهرامی ارض‌اقدس، سعید تاجیک، شهاب جوانمردی، مرتضی حاجی آقامیری، ایرج رهبر، پیمان سنندجی، ابوالفتح صانعی، علیرضا کیانی، افشین کلاهی، امین گوران، محمدرضا غفراللهی، محمد عبده زاده، مهراد عباد و هرویک یاریجانیان در بخش بازرگانی کاندیدای این ائتلاف هستند. همچنین در بخش صنعت سهیل آل‌‌رسول، حسن احمدیان، امین مقدم، پیام باقری، محمدرضا زهره‌وندی، مهرداد صابری، علیرضا کلاهی‌صمدی، محمدمهدی فنایی، احمدرضا فرشچیان، فرزین فردیس، محمود نجفی‌عرب، محمدرضا نجفی‌منش، مازیار نوربخش و علی نقیب کاندید شده‌اند. در بخش کشاورزی، فرهاد آگاهی، مریم تاج‌آبادی، علی تقوی‌فر، داود رنگی، کاوه زرگران و حسن فروزانفرد و در نهایت در بخش معدن نیز محمدرضا بهرامن، سجاد غرقی، قدیر قیافه و فریال مستوفی از سوی این ائتلاف در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد تاخیر در اعلام این لیست ناشی از بحران تکمیل لیست‌ها بوده که دامنگیر این ائتلاف نیز شده‌است. ائتلافی که در دوره گذشته هر ۴۰ نفر کاندیدای خود را وارد اتاق بازرگانی تهران کرد. البته نباید حذف برخی از چهره‌ها را از این ائتلاف بی‌تاثیر دانست.

 پیشگامان تحول

در این ائتلاف نام چند نفر بیشتر از دیگران شنیده می‌شود: مجیدرضا حریری، حمید حسینی و محمدرضا بهزادیان و البته حسین معروف که از اتاق بوشهر در این جریان اپوزیسیون تشکیلات فعلی اتاق فعال است.

هر کدام از این نام‌‌‌‌ها برای اعضای اتاق ایران آشنا هستند و سابقه دیرینه حضور در پارلمان بخش‌خصوصی را دارند. رقابت‌های انتخاباتی در تهران گروه پیشگامان تحول را که مخالف جریان حاکم بر اتاق است، مقابل ائتلاف برای فردا قرار داده‌است و رقیبی جدی برای آنها محسوب می‌شود. هرچند در دو دوره گذشته توفیق نداشته اما نمی‌توان جریان‌سازی‌های این گروه را نادیده گرفت. طرح شکایت این گروه در محافل قضایی که بعدها به تغییر قانون اتاق معطوف شد تنها یکی از اقدامات اثرگذار آنها است. رویکرد اصلی این گروه با شعار تغییر در وضعیت موجود است.

