در این راستا رئیس اتاق بازرگانی کشور اعلام کرد که برای تقویت ساختار ICC در آینده نزدیک، دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی بین‌المللی در سطح کشور راه‌اندازی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) گفت: این کمیته ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندی‌های اقتصادی کشور در مجامع جهانی دارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندی‌های اقتصادی کشورمان در مجامع جهانی به‌شمار می‌آید و به‌منظور تقویت جایگاه این ساختار، دفاتر منطقه‌ای آن در آینده نزدیک در سطح کشور ایجاد خواهد شد. شافعی در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در اتاق مشهد افزود: در این برهه دشوار که گرفتار تحریم‌ها شده‌ایم، اتاق بازرگانی بین‌المللی باید نوک پیکان حرکت ما در مجامع بین‌المللی باشد و به ارتقای دیپلماسی اقتصادی بخش‌خصوصی کشورمان کمک کند. او تاکید کرد: به‌رغم ظرفیت شایسته و برجسته این ساختار، تاکنون از قابلیت‌های آن به میزان لازم بهره نگرفته‌ایم و همین به‌منظور توسعه فعالیت‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی، به‌ویژه در سطح اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و همچنین با رویکرد منطقه‌ای، در دستور کار ما قرار گرفته است. شافعی یادآور شد: این اتاق در سال‌های اخیر ارتباط گسترده‌ای را با اتاق‌های بازرگانی جهان و با سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) برقرار کرده است و در نشست‌های این مجامع مشارکت فعال دارد. او ادامه داد: این سطح از نقش‌آفرینی، فرصتی را نیز برای ما فراهم می‌کند تا نظرات‌مان را به حوزه‌های اقتصادی و تجاری منتقل کنیم. اگر به میزان شایسته‌ای در این عرصه فعال شویم می‌توانیم نظرات‌مان را به این مجمع که مرکز آن در پاریس است منتقل کنیم یا از مسیر جلسات مذکور، آنها را بیان کنیم. رئیس اتاق ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی در کشورهای دیگر جهان دارای جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌های تصمیم‌سازی بوده و اثرگذاری فراوانی بر رویکردها و سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها دارند؛ از این منظر توسعه تعاملات ما با این اتاق‌ها در کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی اقتصادی در این بخش، می‌تواند به جهت‌دهی سیاست‌ها در سطح بین‌المللی نیز بینجامد. همچنین در این نشست، محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) نیز به تشریح برنامه‌ها و اقدامات آتی این اتاق پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی بین‌المللی را باید ماشین حرکت بین‌المللی بخش‌خصوصی توصیف کنیم که به‌کارگیری ابزارها و ظرفیت‌های این ساختار از اهمیت بسزایی برای اقتصاد کشور و بخش‌خصوصی فعال در آن برخوردار است و برای ما نیز یک پتانسیل خوب، حتی در دوران تحریم به‌شمار می‌آید که به‌‌رغم فشارهای اقتصادی و سیاسی از کارآمدی لازم برخوردار است.

خزاعی ادامه داد: باید اذعان کنیم که یکی از چالش‌های امروز ما در حوزه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی حاکم بر آن، ضعف آگاهی و تسلط بر بعضی قواعد و حقوق جهانی در این بخش است. این امر حتی در بدنه کارشناسی دستگاه‌های دولتی متولی نیز قابل‌مشاهده است و بخش‌خصوصی هم از این مساله مستثنی نیست. درواقع عدم اشراف و تسلط به مسائل بین‌المللی در حوزه‌های مختلف نظیر سرمایه‌گذاری، تعاملات تجاری و… به بروز چالش‌هایی منجر می‌شود و گاه زمینه ورود دلال‌ها و واسطه‌ها را به این بخش فراهم می‌کند. دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) یادآور شد: امروز در عرصه تجارت جهانی، مقررات و قوانین بین‌المللی حاکم است و عمده کشورها به‌صورت یکپارچه از آنها تبعیت می‌کنند. درواقع مرزها در این بخش برداشته شده و همه بازیگران، از قواعدی جامع تبعیت می‌کنند. به این استناد نیز، تجار و سرمایه‌گذارانی در این عرصه موفق هستند که به مقررات بازی در سطح بین‌المللی آشنا و مسلط باشند. خزاعی در ادامه به تشریح نقش اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) پرداخت و گفت: این ساختار به‌ نوعی نماینده بخش‌خصوصی در جهان است و در راستای تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین‌المللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاست‌ها و مقررات می‌کوشد. این اتاق در سال‌های اخیر ارتباط گسترده‌ای با اتاق‌های بازرگانی جهان ازیک‌ طرف و با سازمان‌های بین‌المللی موثر از سوی دیگر داشته است.

او اظهار کرد: امروز ۴۵ میلیون شرکت و اشخاص حقیقی صاحبنام عضو این اتاق هستند و بیش از ۳ هزار کارشناس فنی متبحر نیز در حوزه‌های گمرک، مالیات، سرمایه‌گذاری، تجارت، حقوق و… به این مجموعه سرویس ارائه می‌دهند.