درکنار هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه برای سال جاری نیز رسیدن به صادرات ۴ میلیارد دلاری برای صنایع کوچک و متوسط پیش‌بینی شده که این امر بیانگر آن است که صادرات صنایع کوچک و متوسط باید افزایش یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته داشته باشد. با توجه به شرایط کنونی می‌توان رسیدن به صادرات ۴ میلیارد دلاری را جهشی صادراتی برای صنایع کوچک و متوسط تعبیر کرد؛ براساس آمار اعلام شده حجم صادرات صنایع کوچک و متوسط سال گذشته برابر با ۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار بوده است. به گفته فعالان اقتصادی، واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر و به واسطه بهبود مناسبات اقتصادی با توجه به رفع تحریم‌های بین‌المللی توانسته‌اند گام‌های مثبتی در جهت رشد صادرات بردارند و این امر موجب شد تا پس از یک دوره رکود، رشد صادرات را تجربه کنند، رشدی که موجب شد تا برای سال جاری رسیدن به صادرات ۴ میلیارد دلاری برای صنایع کوچک و متوسط پیش‌بینی شود. در کنار هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای SME‌ها در نشست متولیان این بخش با رئیس سازمان توسعه تجارت راهکارهایی نیز برای رشد صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شده که در این خصوص می‌توان به «احصاء مشکلات واحدهای صنعتی و تفکیک آن به مشکلات داخلی و خارجی»، «بهره‌مندی از تجربیات کشورهای موفق در حوزه توسعه SMEها»، «بهره‌مندی از پتانسیل‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاران و اعطای مشوق به واحدهای صنعتی» و… اشاره کرد.

منبع

هدف‌گذاری ۴ میلیارد دلاری صادرات

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری شهرک‌های صنعتی در سال جاری، عنوان کرد: سال گذشته واحدهای کوچک و متوسط در مجموع موفق به صادرات ۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلاری محصولات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی شدند که در سال جاری این واحدها باید صادرات ۴ میلیارد دلاری را ثبت کنند. صادق نجفی افزایش صادرات واحدهای صنعتی کوچک را از اهداف مهم این سازمان توصیف کرد و گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت می‌توان گام‌‌های مهمی در راستای ساماندهی وضعیت تولید و افزایش تعداد واحدهای صنعتی کوچک صادرات‌محور برداشت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران توجه به سهم ۹۲درصدی صنایع کوچک از صنایع‌ کل کشور و بهبود وضعیت تولید با ساماندهی واحدهای صنعتی کوچک را مورد تاکید قرار داد و بر این نکته تاکید کرد که در راستای بهره‌مندی از پتانسیل‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی، جذب سرمایه‌گذاران و اعطای مشوق به واحدهای صنعتی از اولویت‌‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال ۹۷ به شمار می‌رود. اولویتی که در صورت تحقق آن می‌توان شاهد ورود سرمایه‌گذاران به صنایع کوچک و متوسط بود که این امر رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط را به همراه خواهد داشت.  واگذاری ساخت و احداث شهرک‌های صنعتی به بخش خصوصی از دیگر برنامه‌‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرده و می‌گوید: بخش خصوصی در حوزه ساخت شهرک‌های صنعتی تجربیات ارزشمندی دارد و ما باید از پتانسیل‌‌های این بخش جهت ایجاد شهرک‌های صنعتی بهره ببریم؛ در این خصوص نیز می‌توان بر مدیریت واحدهای صنعتی کوچک پوشاک و بهبود وضعیت تولید این صنایع اشاره کرد که در این بخش نیز برنامه‌‌های خوبی در نظر گرفته شده که با همکاری بخش خصوصی در جهت بهبود وضعیت این صنعت اجرایی خواهد شد. اما درخصوص صادرات و توسعه صادرات غیرنفتی نیز مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معتقد است که می‌توان طرح پویش حمایت از کالای ایرانی در سطح کشور با همکاری سازمان توسعه تجارت راه اندازی کرد تا با کمک همه مردم و دستگاه‌‌های اجرایی تحقق این مهم تسریع شود.

توانمندسازی SMEها

در کنار برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صنایع کوچک و متوسط در برنامه ششم توسعه و سال جاری رئیس سازمان توسعه تجارت نیز راهکارهایی برای توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط مطرح کرد که در این خصوص می‌توان به ساماندهی مشکلات و چالش‌های واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اشاره کرد. مجتبی خسروتاج همچنین خواستار ارائه شاخص‌هایی برای افزایش تعداد واحدهای صنعتی صادراتی با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شد. احصای مشکلات واحدهای صنعتی و تفکیک آن به مشکلات داخلی و خارجی از دیگر مواردی است که از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت مورد تاکید قرار گرفت. وی در این خصوص افزود: متولی ساماندهی این مشکلات باید به‌صورت شفاف مشخص شود. وی همچنین به بهره‌مندی از تجربیات کشورهای موفق در حوزه توسعه SME اشاره کرد و خواستار تدوین استراتژی مدون جهت افزایش سهم خوشه‌های کسب و کار در هم افزایی واحدهای صنعتی شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در پایان هدف‌گذاری جهت حضور فعال واحدهای صنعتی ایران در بازارهای عراق، سوریه، قطر و… را از برنامه‌‌های مهم این مجموعه اعلام کرد. از سوی دیگر در این نشست معاون صنایع کوچک و متوسط نیز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی جهت یکپارچه‌سازی خدمات مورد نیاز صادرات از جمله نیازهای صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر ۴۲ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور مستقر هستند و هم اکنون ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در مرحله واگذاری زمین به بخش خصوصی قرار دارد. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مهم‌ترین برنامه‌‌های سازمان در سال ۹۷ را تشریح کرد و افزود: توسعه ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی طی برنامه ششم توسعه، تعیین بازارهای هدف، شناسایی ابعاد مختلف بازارهای صادراتی و برنامه‌ریزی جهت یکپارچه‌سازی خدمات مورد نیاز صادرات از برنامه‌‌های مهم این مجموعه طی برنامه ششم توسعه صنعتی به شمار می‌رود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی ایران نیز با اشاره به اینکه اتخاذ تدابیری جهت پوشش بانکی و ریسک ناشی از نوسانات ارز از جمله چالش‌های صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، عنوان کرد: در نشست مشترک با سازمان توسعه تجارت خواستار اتخاذ تدابیری جهت پوشش بانکی و ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز شد. عزیزمحمدی همچنین شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی در حوزه گشایش اعتبارات اسنادی (ال.سی) و حمایت از واحدهای صنعتی جهت تهیه مواد اولیه با توجه به نوسانات نرخ ارز را از دیگر دغدغه‌‌های این مجموعه برشمرد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز بهره‌مندی از پتانسیل‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی مرزی را از جمله مواردی دانست که می‌تواند رشد صنایع کوچک و متوسط را به همراه داشته باشد. فتحعلی محمدزاده نیز ضمن تاکید بر بهره‌مندی از پتانسیل‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی مرزی در جهت تسریع صادرات واحدهای صنعتی، خواستار استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های صنعتی موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شد. معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به ایجاد ۳۱ مرکز لجستیک در شهرک‌های صنعتی و تجهیز این مراکز در جهت توسعه صادرات گفت: امکان اتصال ۵۰ شهرک صنعتی به شبکه سراسری ریلی وجود دارد که از این تعداد به‌دلیل محدودیت مالی ۵ شهرک هدف‌گذاری شده است.