بر کسی پوشیده نیست که تدوین آیین‌نامه جدید اتاق نیز متاثر از همین جریان اپوزیسیون است. اگرچه پای این آیین‌نامه امضای هیات‌رئیسه اتاق دیده می‌شود، اما گفته می‌شود که این تغییر بندهای آیین‌نامه با رایزنی این گروه انجام‌شده‌است و تا اینجای کار می‌توان گفت اهداف آنها با اینکه در اتاق تهران تنها یک کرسی دارند، محقق شده‌است. در دوره قبل پیشگامان تحول عنوان می‌کردند که در اتاق‌های شهرستان توانسته‌اند برنده انتخابات باشند و ترکیب هیات‌نمایندگان اتاق ایران به نفع این ائتلاف است. این گروه با تغییر در ترکیب رای‌دهندگان، امید زیادی به پیروزی در این دوره دارد. هرچند کماکان گمان می‌رود که تمرکزشان بر اتاق تهران خواهد بود. به این نکته نیز باید اشاره کرد که پیشگامان تحول تا این لحظه بیانیه‌ای منتشر نکرده و لیستی نیز ارائه نکرده‌است. مجیدرضا حریری، سخنگوی پیشگامان تحول که در این انتخابات کاندیدا نیست، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»‌‌‌‌ درباره فهرست انتخاباتی این جریان می‌گوید: فهرست پیشگامان هنوز نهایی نشده و در حال صحبت با گروه‌های دیگر هستیم و سعی ما بر راضی‌کردن طرف‌‌‌‌ها است تا بتوانیم به یک توافق خوب برسیم. او در ادامه می‌افزاید: از نظر ما اتاق باید تا حد ممکن از افراد موجود در اتاق پاک شود، یعنی از کسانی که در این ۸ سال‌اتاق بازرگانی را به وضعیت کنونی دچار کرده‌اند که در شأن اتاق بازرگانی نیست. حریری از پیگیری این جریان برای ازبین بردن تفرق در آرا اطلاع می‌دهد و اظهار می‌کند: مشکلاتی برای بستن لیست نهایی وجود دارد از جمله اینکه برخی دوستان مایل به تغییر گروه هستند، برخی می‌گویند باید سرلیست انتخابات باشند، شخصی می‌گوید به جریان دیگر قول داده‌‌‌‌ام و مشکلاتی از این دست. با این‌وجود سخنگوی پیشگامان فردا با ابراز خوش‌بینی تاکید می‌کند: با همه طیف‌‌‌‌های موجود در‌برابر جریان برای فردا رایزنی خواهیم کرد. او در پاسخ به این پرسش که دلیل رویکرد ائتلافی این جریان در انتخابات اتاق بازرگانی چیست بیان می‌کند: سال‌۱۳۹۳ کسی احساس خطر نمی‌کرد؛ به این معنی که روند انتخابات اتاق مطابق روال سابق بود و هرکس هر تعداد نامزد انتخاباتی داشت معرفی می‌‌‌‌کرد تا سال‌۱۳۹۷ که مدل تمامیت‌‌‌‌خواه برخی از اعضا و ارائه لیست کامل ۴۰‌نفره به سیاق دولت اصلاح‌‌‌‌طلب مطرح شد. او دلیل رویکرد ائتلاف پیشگامان تحول را احساس خطر از شأن و حیثیت از دست‌‌‌‌رفته اتاق اعلام می‌کند و آن را راهکاری برای مقابله با این شیوه توصیف می‌کند.

پویش تشکل‌ها

تشکل‌های عضو اتاق ایران، از ا‌‌‌‌واسط دوره نهم، فراکسیونی را با هدف بالابردن کیفیت هیات‌نمایندگان و قدرتمندترشدن صدای تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه در قانون اتاق، قوانین بودجه ‌و برخی سیاستگذاری‌‌‌‌های مهم شکل دادند. برخی اعضای فعال و نوگراتر این گروه از جمله توحید صدرنژاد و فرشید شکرخدایی، با انسجام‌‌‌‌بخشی به تشکل‌ها، تلاش دارند تا در قالب فراکسیون تشکل‌ها، فهرست‌‌‌‌هایی را هم برای اتاق تهران و هم اتاق‌های شهرستان ارائه کنند و البته به سبب شانس کم تشکل‌ها برای ارائه لیست‌‌‌‌های کامل، شانس ائتلاف آنها با گروه‌های مختلف زیاد است. این ائتلاف را نیز می‌توان منتقد رویه‌‌‌‌های کنونی دانست، اما جنس آن مانند ائتلاف پیشگامان تحول، اپوزیسیونی نیست و بیشتر ناظر به نادیده‌گرفتن نقش تشکل‌ها است، از همین‌رو و نیز به دلیل رفتار مشارکت‌‌‌‌جویانه و نوگرایانه اعضای آن بخت بیشتری برای جلب حمایت اکثریت دارند.

فرشید شکرخدایی، سخنگوی این پویش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام نهایی‌شدن لیست این گروه به‌جز چند تغییر جزئی به دلیل تغییر گروه، در توصیف آن می‌گوید: حمایت از لیست تشکل‌ها را به همه گروه‌ها توصیه می‌کنیم؛ این لیست انتخاباتی که به‌زودی منتشر خواهد شد فراگیر و غیر‌سیاسی به این معنی است که از همه سلایق سیاسی و اقتصادی در آن حضور دارند.

