او با اشاره به تاریخ طولانی همکاری بین دو کشور اظهار کرد: طی دو سال گذشته تجارت بین دو کشور درحال افزایش بوده که البته این تجارت بیشتر یکجانبه و از سوی جمهوری چک به ایران بوده است، چراکه صادرکنندگان ایرانی برای صادرات به کشور چک با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اند. نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به زیبایی‌های ایران خطاب به تجار جمهوری چک گفت: ایران تمدنی پنج‌هزارساله دارد که تنوع آب‌و‌هوایی و میهمان‌نوازی مردمان آن مثال‌زدنی است. گسترش گردشگری یکی از زمینه‌های شناخت دو کشور است تا متوجه شوید تصاویر منفی ارائه‌شده از ایران در رسانه‌ها واقعیت ندارد.

سلطانی اعلام کرد: ماه آینده کمیته مشترکی بین اتاق ایران و چک تشکیل خواهد شد تا از طریق آن تجار دو کشور ارتباط بهتر و بیشتری با یکدیگر برقرار کنند. او ضمن اعلام تمایل تجار به بهره‌برداری از توانمندی‌های صنعتی جمهوری چک گفت: این دو کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترکی در بخش‌هایی مانند ساخت‌و‌ساز با یکدیگر داشته باشند. او همچنین درباره پتانسیل‌های اقتصادی ایران گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین منابع نفت و گاز را در اختیار داشته و موقعیت خوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر دارد. حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی آن نیز زمینه مناسبی برای فعالیت مشترک جوانان دو کشور است.  نایب‌رئیس پارلمان بخش‌خصوصی همچنین با اشاره به محصولات سنتی دو کشور گفت: ایران پسته و فرش‌های معروف و چک نیز محصولات کریستال زبانزدی دارد. تجارت در زمینه این اقلام باید افزایش یابد چراکه محصولات سنتی دو کشور محسوب می‌شوند. استفانک چومبا، سفیر جمهوری چک در تهران، اتاق ایران را بهترین مکان برای افزایش تعامل میان تجار ایرانی و خارجی دانست. او از افزایش حجم مبادلات بین ایران و چک استقبال کرد و گفت: امیدوارم این تماس‌ها ادامه یابد و تنها به حضور فیزیکی در تهران محدود نشود، بلکه بازرگانان از دیگر شهرهای ایران نیز بازدید و فرصت‌های تجاری آن را شناسایی کنند.

بوریوژ مینار، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی چک نیز طی سخنانی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشورش گفت: ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق اتاق بازرگانی جمهوری چک تامین می‌شود. این اتاق حدود ۱۵ هزار عضو دارد که در بخش‌های مختلف اقتصادی مشغول فعالیت هستند. او با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و چک به سال ۱۹۶۰ باز‌می‌گردد، گفت: تجار دو کشور دنبال راه‌هایی برای افزایش حجم مبادلات و پیدا کردن شرکای جدید هستند. هیات‌های زیادی نیز سال گذشته برای انجام فعالیت‌های تجاری به ایران آمدند و البته ما معتقدیم اتاق ایران یکی از تشکیلاتی‌ترین مراجع در ارتباط با شرکای خارجی است.

منبع