انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران همزمان با سایر اتاق‌های شهرستان، روز یازدهم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و با رای فعالان اقتصادی، ۴۰ نماینده بخش‌خصوصی در اتاق تهران برای یک دوره چهارساله تعیین شدند.

به گزارش اتاق تهران، آمار نهایی تایید شده نشان می‌دهد در این انتخابات در مجموع ۳۴۱۸ نفر از فعالان اقتصادی دارای کارت بازرگانی و عضویت، پای صندوق‌های رای مستقر در هتل لاله تهران آمدند که در مقایسه با انتخابات دوره قبل که تعداد مشارکت صاحبان کارت ۳۳۵۵ نفر بود، تعداد رای‌دهندگان، افزایش اندکی داشته و ۶۳ نفر بیشتر شده است. براساس آماری که هیات نظارت بر انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران ارائه کرد، در این انتخابات از مجموع ۱۸ هزار و ۳۳۱ نفر عضو اتاق بازرگانی تهران (در زمان نزدیک به برگزاری انتخابات) تعداد ۱۴ هزار و ۸۷۸ نفر واجد شرایط رای دادن بودند. باید در نظر گرفت که تفاوت قابل‌توجه تعداد کل اعضا و جامعه واجدان شرایط رای‌دهی (علاوه بر اعضایی که کمتر از یک‌سال سابقه عضویت داشتند و از گذشته قادر به حضور در انتخابات نبودند) می‌تواند نتیجه برخی سیاست‌ها و تصمیماتی باشد که پیش از برگزاری انتخابات اتخاذ شد.

شرایط نامطلوب اقتصادی و وضعیت نامناسب فضای کسب‌و‌کار که طی سال گذشته تشدید شد، یکی از دلایلی بود که می‌تواند به‌عنوان مانع قابل‌توجهی در افزایش بیشتر مشارکت موردتوجه قرار گیرد. همچنین عدم اجازه تجمیع سوابق رای‌دهندگان برای حضور در پای صندوق‌های رای که از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ابلاغ شد، یکی از دلایل اصلی محدودتر شدن دایره واجدان شرایط رای‌دهی در این انتخابات بود. از سوی دیگر، در این دوره از انتخابات شرط دیگری از سوی انجمن نظارت بر انتخابات پیش پای رای‌دهندگان قرار گرفت، به‌طوری‌که مدت اعتبار پیوسته کارت عضویت برای اعضای حقیقی در آخرین روزهای قبل از انتخابات از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش یافت و به این ترتیب، بخشی از صاحبان رای از مشارکت در انتخابات اخیر دوره نهم جا ماندند.

علاوه بر این برخی اعضای باسابقه و بنگاه‌های تولیدی دارای کارت پنج‌ساله نیز به دلایل دیگری چون پرداخت نکردن حق عضویت سالانه کارت‌ خود یا عدم حضور فرد صاحب کارت در روز رای‌گیری در شهر تهران نتوانستند در انتخابات نقش‌آفرینی کنند. با این همه تعداد آرا در انتخابات نهم از همه انتخابات پیشین بیشتر بود و به‌رغم اینکه برخی ناظران و تحلیلگران اوضاع نامساعد اقتصاد و درگیری فعالان اقتصادی با موانع فضای کسب‌وکار را دلیلی بر پیش‌بینی کاهش آرا نسبت به دوره قبل می‌دانستند، رکورد مشارکت بالاتر رفت. ضمن اینکه آرای ریخته شده به صندوق‌ها برای هر نامزد نیز قابل‌توجه و بسیار متفاوت از دوره‌های گذشته بود به نوعی که آخرین عضو منتخب در این انتخابات که به ترکیب ۴۰ نفره هیات نمایندگان راه یافت، ۱۳۰۸ رای کسب کرده بود. اما در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، وضعیت رای‌دهندگان براساس نوع کارت به چه صورت بوده است؟ براساس داده‌های هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران، از مجموع ۳۴۱۸ فعال اقتصادی که در این انتخابات مشارکت داشتند، ۲۶۰۹ نفر دارای کارت بازرگانی بوده‌اند و به این ترتیب، این بخش از اعضای اتاق تهران با مشارکت ۳/ ۷۶ درصدی اثرگذارترین گروه رای‌دهندگان بودند. در انتخابات دوره نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، دارندگان کارت عضویت حقوقی نیز مشارکت نسبتا خوبی داشتند و ۴/ ۱۵درصد یعنی ۵۲۷ نفر با این کارت در این انتخابات حاضر شدند. براساس آمار موجود، ۲۸۲ دارنده کارت عضویت حقیقی در این انتخابات به پای صندوق‌های رای آمدند که سهم آنان را از کل آرا ۳/ ۸ درصد نشان می‌دهد. برابر این آمار کارت‌های بازرگانی سهمی ۳/ ۷۶ درصدی و کارت‌های عضویت حقوقی و حقیقی سهمی ۷/ ۲۳ درصدی در انتخابات داشتند. همچنین آمار نشان می‌دهد که اثرگذاری اصلی در جریان این انتخابات در اختیار صاحبان کارت‌های حقوقی بوده است. مجموع کارت‌های بازرگانی و نیز عضویت حقوقی سهم ۷/ ۹۱ درصدی از کل آرا را به خود اختصاص داده‌اند و سهم کارت‌های عضویت حقیقی تنها ۳/ ۸ درصد بوده است.

طبق داده‌های هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران، در این انتخابات میزان مشارکت رای‌دهندگان مرد ۳۱۱۶ نفر و معادل ۲/ ۹۱ درصد و تعداد مشارکت بانوان نیز ۳۰۲ نفر و معادل ۸/ ۸ درصد بوده است. همچنین از منظر مدرک تحصیلی، بیشترین تعداد رای‌دهندگان در انتخابات نهمین دوره اتاق تهران، اعضای با سطح تحصیلات لیسانس بوده‌اند که حدود ۴۲ درصد آرا را به صندوق انداخته‌اند. سهم گروه دارای مدرک تحصیلی دیپلم ۹/ ۲۴ درصد و دارندگان مدرک فوق‌لیسانس نیز ۱/ ۱۸ درصد آرا بوده است.