شکرخدایی این شمول را از افتخارات جریان تشکلی می‌داند و می‌گوید تصمیم‌گیری بر اساس صلاحیت و کیفیت کار تشکیلی افراد انجام گرفته‌است. این فراکسیون بیانیه‌ای را نیز منتشر کرده و به اعلام مواضع و فراخوان شرکت در انتخابات پرداخته است که به این شرح است: «ما نگران ایرانیم! ایران عزیز ما که دارای سرمایه‌های عالی انسانی و امکانات طبیعی، موقعیت جغرافیایی یگانه، فرهنگ درخشان، تاریخ ستودنی و سابقه مقاومت همیشگی مردم در‌برابر تهاجم‌‌‌‌های بیگانگان و تهدیدات مستبدان است، امروزه سخت‌‌‌‌ترین شرایط اقتصادی و محیط کسب‌وکار را طی می‌کند. میانگین رشد صفر یا منفی اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، افزایش شکاف طبقاتی، فسادهای ناشی از رانت‌‌‌‌های غیرمولد، عدم‌تحقق و پایش برنامه‌های توسعه‌‌‌‌ و بودجه‌‌‌‌های سالانه، افت مظاهر شایستگی و کارآمدی حکمرانی، در کنار مشکلات فزاینده ناشی از تحریم و بیرون ماندن از اقتصاد جهانی، فشار را بر گلوی کارآفرینان و فعالان اقتصادی  افزایش داده است. گرچه ایران در برخی ابعاد «توسعه متمرکز آمرانه دولت‌‌‌‌محور» وضعیتی به نسبت قابل قبول‌‌‌‌تر دارد، اما کیفیت حکمرانی اقتصادی و دیوانسالاری دولتی مانع دستیابی به «توسعه مشارکت‌‌‌‌محور» شده‌است. تاکید اخیر رهبر انقلاب بر این حقیقت که «کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد» و تجربه مقاطعی از تاریخ ایران و دیگر کشورهای درحال‌توسعه -که دولت‌ها به‌جای تصدیگری به تنظیم‌‌‌‌گری و نظارت عالی پرداختند- نشان می‌دهد مشارکت واقعی مردم در امور و روندهای قابل واگذاری، تسهیم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی با یکپارچه‌سازی و هم‌‌‌‌افزایی منابع میان تشکل‌های اقتصادی عضومحور و دیگر نهادهای مردمی، یکی از بهترین راه‌‌‌‌هایی است که می‌تواند روندهای پیشرفت و توسعه را بهبود بخشد. توسعه مشارکت‌‌‌‌محور بدون بخش‌خصوصی متشکل و منسجم، ممکن نیست و در این راستا لازم است رابطه دولت با مردم و فعالان اقتصادی بازتعریف شود و با حضور موثر و مسوولانه تشکل‌ها، حاکمیت قانون و اولویت منافع ملی مورد تاکید و مطالبه مستمر قرار گیرد.

اتاق ایران، نماد پایایی و نهاد پویایی اقتصاد مردم ایران اتاق ۱۴۰‌ساله بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان قدیمی‌‌‌‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان مردم‌‌‌‌نهاد قانونی ایران که در ده‌‌‌‌ها مجمع و شورای حاکمیتی عضویت و حق‌رای دارد و به تعبیری پارلمان بخش‌خصوصی خوانده می‌شود، باید در همکاری با قوای سه‌‌‌‌گانه نقش مهم خود در توسعه و رفاه را ایفا کند. در ادامه این بیانیه آمده است: امروز، در شرایطی دشوار، شاخسار کهن و پایای اتاق، نیازمند بازآرایی است تا چابک و پویا شده، انسجام تشکیلاتی در عین آزادی و دموکراسی داشته‌‌‌‌باشد تا بتواند پناهگاه شهروندانی باشد که با کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خود، چرخ بزرگ اقتصاد را به حرکت وا می‌‌‌‌دارند. رشد و توسعه ایران در گرو اتاقی است که در راه ایفای تکالیف قانونی خود، با مهیا‌کردن امکان و فضای بیشتر تشکل‌ها در مدیریت اتاق، گفت‌وگوی موثر حاکمیت و بخش خصوصی، مقررات‌‌‌‌زدایی و تسهیل و بهبود محیط کسب‌وکار، کمک به بهینه‌‌‌‌سازی نهاد حکمرانی، توانمندسازی و تقویت تشکل‌ها و تبدیل آنها به نهادهای موثر، پاسخگو و شفاف بتواند به افزایش رقابت سازنده و بهره‌‌‌‌وری در اقتصاد کشور کمک کند، جایگاه اقتصاد خصوصی کشور را تعالی بخشد، از نقش و سهم مردم در اقتصاد کشور پشتیبانی کند و نقش پیشران وفاق ملی در عرصه اقتصاد را ایفا کند. این بیانیه سپس می‌افزاید: انتخاب شایستگانی که با به‌‌‌‌کارگیری خردجمعی و هماهنگی و هم‌‌‌‌افزایی مستمر، موثرترین شیوه را برای هدایت انرژی‌‌‌‌های خلاق فراهم آورند و با تولید مغزافزارهای ارزشمند، مرجعی صریح و پاسخگو برای پیگیری مطالبات، گردآوری و اعمال‌نظرات، ایجاد انسجام، گسترش همکاری و یکپارچگی اقتصاد مردمی کشور در رایزنی با نهاد حاکمیت باشند، اولین گامی است که «پویش تشکل‌ها» با توکل بر ایزد توانا بر پایه ۵ اصل ارزشی و هدف اخلاقی خود در مسیر بسترسازی برای شکوفایی و رشد اقتصادی بر خواهد داشت؛

مشارکت: اعتبار و کارآیی اتاق وابسته به مشارکت اعضا است. ارکان و اعضا باید بسترهای مشارکت حداکثری را فراهم نموده، آن را نهادینه سازند.

