ابراهیم رئیسی شنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به پرسش‌های مختلفی از جمله دلایل گرانی کالاها، حقوق بازنشستگان و معلمان و طرح اصلاح اقتصادی پاسخ داد.

رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو با بیان اینکه بعد از جنگ اوکراین قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد، گفت که افزایش تورم جهانی است. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اعتراض بازنشستگان و معلمان به افزایش حقوق‌ها با بیان اینکه حتما باید پرداخت عادلانه در کشور صورت بگیرد، درعین حال گفت که این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه‌های دولت افزایش نیابد؛ زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت.  رئیسی در ادامه این سخنان با اشاره به طرح اصلاح اقتصادی گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی، دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد. او همچنین دولت قبل را مقصر گرفتاری‌های دولتش اعلام کرد و گفت: بخشی از گرفتاری دولت بابت کاری است که در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم.

دلایل گران شدن کالاها

ابراهیم رئیسی در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، با اشاره به افزایش قیمت ۶۵ درصدی کالاهای اساسی به‌دلیل خشکسالی پیش از شروع به کار دولت سیزدهم تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین هم قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد و امروز تورم جهانی به نحوی شده که بسیاری از کشورها از جمله اروپایی‌ها چنین تورمی را کمتر تجربه کرده بودند.   رئیسی همچنین موضوع قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه در کنار جنگ اوکراین را از جمله عوامل تهدید امنیت غذایی کشور بر شمرد. رئیس‌جمهور در مورد افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و تاثیر آن بر گرانی‌ها در کشورمان با اشاره به اینکه افزایش تورم جهانی است، گفت: در کشورهای دیگر دو مشکل سوخت و افزایش قیمت‌ها در کالای اساسی وجود دارد، اما در کشورمان مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و کالاهای اساسی در بسیاری از کشورها از ۲ تا ۵ برابر شده است.  رئیسی با اشاره به تداوم و تشدید برخی مشکلات کشور در صورت ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی، مانند قاچاق کالا افزود: پیش از اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال بخواهیم طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را اجرا کنیم شاهد گرانی در کشور بودیم.   به گزارش «ایرنا»، رئیسی با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز دولت سیزدهم اظهار کرد: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم؛ همه اینها را مردم عزیز می‌دانند. همه این موارد موجب تورم است.

رئیسی در ادامه سخنانش گفت: آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت. اگر تورمی با استقراض از بانک مرکزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی‌رود و برای سال‌ها می‌ماند، کما اینکه بخشی از گرفتاری دولت بابت کاری است که در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم.   رئیسی خاطرنشان کرد: آثار تورمی فعلی زمان طولانی نخواهد داشت و در یک زمان کوتاهی ان‌شاء‌الله آثارش از بین خواهد رفت.  رئیس‌جمهور همچنین گفت: با مجلس صحبت کردیم تا برخی از افزایش‌ها قیمت‌ها با توجه به اینکه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود و به تاخیر بیندازیم که چند عامل تورمی در یک سال اتفاق نیفتد.

رئیسی در همین رابطه ادامه داد: پیگیری را از طریق مجلس انجام می‌دهیم و لایحه دو فوریتی تهیه کردیم که برخی از افزایش‌ها را برای سال‌های بعد بگذاریم و الان کار را مدیریت کنیم که از این مرحله با کمک خود مردم عبور کنیم. رئیس‌جمهور افزود: در بحث نان افزایش قیمت نخواهیم داشت و اکنون به صورت آزمایشی یارانه نان در برخی استان‌ها در حال انجام است و به زودی بعد از رفع باگ‌ها این طرح به صورت رسمی در سراسر کشور اجرا خواهد شد و باز تاکید می‌کنم هیچ افزایش قیمتی در نان، دارو و بنزین نخواهیم داشت.

دفاع از اصلاح اقتصادی

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش از طرح اصلاح اقتصادی در کشور دفاع کرد و گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی، دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد. هزینه اصلاح اقتصادی برای‌مان روشن بود، اما هزینه الان از هزینه سال دیگر حتما کمتر است و هزینه سال گذشته حتما از امسال کمتر بود، اما در این زمینه اقدامی انجام نشد.

پاسخ به اعتراض بازنشستگان و معلمان

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به درخواست آحاد مختلف از معلمان و بازنشستگان تا کارکنان دولت و کارگران نسبت به حقوق و دستمزد خاطرنشان کرد: عموما افراد خودشان را با کارکنان دستگاه‌ها و ادارات دیگر مقایسه می‌کنند و می‌گویند تحصیلات ما یکی است، چرا او آن‌قدر دریافتی دارد و من این‌قدر دریافتی؟ این اشکالی است که وجود دارد.  رئیس‌جمهور تاکید کرد: من تاکید به پرداخت عادلانه حقوق دارم. از شرایط پرداخت‌ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی‌عدالتی هستم. دنبال عادلانه‌سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم؛ ولی توجه ما به حقوق همه است. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه‌های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت.

منبع