این در حالی است که کمیسیون اقتصادی مجلس که بناست امروز در جلسه‌ای با حضور وزرای نیرو، صنعت، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شود، به بررسی رمزارزها در ایران بپردازد. تولید بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در کشور رونق چشمگیری داشته و موجب شده تا گروه زیادی از مردم با هدف کسب سود بیشتر به خرید ماینر برای استخراج این رمز ارز روی بیاورند. سودهای بالای تولید بیت‌کوین موجب شده تا در مرغداری‌ها، مزارع کشاورزی و کارخانه‌های صنعتی و… عده‌ای با برق رایگان مشغول ماین بیت‌کوین شوند. تولید بیت‌کوین آن هم با برق صنعتی و بعضا رایگان در حالی رو به افزایش است و عده‌ای از ایران به‌عنوان قطب جدید استخراج بیت‌کوین یاد‌ می‌کنند که طبق اعلام مسوولان، قانونی برای این فعالیت در کشور وجود ندارد. اشتیاق برای استخراج بیت‌کوین در حالی بالا گرفته که بانک ‌مرکزی رسما اعلام کرد به‌کارگیری بیت‌کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حائری در حاشیه همایش آموزش مدیریت مصرف برق ویژه بانوان (روشنا) با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال از مصرف برق و استهلاک بالایی برخوردار هستند، عنوان کرد: استخراج ارز دیجیتال نیازمند دریافت مجوز است، بنابراین برق مصرفی مراکزی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند غیرمجاز است. وی در ادامه از تصویب نرخ صادراتی برق برای تولید بیت‌کوین‌ در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

در این میان محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور سه وزیر و رئیس کل بانک مرکزی در روز دوشنبه خبر داد و گفت: بناست در این جلسه ابعاد مختلف بیت‌کوین و سایر رمزارزها مورد بحث و بررسی قرار گیرند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید از دیدگاه‌های مختلف به استخراج بیت‌کوین و خرید و فروش آنها پرداخت، تصریح کرد: به همین دلیل از مسوولان مربوطه دعوت شده تا در جلسه ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یابند.

منبع