شفافیت: شفافیت فرآیندهای تصمیم‌گیری، حافظ سلامت، پایایی و پویایی اتاق بوده، ارکان اتاق به تمهید و تدارک و اعضای اتاق به مبادله و گردش آزاد اطلاعات در فضایی شفاف مکلفند.

مسوولیت‌‌‌‌پذیری و پاسخگویی: ارکان و اعضا باید در راستای منافع ملی مسوولیت‌‌‌‌پذیر بوده، منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم بدانند. همچنین ارکان اتاق باید سازوکارهای لازم برای پاسخگویی موثر و به هنگام به مطالبات اعضا را پدید آورند.

وحدت در عین کثرت: ارکان و اعضا، تنوع و تکثر در سلایق، نظرات، عقاید و روش‌ها را به رسمیت می‌‌‌‌شناسند. تصمیمات و مواضع اتاق بر مبنای اجماع یا رجوع به آرا حاصل می‌شود.

برابری و عدم‌تبعیض: هیچ‌‌‌‌گونه فرق و تمایزی بین اعضا نیست و همگی در‌برابر قوانین، مقررات، مصوبات و نیز بهره‌‌‌‌مندی از امکانات و فرصت‌ها برابرند. ارکان اتاق باید همواره اصل برابری و عدم‌تبعیض را در همه ساحت‌‌‌‌ها رعایت نمایند.

در پایان این بیانیه آمده است: پویش تشکل‌ها در آستانه انتخابات دوره دهم اتاق‌های سراسر کشور، متناسب با آرمان‌ها و معیارهای فوق، نمایندگانی شایسته‌‌‌‌ را به‌کارآفرینان و فعالان اقتصادی معرفی خواهد‌کرد. ما ضمن اعلام عدم‌وابستگی به فرد یا گروهی خاص، از همه تشکل‌ها، صاحب‌نظران، کاندیداهای انتخابات دوره دهم، گروه‌ها و ائتلاف‌‌‌‌های انتخاباتی گذشته و حال دعوت می‌‌‌‌نماییم در این گام تاریخ‌‌‌‌ساز، همراه و هم‌‌‌‌روایت پویش تشکل‌ها و پرچمدار خروج کشور از هماورد چالش‌ها و بحران‌های موجود باشند.»

ائتلاف اتاق نوین

ائتلاف نوین، ائتلافی جدید الظهور است. با حضور برخی چهره‌‌‌‌های سنتی‌‌‌‌تر تشکلی از جمله امیرحسین کاوه، امین اختراعی و ثقفی به‌عنوان نمایندگان برخی از تشکل‌های باسابقه که تلاش می‌کنند تا با رویکرد اجماع‌‌‌‌سازی، بسترهای حضور تشکل‌ها در این دوره را تقویت کنند و در صورت امکان با یارگیری از سایر ائتلاف‌‌‌‌ها، حمایت تشکلی قدرتمندتری را در دوره دهم رقم بزنند. این پویش در ابتدا «کار و تولید» نام داشت که جریانی نزدیک به امیرحسین کاوه بود و با ائتلاف با خانه صنعت و معدن و گروهی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به اتاق نوین تبدیل شد. رویکرد این گروه تغییر بنیادی ساختار تصمیم‌گیری در اتاق بازرگانی است. تاکنون رفتار اعضای آن معطوف به گفت‌وگو با طیف‌‌‌‌های مختلف و رعایت اصول همکاری فارغ از گرایش سیاسی به‌نظر می‌رسد.

