در ادامه عنوان شد که این معامله تنها به منظور تست سیستم بوده است. پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان داد که بیش از ۵ معامله با ارقام متفاوت در بازار دوم ارز به‌صورت آزمایشی صورت گرفت و بعدازظهر با فراهم آمدن بسترهای فنی، شرایط برای ملاقات عرضه و تقاضای واقعی فراهم شده بود.  براساس آخرین اطلاعات اولین معامله برای ارز درهم و با قیمت ۲ هزار و ۵۰ تومان صورت گرفت. با توجه به  نرخ برابری دلار به درهم (۶۷/ ۳) ارزش دلار این معامله حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. عده‌ای از مسوولان ارزی انتظار دارند، با تشکیل بازار دوم ارز، روند نوسانات در بازار آزاد آرامش بیشتری به خود بگیرد و قیمت‌های این بازار روند بهای ارز در بازار غیررسمی را نیز شفاف کنند. در کنار این، آغاز به کار فعالیت صرافی‌ها در این بازار دیگر گام مثبتی است که انتظارات برخی بازیگران ارزی را تغییر داده است.

در روزهای اخیر، سکه و دلار توان افزایشی خاصی از خود نشان ندادند؛ ولی هم‌زمان هر دو دارایی در برابر عقب‌نشینی به زیر مرزهای حمایتی تا حدی مقاومت کرده‌اند. روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی نه‌تنها از نزدیکی سطح ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد، بلکه با افزایش فروش‌ها حرکت به سوی مرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را آغاز کرد. این فلز گرانبها با شکست مرز یادشده به کانال پایین‌تر رفت و ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۹۵ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه محسوب می‌شد و موجب ثبت دومین افت متوالی سکه شد. سکه پس از آنکه دوم و سوم تیرماه به ترتیب با ۱۰۰ و ۱۶۰ هزار تومان افزایش به کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وارد شد، تنها یک بار پس از آن توانست از این کانال پایین برود. در چهاردهمین روز تیرماه، سکه تا قیمت ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان پایین رفت، ولی روز بعد با ۱۰۰ هزار تومان به آستانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. در واقع سکه با حمایت معامله‌گران در نقطه ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و افزایش خریدها توانست به کانال بالاتر بازگردد. افت دوباره سکه به محدوده ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، این تصور را در میان برخی معامله‌گران به‌وجود آورد که قیمت این فلز گرانبها به کف رسیده است. البته برخی معامله‌گران حتی از نزول سکه در ساعات پایانی روز تا محدوده ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان خبر دادند.

برخی فعالان باور دارند، روند نزولی قیمت‌ها در معاملات آتی سکه نیز بازار نقدی را تحت‌تاثیر قرار داد. با این حال، به نظر می‌رسد، آنچه بیش از هر عاملی قیمت سکه را در بازار آزاد به سوی مرزهای پایین‌تر هدایت کرد، تحویل برخی سکه‌های پیش‌فروش در تیرماه بود.

در روزی که دلار در بازار غیررسمی سیر نزولی داشت، بهای این ارز در مرکز مبادلات بالا رفت و وارد کانال ۴ هزار و ۳۰۰ تومان شد. روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای با ۸ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۳۰۱ تومان رسید. بهای این ارز ۲۱ فروردین‌ماه، ۴۱۷ تومان رشد را تجربه کرد و روی عدد ۴ هزار و ۲۰۰ تومان ایستاد. این نرخ به‌عنوان تنها قیمت رسمی شناخته شد و معامله با هر قیمت دیگری ممنوعیت یافت. تا ۳۰ اردیبهشت، دلار مبادله‌ای روی همان قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باقی ماند، ولی در آخرین روز ماه دوم سال، این ارز ۵ تومان افزایش یافت. روند افزایشی دلار مبادله‌ای در روزهای اخیر با شدت بیشتری ادامه یافت تا اینکه در روز گذشته به کانال بالاتر رفت.

 

13 (1)