نخستین نشست سران و مسوولان قوای مجریه، مقننه و قضائیه در سال ۹۷ عصر دیروز به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. رئیس جمهور در پایان این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید، با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن  تشریح محورهای مورد بحث سران و مسوولان سه قوه ، این جلسه و مسایل مطروحه در آن را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت: «این جلسه در آغاز سال جدید همفکری بسیار خوبی بود و در آن همه مشکلات و مسایل مورد نیاز و مطالبات مردم مورد بحث قرار گرفت.در این جلسه نمایندگان محترم مجلس و روسای قوا صحبت کردند و بسیار مهم بود که همه همفکر و هم‌نظر بودیم.»

حسن روحانی خاطرنشان کرد : «امسال به‌خاطر کمبود نزولات آسمانی، کشور با مشکلاتی مثل مسأله کم‌آبی مواجه است که در این جلسه راجع به آن بحث شد. درباره مسایل و مشکلات منطقه و موضوعاتی همچون برجام که ممکن است بدعهدی‌هایی در خصوص آن انجام بگیرد، صحبت شد که برای همه اینها باید برنامه لازم را داشته باشیم.» روحانی با بیان اینکه دولت در مسأله ارز، پیش‌قدم شد که اگر احیاناً با مشکلی روبرو شویم، پیشاپیش این مسأله را پیش‌بینی و برنامه ریزی کرده باشیم، تصریح کرد: «مردم عزیز، کاملاً ‌مطمئن باشند از لحاظ نیاز ارزی مردم در واردات و در زمینه خدماتی که مردم نیاز به ارز دارند، دولت ارز لازم را در اختیار دارد و در اختیار مردم خواهد گذاشت.» رئیس جمهور راه موفقیت در همه امور را همفکری و هماهنگی بین قوای سه گانه برشمرد و گفت: یکی از نکاتی که امروز هر سه قوه بر آن تأکید داشتند، مسأله امنیت سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری و رفع موانع در این بخش بود و این تصمیم قاطع دولت، مجلس و قوه قضائیه است که موانع سرمایه‌گذاری و تولید را رفع کنند.

همچنین  غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره جزئیات این نشست گفت: در ابتدای نشست نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی مجلس و پس از آنها رؤسای قوای سه‌گانه به بیان دیدگا‌‎ه‌ها و نظرات خود پرداختند. او افزود: در سخنان نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی عمدتا مطالبات و دیدگاه‌های مردم مطرح شد که هر یک از نمایندگان فراکسیون‌ها از زاویه دید خود مسائل و مشکلات مردم را بیان کردند. به گفته کاتب رؤسای قوای سه‌گانه نیز به تشریح آخرین تحولات مهم بین‌المللی، توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی پرداختند و در این باره نکات مهمی را یادآوری کردند. کاتب محور اصلی‌ مباحث مطرح شده در نشست قوای سه‌گانه را مسائل اقتصادی خواند و گفت: نحوه مواجه شدن با بحران آب، اشتغال، سیستم بانکی و لزوم حمایت این سیستم از تولید و چگونگی حمایت هر یک از نهادها از تولید داخلی مطرح شد. این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه برنامه‌ریزی منسجم برای آینده کشور نیز یکی دیگر از نکات مهم مطروحه در نشست دیروز بود، گفت: برای صیانت از منافع ملی کشور نیاز به وحدت ملی داریم و باید به مردم و اقلیت‌های کشور احترام بگذاریم تا شاهد تحولات بزرگی در کشور باشیم.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در تشریح بخش‌های ابتدایی جلسه دیروز سران قوا در مجلس گفت: علی لاریجانی رئیس مجلس عنوان کرد که رمز حل همه مشکلات اتحاد است و می‌توان فارغ از نگرش‌های سیاسی دست به دست هم داد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور بر مشکلات فائق آمد. به گزارش خبرگزاری فارس، ابوترابی با اشاره به نشست دیروز قوای سه‌گانه در مجلس گفت: در این نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود کشور بر این نکته تاکید کرد که رمز و راه‌حل همه این مشکلات اتحاد است و اینکه با تفکر و با دست به دست هم دادن فارغ از هر گونه نگرش سیاسی می‌توانیم بر همه مشکلات فائق آییم.

لاریجانی در این نشست ضمن تاکید بر وحدت و اتحاد برای حل مشکلات در استفاده از همه ظرفیت‌ها در حل مشکلات کشور تاکید کرد. به گفته نماینده نجف‌آباد رئیس مجلس همچنین عنوان کرد که کشور از ظرفیت‌های مختلفی در حوزه نیروی انسانی و منابع مختلف برخوردار است و ما می‌توانیم با اصلاح ساختارهای اداری، بانکی و مسائلی از این دست بر مشکلات غلبه کنیم. از سوی دیگر، ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات نشست مشترک قوای سه‌گانه که دیروز در صحن پارلمان برگزار شد، یکی دیگر از موارد مطرح شده در نشست مشترک قوای سه‌گانه را بررسی بحران‌های اشتغال و کمبود آب در کشور عنوان کرد و گفت: اینها جزو موضوعاتی بود که از سوی مجلس و رئیس قوه‌قضائیه مطرح شد؛ البته رئیس قوه‌قضائیه در راستای توسعه قضایی و اینکه حتما در دستگاه قضایی رویکرد این است که عدالت، پیشه شده و با قضات متخلف برخورد شود، مواردی را مطرح کرد. داداشی اضافه کرد: رئیس قوه‌قضائیه در نشست مشترک قوای سه‌گانه بر موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری و نیز همگرایی بیشتر بین قوا تاکید کرد.

منبع