احسان ثقفی، سخنگوی این ائتلاف در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره آخرین وضعیت فعالیت انتخاباتی این گروه می‌گوید: تعدادی از اشخاص توانمند تشکلی و صنعتگران و بازرگانان بزرگ را در کنار خود داریم و در حال نهایی‌کردن لیست هستیم. او ادامه می‌دهد: با گروه‌های دیگر نیز مذاکراتی صورت‌گرفته ‌است که گروه‌های بزرگی هستند اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌‌‌‌ایم و تا شنبه ۱۳ اسفند لیست نهایی اعلام خواهد شد. او از حضور چند چهره شاخص انتخاباتی در این لیست نام می‌برد و از مذاکراتی که با هر دو جریان اصلی و مقابل هم انجام گرفته ‌است خبر می‌دهد. ثقفی می‌گوید: این رقابت، رقابتی‌برابر و منصفانه نیست و تیمی در انتخابات حضور دارد که اطلاعات جامع‌‌‌‌تری از جامعه هدف انتخابات دارد؛ با این حال امیدوار هستیم هر جریانی در انتخابات پیروز شود مطالبه‌‌‌‌گر و شایسته باشد. او اتاق نوین را جریانی توصیف می‌کند که برای انتخابات تشکیل نشده ‌است و پس از آن نیز به پیگیری خواسته‌‌‌‌های خود خواهد پرداخت. ائتلاف اتاق نوین نیز بیانیه‌ای منتشر کرده که به این شرح است: «اتاق‌‌‌‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همواره در جایگاه بخش‌‌‌‌خصوصی، ایفاگر نقشی کلیدی در پایش فضای کسب‌وکار و راهبردسازی برای بهبود شرایط حاکم بر فضای اقتصاد کشور است. این نهاد که بیش از هر چیز بر توان فکری و مشارکت اعضای خود استوار است، باید خانه‌‌‌‌ای امن و مشاوری راهگشا برای سه قوه و فعالان اقتصادی باشد. ائتلاف اتاق نوین نیز هم‌‌‌‌راستا با همین تفکر و با هدف اصلاح ساختار اتاق و احیای جایگاه آن در تصمیم‌‌‌‌سازی‌‌‌‌های کلان و حاکمیتی کشور، با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی تشکیل شده که در بیش از سه دهه حضور خود در این عرصه، نقشی ارزنده در تولید و تجارت ایفا کرده‌اند.این ائتلاف به‌دنبال فردایی روشن‌تر، آبادتر و سبزتر برای اقتصاد، تولید و تجارت ایران است و بیش از هر چیز یکپارچگی و وحدت را در ساختاری فرابخشی با رویکردهای نوین ملی در اتاق دنبال می‌کند. ما بر این باوریم که بخش‌خصوصی در سایه هم‌‌‌‌افزایی مستمر، هدفمند و سازمان‌‌‌‌یافته زیر چتر اتاق می‌تواند جایگاه خود را در اقتصاد کشور تثبیت کرده و نهادی اثرگذار و پیشران در همه بخش‌های حاکمیتی داشته باشد. ائتلاف اتاق نوین، نه‌تنها به‌دنبال تحقق برنامه‌های توسعه‌‌‌‌محور در اسناد بالادستی است، بلکه تلاش می‌کند با ایجاد رویکردهای تخصصی و حرفه‌‌‌‌ای در اتاق، زمینه را برای خلق ایده‌های نوین و راهبردهای موثر در تعامل سازنده با نهادهای حاکمیتی فراهم کند. اتاق نوین، زاییده تفکری است که ایجاد یک مسیر هموار برای فعالان کسب‌وکار در همه حوزه‌های بازرگانی، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی را رسالت اصلی خود می‌داند و بر این باور است که در سایه هم‌‌‌‌نشینی تجربه و تلاش و ایده‌های نوین می‌توان گام‌هایی موثر در راستای برقراری عدالت اقتصادی و ارتقا جایگاه بخش‌‌‌‌خصوصی برداشت.

