عدنان موسی‌پور با بیان اینکه در حال‌ حاضر مشکل خاصی در روابط تجاری بین دو کشور ایران و قطر وجود ندارد اظهار کرد: با وجود فشارهای بین‌المللی بر قطر، همیشه عزم دو طرف بر ادامه روابط تجاری آن هم در حداکثر توان بوده است و در همین راستا، اتاق بازرگانی ایران و قطر، سفارت ایران در دوحه، وزارت تجارت قطر و جمعی از تجار فعال دو کشور تلاش‌های بسیاری انجام دادند و اکنون تمامی مشکلات ایجاد شده در چند روز گذشته از سر راه برداشته شده است و مبادلات تجاری بین ایران و قطر به‌غیر از آهن و مس خام، مشتقات بنزین و نفت و گاز و مواد شیمیایی، در تمامی حوزه‌ها برقرار است و صادرات به این کشور صورت می‌گیرد. این درحالی است که در چند روز گذشته، محدودیت صادرات در تمامی حوزه‌ها به غیر از پوشاک و مواد غذایی به‌وجود آمده بود و خوشبختانه هم‌اکنون این محدودیت‌ها برطرف شده است. موسی‌پور اضافه کرد: در چند سال گذشته میزان مبادلات تجاری دو کشور ۵ برابر شده و به میزان ۲۵۰ میلیون دلار در سال رسیده است. رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: این آمادگی وجود دارد که مبادلات تجاری بین دو کشور به یک میلیارد دلار برسد و درحال‌حاضر تمامی صادرکنندگان در هر حوزه صادراتی می‌توانند برای گسترش یا شروع صادرات به قطر اقدام کنند. وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در دو کشور یکی از راه‌های معرفی و گسترش مبادلات تجاری است که در برنامه اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز قرار دارد، گفت: با توجه به نزدیکی جغرافیایی ایران و قطر، مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق مرزهای دریایی و هوایی صورت می‌گیرد.

همچنین وی در گفت‌وگوی دیگر با «ایرنا» گفت: بسیاری از کشورها تحت فشار شدید از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند که تحریم‌ها را اعمال کنند، اما بخش‌خصوصی قطری تمایلی به اجرای این تصمیم ندارد.

قطر هفته گذشته اعلام کرد که مطابق دستورالعمل وزارت خزانه‌داری آمریکا از این به بعد فقط می‌تواند اقلام غذایی و دارو به ایران بفرستد؛ این درحالی ا‌ست که زمانی از نقش‌آفرینی ایران در کمک به شکست حلقه محاصره قطر توسط کشورهای عربی نگذشته و مقامات سیاسی قطر پیش‌تر اعلام کرده بودند این کشور هرگز کمک‌های ایران بعد از محاصره اقتصادی خود را فراموش نخواهد کرد. موسی‌پور گفت: مشکل متاثر از موضوعات جاری در منطقه است، ولی طرف قطری تمایل دارد مسائل اقتصادی بین ایران و این کشور جدا از مسائل منطقه‌ای دیده شود.

موسی‌پور با اشاره به تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: در تمام کشورها بحث منافع اقتصادی حرف اول را می‌زند و روی روابط دولت‌ها تاثیر می‌گذارد. بسیاری از کشورها تحت فشار شدید از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند که تحریم‌ها را اعمال کند، اما بخش‌خصوصی قطری تمایلی به اجرای این تصمیم ندارد. براساس آمار گمرک، قطر در سال ۹۷ از میان ۱۰۰ مقصد صادراتی، با وزن یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن و ارزش صادراتی ۲۲۵ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار در ردیف ۲۱ جدول نشسته است.