با «کریستوف اک» از وکلای ارشد ژید به بهانه گذشت یک سال از فعالیت این شرکت به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه ایران بحث موسسات را در زمینه‌ مهندسی، مالی و فنی با کشورهای خارجی پیگیری می‌کند و هرکدام از این قراردادها شرایط خاص خودش را دارد، وجود شرکتی مثل ژید در ایران چه کمکی می‌تواند به این فرآیندها برای برقراری ارتباط مالی، فنی و مهندسی و خدمات در ایران با کشورهای خارجی کند؟

از آنجا که ژید یک دفتر حقوقی بین‌المللی است به همین دلیل طرف بین‌المللی‌مان اجازه می‌دهد این ارتباط بین‌المللی را طبیعتا کنترل کنیم و از سوی دیگر به علت حضور در ایران و برخورداری از وجود وکلای ایرانی، می‌توانیم در فرآیند برقراری ارتباط مالی، فنی، مهندسی و خدمات تاثیر بسزایی داشته باشیم. حتی در شرایط مبهم و سخت کنونی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، به دلیل مهارت‌های شرکت می‌توانیم امنیتی را از لحاظ حقوقی به طرفین قراردادها بدهیم.

یک نمونه از اقدامات صورت گرفته را توضیح دهید با توجه به اینکه حدود یک سال از فعالیت ژید در ایران می‌گذرد.

انتقال فناوری و محافظت از انتقال فناوری از جمله اقداماتی است که از آغاز فعالیت ما در ایران صورت گرفته است که بیشتر از ارزش معنوی برخوردار است؛ البته به نوع حمایت شرکت خارجی در کشور نیز بستگی دارد و اینکه با توجه به تحریم‌ها محصولاتشان قابل‌فروش باشد و همچنین براساس شرایط حقوقی هر دوطرف ایرانی و خارجی فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال یکی از شرکت‌های فرانسوی درصدد صدور  نرم‌افزار به ایران بود؛ از این‌رو شرکت ژید موارد و موانع حقوقی واردات این شرکت را بررسی کرد تا مشخص شود که با توجه به شرایط تحریم کشور از نظر حقوقی امکان‌پذیر باشد و در نهایت به‌صورت قانونی و به‌صورت لیسانس این نرم‌افزار وارد کشور شد تا شرکت‌های ایرانی بتوانند از نرم‌افزار مذکور تحت‌لیسانس معتبر استفاده کنند. همچنین در زمینه نفت ‌و ‌گاز یک شرکت خارجی که درصدد فروش محصول خود در ایران بود که شرکت ژید قراردادهای مربوطه را بررسی و ضمانت‌های لازم را کنترل کرد تا مطمئن شود که انتقال فناوری مندرج در این قرارداد به‌صورت کامل انجام گیرد.

در حال‌حاضر قراردادهای فوق نهایی شده‌اند یا اینکه در شرف نهایی شدن هستند؟

هنوز نهایی نشده‌اند، در واقع ما مفتخر هستیم که دفتر ما در ایران یک دفتر ایرانی است و با اشراف و مهارت به حقوق ایران و با تجربه بین‌المللی می‌توانیم به شرکت‌ها کمک کنیم. موضوعی که اغلب به آن توجه نمی‌کنند این است که حقوق در حال تحول همیشگی است و این تحول نسبت به محیط‌ها تطبیق داده می‌شود و ما این تجربه بین‌المللی را داریم که دانسته‌هایمان را نسبت به این محیط تطبیق دهیم.

آیا به‌عنوان یک شرکت حقوقی برای ایمن‌شدن قراردادهای ایرانی برنامه‌ای دارید؟ تدابیری اندیشیده‌اید؟

امنیت دادن به قرارداد از جمله تعهدات شرکت ژید است و این تعهد را برای تمامی طرف‌های قراردادهای شرکت اعمال می‌کنیم و همان سرویس و خدماتی که برای یک شرکت خارجی قائلیم را به ایرانی‌ها هم ارائه می‌دهیم.

آیا ژید برای انتقال منابع مالی به کشور به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی برای قراردادها می‌تواند کمک کند؟

در واقع این سوال بیشتر به حوزه مالی مربوط می‌شود تا حقوقی، هم‌اکنون اروپا از نظر حقوقی مشکلی ندارد منابع را تحت شرایط کنونی به ایران منتقل کند ولی براساس یورو. هم‌اکنون پرداخت‌هایی وجود دارد که به‌صورت روزانه از اروپا انجام می‌شود و توسط بانک‌های متوسط و کوچک‌تر صورت می‌گیرد، اما بانک‌های بزرگ اروپا از انتقال منابع مالی به ایران اجتناب می‌کنند که البته یک مشکل حقوقی نیست، بلکه یک مشکل سیاسی است که مربوط به تحریم‌های آمریکا است.

یعنی شما در این زمینه نمی‌توانید حمایت کنید؟

خیر به جز بانک‌های متوسط، بانک دولتی فرانسه که بانک نیست و یک حالت صندوق ذخیره یا یک حالت BPI که از ذخیره‌ برخوردار است و خود را در این چند ماه اخیر آماده کرده که بتواند به شرکت‌های ایرانی و فرانسوی کمک مالی کند. البته از بانک‌های روسی و چینی هم می‌توانیم کمک بگیریم. همان‌طور که می‌دانید تمام انتقال‌های مالی تحت‌ شرایط قراردادهای حقوقی صورت می‌گیرد که ما به‌عنوان یک شرکت حقوقی بر آنها تسلط قانونی داریم اما در حوزه مالی به‌صورت مستقیم نمی‌توانیم ورود کنیم.

با توجه به اینکه قراردادهای شرکت‌های ایرانی اغلب قدیمی بودند، آیا برای به‌روزرسانی این قراردادها تغییری ایجاد شده و آیا با فعالیت شرکت شما در ایران این تغییر نگاه ایجاد شده است؟

قراردادهای نفتی خیلی به‌روزتر هستند اما امری عادی است که برای کشوری مثل ایران که به علت تحریم‌های بین‌المللی با محدودیت مواجه بوده، با مشکل به‌روزرسانی قراردادهای خود مواجه باشد. در سال ۲۰۰۰ که به ایران آمدم دفترهای حقوقی ایران بسیار حرفه‌ای بودند اما باید خود را با شرایط روز تطابق دهند.

با گذشت یک سال از آغاز فعالیت شرکت ژید در ایران، آیا به اهداف موردنظرتان دست یافته‌اید؟

برای سال نخست به اهداف پیش‌بینی شده شرکت دست یافتیم. البته باید اذعان داشت که با دو مقوله روبه‌رو هستیم، وقتی نسبت به افتتاح دفتری در کشوری اقدام می‌کنیم، به‌طور طبیعی فاکتور مهم برای ما کیفیت اقداماتی است که باید انجام دهیم که از همان روزهای نخست فعالیت‌مان در ایران به آن دست یافتیم، اما اولویت بعدی ما به مقوله کمیت برمی‌گردد که در این زمینه اهداف بلندمدت داریم. مهم‌ترین سرمایه‌ شرکت ژید «نیروی انسانی» است که کشوری مانند ایران از سرمایه انسانی مجرب و با استعداد زیادی برخوردار است که می‌توان بر آنها تکیه کرد.

منبع