ائتلاف اتاق نوین ضمن تاکید بر لزوم مشارکت همه‌جانبه فعالان حوزه کسب‌وکار در انتخابات پیش‌رو به‌منظور حفظ تمامیت و استقلال اتاق و نیز صیانت از ظرفیت‌های بخش خصوصی، سیاست‌ها و راهبردهای خود را به این شرح اعلام می‌‌‌‌دارد: بدون‌تردید همه اعضای این ائتلاف، متعهد خواهند بود که این موارد را به‌عنوان کلیدی‌‌‌‌ترین و مهم‌ترین اهداف خود در هر بخش و جایگاهی پیگیری و دنبال کنند: اصلاح ساختار اتاق، پیگیری تحقق اصل۴۴ و اقتصاد رقابتی، احیای جایگاه واقعی اتاق در شوراها و کمیسیون‌های حاکمیتی، اثر‌گذاری تخصصی و حرفه‌ای اتاق به هنگام و در زمان تغییرات اقتصادی کشور، صیانت از کسب‌وکار بخش‌‌‌‌خصوصی از طریق تقویت امنیت اقتصادی و ایجاد عدالت اقتصادی، پاسخگویی و مسوولیت‌‌‌‌پذیری اتاق ایران در مقابل سیاست‌ها و راهبردهای مشورتی خود به سه قوه در حوزه اقتصاد و امنیت اقتصادی، حمایت از جایگاه واقعی بخش‌‌‌‌خصوصی در اقتصاد، تعامل با نهادهای حاکمیتی جهت هم‌‌‌‌افزایی و ارائه نقدهای منصفانه و پیشنهادات سازنده برای دسترسی به قوانین مطلوب در حوزه کسب‌وکار و اقتصاد، پیگیری مستمر برای مقررات‌‌‌‌زدایی در حوزه صنعت، تجارت، بازرگانی و کشاورزی توسط اتاق، حمایت از هم‌‌‌‌افزایی تولید و تجارت، پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌‌‌‌بنیان برای نوسازی و ارتقای فضای کسب‌وکار با استفاده از مشاغل نوین و حمایت از پایداری مشاغل، تقویت کمیسیون‌های اتاق با بهره‌‌‌‌گیری از ظرفیت و توانایی تشکل‌های تخصصی، جلوگیری از بوروکراسی و دیوان‌‌‌‌سالاری در اتاق بازرگانی، شفافیت در گردش اطلاعات و بودجه‌اتاق بازرگانی و پیگیری استفاده از منابع در جهت ارتقای کسب‌وکار اعضا، نه سپرده‌گذاری و هزینه‌کرد بی‌نتیجه، استفاده از همه ابزارهای مالی داخلی و بین‌المللی برای ارتقای بخش‌خصوصی در ایران، عدم‌حضور اعضای هیات‌نمایندگان بیش از دو دوره متوالی، حمایت از حضور فعال نمایندگان بخش‌خصوصی در مجامع و اجلاس بین‌المللی که اتاق در آن حق‌رای و مشورت دهی دارد. بهره‌‌‌‌گیری از توان تخصصی سازمان‌های داخلی و بین‌المللی برای بهبود استانداردهای ارائه خدمات اتاق.»

 اتاقی برای همه

ائتلاف اتاقی برای همه که نام آن نخستین‌بار در انتخابات نهم شنیده شد، با حضور حسین سلاح‌ورزی و همراهی کیوان کاشفی و برخی از روسای سایر اتاق‌ها، به ائتلاف شهرستانی‌‌‌‌ها شهره شده‌است.  ائتلاف «اتاقی برای همه» در دوره قبل، حضوری کمرنگ در انتخابات داشت، اما با ادعای گام دوم در این دوره، به‌نظر می‌رسد حضور فعالی خواهد داشت و تمرکز خود را بر اتاق‌های شهرستان بنا گذاشته است. البته با توجه به آیین‌نامه جدید انتخابات اتاق، روسای اتاق‌های شهرستان دیگر نمی‌توانند در ترکیب هیات‌رئیسه اتاق ایران جای بگیرند و از سوی دیگر بسیاری از روسای پیشین نیز نمی‌توانند رئیس اتاق شهرستان خود باقی بمانند، از این‌رو این پویش برای تحقق اهداف خود نیازمند رایزنی‌های جدید با روسای جدید است. شایعاتی مبنی‌بر حمایت ائتلاف تشکل‌های اقتصادی از اتاقی برای همه شنیده می‌شود و در این‌صورت خیز سرلیست آن برای تصاحب ریاست اتاق ایران چندان دور از انتظار نیست. این گزارش تا لحظه تنظیم، دسترسی به لیست نهایی بیشتر ائتلاف‌ها نداشته و به‌نظر می‌رسد در این دوره ائتلاف‌ها با بحران تکمیل لیست دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با اینکه روز گذشته نخستین روز از آغاز رقابت‌های انتخاباتی بود ولی هیچ خبری از لیست‌ها نیست و به‌نظر می‌رسد رایزنی‌ها برای تکمیل لیست ادامه دارد. به این ترتیب، امید است دهمین دوره انتخاب هیات‌نمایندگان سراسر کشور، با مشارکت جدی ائتلاف‌‌‌‌هایی جدی‌تر از همیشه، به انتخاباتی پرشورتر بدل شود.

منبع