روابط خوب سیاسی و اجتماعی بین دو کشور ایران و روسیه از دیرباز تاکنون برقرار بوده است و در سال‌های اخیر این دو کشور تبدیل به شرکای اصلی سیاسی در صحنه بین‌الملل شده‌اند، بنابراین این فرصت خوبی است تا آنها علاوه بر شراکت دیپلماتیک، روابط خود را در زمینه اقتصادی نیز گسترش دهند. در این میان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های همکاری میان این دو کشور می‌تواند صنعت موادغذایی باشد، چراکه در ایران محصولاتی شامل «میوه»، «سبزیجات»، «خشکبار» و «زعفران» وجود دارد که در روسیه مشتری فراوان دارد و برخی مواد فرآوری شده روسی نیز می‌تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد.

از این رو مرکز صادرات روسیه (Russian Export Center) اقدام به برگزاری همایش و نمایشگاه مواد غذایی روسیه با حضور بیش از ۳۰ شرکت پیشتاز در صنایع‌غذایی این کشور در ۱۱ آبان‌ماه در هتل پارسیان آزادی کرده است. مرکز صادرات روسیه در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۱۵ توسط دولت این کشور به‌عنوان زیرمجموعه بانک «Vnesheconombank» به‌منظور کمک و توسعه به صادرات تاسیس شده که کمک آن شامل کمک‌های مالی و ساختاری برای بازرگانان و تولیدکنندگان است. در این رویداد قرار است فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی‌های طرفین در زمینه تولید، تامین، شبکه توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصلی آشنا شوند.

علاوه بر آن، این امکان را فراهم می‌آورد تا نیازها و درخواست‌های خود را مستقیما به تولیدکنندگان و واردکنندگان روسی با همکاری و پشتیبانی مرکز صادرات روسیه و بیمه دولتی صادرات روسیه ارائه کنند. این برنامه علاوه بر سخنرانی و مذاکرات تجاری (B۲B Meeting) شامل نمایشگاه جانبی به‌منظور بررسی طعم محصولات غذایی روس و توانمندی‌های توزیع و تامین آنها نیز خواهد بود. در این همایش علاوه بر مرکز صادرات روسیه، مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی ایران و روسیه به‌همراه شرکت‌های معتبر داخلی شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کورش و شهروند، شرکت‌های اصلی تولیدکننده و توزیع‌کننده مواد غذایی در ایران حضور دارند.